Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Leverandørbetalinger - kontantrabat

+11
Jeg kunne godt tænke mig at der blev udviklet på leverandør betalinger, så ledes at der kan automatisk laves en betaling på kreditor med kontantrabat. Altså f.ex hvis leverandøren er oprettet med betalings betalingsbetingelse netto 8 dage - 2%.

Håber i vil arbejde på dette, da der virkelig har brug for det specielt efter smart inbox er kommet

 

Dette er hovedindlæg for følgende indlæg:

23730
lukket som en kopi af: Rabatter kunder/leverandører
i Forslag » Andet af (270 points)
lukket af 🔒
Også relevant for os - og specielt også nu, hvor vores eco-kunder foralvor skal i gang med Smart Inbox.
Vi er helt enige i Jens' forslag - det ville være super skønt! Tak for et godt produkt ellers...!
Bedste hilsner Lene Bredahl Schroll, NLP Huset
Dette er en løsning vi meget efterlyser for at e-conomic kan komme til at køre optimalt i vores forretning.
Er det muligt at der kan laves en tilsvarende løsning for debitorindbetalinger, så vi ikke skal udstede en kreditnota på denne del? Er helt bevidst om at det kræver en kreditnota hvis momsgrundlaget skal reduceres, men hvis der er tale om mindre beløb kunne det være et fint alternativ.

Bemærk i øvrigt at kontantrabat på varekøb ikke nødvendigvis skal opsamles på samme konto som varekøbet - det er OK at det fremgår på en særskilt konto (men stadig under vareforbrug).
Er der kommet ny viden på dette område? -Det kunne være super rart at få det til at virke.
Hej

Er der nogen progression i dette ? Kunne det tænkes at der laves et setup for Leverandørfakturaer og et andet for debitor ?
kan I ikke gøre det muligt at bruge Factoring betalingsbetingelsen til leverandører ? Så kan vi selv rode med momsen, og samtidigt er der mulighed for at vi kan betale med kontantrabatter ?

3 Svar

Det lyder interessant for os.
Forslag af (510 points)

Hej til alle der følger med her :)

 

Jeg kan godt se, hvad i mener i forhold til, at denne funktion mangler i e-conomic. Det vil jeg give jer helt ret i.

Samtidigt har der været stor opbakning til dette forslag, og derfor er der ikke grund til at komme lange forklaringer. Jeg tager forslaget med videre til vores næste møde, hvor vi snakke om mulighederne for at lave dette.

Jeg vil dog alligevel høre, hvordan i gerne vil have det skal fungere?

Min umiddelbare tanke ville være, at lave en betalingsbetingelse, med fx. netto 8 dage -2%.

Man kan så på betalingsbetingelse angive en konto, hvor de 2% skal bogføres hen, hvis der betales inden 8 dage, eller 0 dage, hvis det er aftalen med leverandøren. Det kunne være en form for 'rabat ved kontant betaling' - konto.

Endnu bedre ville være, hvis man kunne angive et antal dage for, hvornår de 2% slår til, så der automatisk bogføres en rabat og samtidigt en forfaldsdato for, hvornår der senest skal betales. Jeg håber det giver mening, ellers siger i endelig til.

Ville det være en løsning der passer jer? Hvis ikke, hvad synes i så? Jeg håber på at få lidt feedback, så vi kan gå efter at finde den bedste løsning.

 

På forhånd tak smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

Du har absolut fat i den rigtige løsning - Jeg tro den løsning med:
Min umiddelbare tanke ville være, at lave en betalingsbetingelse, med fx. netto 8 dage -2%.

Man kan så på betalingsbetingelse angive en konto, hvor de 2% skal bogføres hen, hvis der betales inden 8 dage, eller 0 dage, hvis det er aftalen med leverandøren. Det kunne være en form for 'rabat ved kontant betaling' - konto.
vil være den nemmeste for de fleste.
Mange tak for tilbagemeldingen. Jeg går videre med forslaget. Jeg kan ikke love dig noget, men jeg vender den med vores udviklere og så tager vi den derfra :)
Hej til alle der følger med her :)

Jeg har gravet lidt dybere i sagen og opsætningen af dette er ikke så lige til, som det først var antaget.

Jeg vil herunder nævne nogle af de punkter, som besværliggøre processen:

1.

En kontantrabat skal ikke behandles som en finansiel post. Det vil altså sige, at man ikke 'bare' må bogføre det ned på konto, hvor det fratrækkes det endelig resultat. En kontantrabat skal anses som et afslag i købsprisen eller salgsprisen. Det skal altså fratrækkes den konto, der bruges til at bogføre omsætning eller omkostning på i første omgang.

I e-conomic kan man have en faktura som er delt op mange forskellige konti. Her vil man så skulle trække rabatten fra fx 25 forskellige konti og derved danne en masse posteringer. Jeg vil dog sige, at dette godt ville kunne lade sig gøre, men det er meget kompliceret at udvikle til programmet.

2.

Når vi snakker afslag i købspris eller slagspris, så har vi også et problem med moms. Hvordan skal det behandles? Afregnes der fuld moms ved faktureringstidspunktet, som der så efterfølgende skal korrigeres for på betalingsdatoen? Ellers skal man gå tilbage til fakturadatoen og rette i det oprindelig momsbeløb?

