Hej til alle der følger med her :)
Jeg har gravet lidt dybere i sagen og opsætningen af dette er ikke så lige til, som det først var antaget.
Jeg vil herunder nævne nogle af de punkter, som besværliggøre processen:
1.
En kontantrabat skal ikke behandles som en finansiel post. Det vil altså sige, at man ikke 'bare' må bogføre det ned på konto, hvor det fratrækkes det endelig resultat. En kontantrabat skal anses som et afslag i købsprisen eller salgsprisen. Det skal altså fratrækkes den konto, der bruges til at bogføre omsætning eller omkostning på i første omgang.
I e-conomic kan man have en faktura som er delt op mange forskellige konti. Her vil man så skulle trække rabatten fra fx 25 forskellige konti og derved danne en masse posteringer. Jeg vil dog sige, at dette godt ville kunne lade sig gøre, men det er meget kompliceret at udvikle til programmet.
2.
Når vi snakker afslag i købspris eller slagspris, så har vi også et problem med moms. Hvordan skal det behandles? Afregnes der fuld moms ved faktureringstidspunktet, som der så efterfølgende skal korrigeres for på betalingsdatoen? Ellers skal man gå tilbage til fakturadatoen og rette i det oprindelig momsbeløb?
Her håber jeg i kan hjælpe mig lidt for jeg er ikke helt sikker på, hvordan vi skal håndtere dette.
3.
Hvis det forventes, at kontantrabatten udnyttes, skal der allerede ved bogføring af fakturaen tages hensyn til dette. Det vil sige, at fakturaen skal bogføres med fx de 2% rabat til at starte med, hvis det forventes, at kontantrabatten realiseres. Der skal efterfølgende tilægges 2% til prisen, hvis der ikke betales.
Det er både svært at håndtere i systemet, men også svært for jer burgere at vide om det er forventeligt at kunden udnytter denne rabat. Her kræver det endnu en funktion, som viser om det er forventet kunden betaler.
4.
Til sidst, så kræves der, at man enten modtager eller sender en kreditnota, hvis der gives en rabat, som ikke stemmer overens det forventede beløb. Omvendt skal man så også tilføres værdi, hvis en forventet rabat ikke realises.
Alt dette gør processen betydeligt svære end først antaget.
Hvis i har gode tips til mig, så tager jeg gerne i mod dem, ellers vil jeg sige, at dette forslag lige nu hænger lidt i en tynd tråd pga de overnævnte problemstillinger.
Med venlig hilsen Jesper Mieritz