Her håber jeg i kan hjælpe mig lidt for jeg er ikke helt sikker på, hvordan vi skal håndtere dette.

3.

Hvis det forventes, at kontantrabatten udnyttes, skal der allerede ved bogføring af fakturaen tages hensyn til dette. Det vil sige, at fakturaen skal bogføres med fx de 2% rabat til at starte med, hvis det forventes, at kontantrabatten realiseres. Der skal efterfølgende tilægges 2% til prisen, hvis der ikke betales.

Det er både svært at håndtere i systemet, men også svært for jer burgere at vide om det er forventeligt at kunden udnytter denne rabat. Her kræver det endnu en funktion, som viser om det er forventet kunden betaler.

4.

Til sidst, så kræves der, at man enten modtager eller sender en kreditnota, hvis der gives en rabat, som ikke stemmer overens det forventede beløb. Omvendt skal man så også tilføres værdi, hvis en forventet rabat ikke realises.

 

Alt dette gør processen betydeligt svære end først antaget.

Hvis i har gode tips til mig, så tager jeg gerne i mod dem, ellers vil jeg sige, at dette forslag lige nu hænger lidt i en tynd tråd pga de overnævnte problemstillinger.

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hvor står det, at kontantrabat ikke er en finansiel post?
Hej Erik :)

Jeg må være ærlig at sige, at jeg ikke kan huske, hvor jeg fandt denne information i sin tid. Det havde givet mening at skrive disse referencer ned, så den tager jeg på mig.

Jeg har dog fundet en reference hos BDO her:
https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/regnskabsmaessig-behandling-af-kontantrabatter

Referencen er fra d. 10 august 2016.
Hvis der er ændret regler siden, eller BDO's beskrivelse ikke er korrekt, så tager jeg det til efterretning.
Hej

Der skal bare oprettes en konto for leverandør kontant rabatter og en konto til kunde kontant rabatter.

Disse kontoer må gerne være i resultat opgørelse.

Mvh Line
Hej Jesper

Håndteringen er ikke så svær. Kontantrabat påvirker ikke momsen. Skal momsen påvirkes kræves kreditnota udstedt.

Det mest normale er blot at rabatbeløbet reducerer den omkostning det hører til, rabatterne må gerne samles på en finanskonto, der ved regnskabsaflæggelse kan placeres korrekt.

Ved betaling af faktura på f.eks. 100 kroner med 2 % kontantrabat krediteres banken 98 kroner og kontoen til kontantrabat krediteres 2 kroner og leverandørens konto debiteres med 100 kroner.
Hej Morten.

Du har fuldstændig ret.

Men problemet ligger et helt andet sted. Emnet er endevendt i dette forum for år tilbage, men da e-conomic ikke kan læse indenad, kom der aldrig en teknisk løsning. Og pointen i hele opgaven er, at hvis der skal indgå moms i kasserabatten, skal der udstedes en kreditnota. Her kommer så opgaven med at læse indenad og forstå, hvordan logik kan arbejde for en sag. Lad være med at udstede en kreditnota, så er opgaven enkel. Kasserabat af nettobeløbet uden moms.

Iøvrigt mener jeg ikke, at det er rigtigt, at kasserabatten hører sammen med den leverede ydelse/vare. Kasserabatten ydes som en finansiel rabat, fordi man betaler før den normale forfaldsdato. Enkelt og logisk.
Hej Erik

Grunden til rabatten skal fratrækkes den leverede ydelse skyldes de internationale regnskabsregler, der dikterer, at det er en rabat på varen og ikke en finansiel post.

Enig i, at i langt de fleste tilfælde ville den tilhørende omkostning være en rente i banken, hvorfor kontantrabat giver mening som finansiel indtægt.

I praksis håndterer regnskabsopstiller dette, så om du vil have det vist i resultatet som finansiel post så længe det er bogføringen, bestemmer du.

Hej e-conomic, Morten og I andre.

Jeg synes, du går for vidt, når du skriver, at de internationale regnskabsregler dikterer, at en kasserabat på en faktura er en rabat på varen og ikke en finansiel post.

En sådan bestemmelse kan vel ikke være lov i Danmark, men kun en vejledning for at opnå ensartethed i firmaregnskaber, der har en vis international relevans.

Når man samtidig tager e-conomics målgruppe i betragtning, så skyder I langt over målet. Hvor mange af Jeres kunder har et sådant omfang, at sagen efter de internationale regnskabsregler har nogen relevans overhovedet.

Hvilken international instans, eller for den sags skyld en dansk, vil kunne påtale eller i værste fald straffe en dansk virksomhed for at forbryde sig imod en international regnskabsregel, der i sit grundlag kun kan være vejledende.

Skat lovgiver heller ikke om moms af kasserabat, men siger blot, at ønsker en virksomhed at få momsrefusion af en given kasserabat, så skal der udstedes en kreditnota. Så lad være med at beregne moms af kasserabatten, så er det problem løst. Vil kunden absolut have rabat af det fulde beløb, så bogfør hele rabatten som kasserabat uden momsrefusion.   

Ligner at der nu ligger et lignende forslag i "ønskebrønden" - jeg har i hvert fald tolket det således, og kommenteret på det. 

Tjek det ud her - og endnu mere vigtigt - stem på at forslaget tages op og gennemføres! smiley https://forum.e-conomic.dk/33383/rabatter-kunder-leverandorer