Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Hvorfor er sproglag ikke koblet sammen med e-mailskabeloner?

0
Når man sender en faktura e.l., vil man generelt (i vores tilfælde: altid) anvende en standardskabelon til e-mailen der sendes af sted. Denne skabelon skal naturligvis matche kundens og dermed fakturaens sprog.

Det kan man også godt, sådan da. Det vil sige, man kan lave flere forskellige e-mailskabeloner og kalde dem ved deres respektive sprogs navne, og så kan man (manuelt) vælge det rigtige sprog når man sender det man nu skal sende.

Men når man nu allerede har udviklet sproglag til skabelonerne for fakturaer og alt muligt andet, således at kundens sprog automatisk styrer hvilket sprog det dokument der sendes ud, er på, uden at man manuelt skal vælge det for hver enkelt dokument, hvorfor i alverden skal man så manuelt vælge det ved e-mailskabelonerne? Hvad er logikken bag det?

Den forventelige og for mig at se eneste logiske måde at implementere e-mailskabeloner på ville være at lave dem parallelle til alle de andre typer af skabeloner der ligger i systemet, dermed altså også med mulighed for at oprette dem under de enkelte sproglag, således at man kan nøjes med at klikke »Bogfør og send« og så sende, uden hver gang at skulle vælge den rigtige e-mailskabelon først.

Selvfølgelig adskiller e-mailskabeloner sig fra andre skabeloner ved at være enklere (kun et emnefelt og et indholdsfelt) og ved ikke at være input til en PDF-konvertering, men blot til plain text i e-mails – men derfor burde de alligevel godt kunne underlægges sproglag.

Er der nogen som helst logisk årsag til at de slet ikke arbejder sammen med sproglagene? Og nok så vigtigt, kan de ikke nok blive det?
i Forslag » Andet af (740 points)

2 Svar

Hejsa MTP

Jeg skal lige forstå dig ret, er det funktionen sproglag på kundens stamkort du ender der skal være koblet sammen med Skabelonsamlingen (Design & Layout) og emailskabelonerne?

Forslag af 🔒 (55.9k points)
Ja, lige netop. Når man f.eks. vælger Engelsk som sprog i det felt du highlighter på kunden, så ville man jo som udgangspunkt forvente at det rent faktisk styrer kommunikationssproget til kunden – herunder e-mailskabelonerne.

Men nu hvor jeg ser nærmere efter, kan jeg se at jeg huskede forkert: Sproglagene styrer jo netop *ikke* kunder (hvor i hvert fald vi har mest brug for dem). »Sprog«-feltet på kunden bruges kun til varebeskrivelser (hvor vi ikke behøver dem, selv om andre jo nok gør). Til gengæld kan man vælge en skabelonsamling på den enkelte kunde, således at der vælges fakturaskabeloner osv. på det rigtige sprog når der oprettes nye fakturaer.

Det ideelle ville i min verden stadig være at e-mailskabeloner implementerer sproglagene ligesom varer gør, men eftersom sprog (som burde være et helt grundlæggende parameter for alle objekttyper der oprettes) af uransagelige årsager kun er et eftertænkt påhæng til lagermodulet, kan jeg godt se at det kan være tricky.

Det burde dog som mindstemål kunne lade sig gøre på kundekortet at vælge en standardskabelon for e-mails på samme måde som man vælger en standardskabelonsamling til fakturaer osv.
Ja det var lige præcis der jeg ville hen, at Sprog referer til varerne der faktureres via lagermodulet.

Emailskabeloner er en forholdvis ny funktion som er oprettet på baggrund at bruger ønsker, så det er lidt ærgerligt vi først får dit input nu om at man skal kunne lave en specifik emailskabelonsamling og knytte den til kunden. Jeg kan godt se det vil være smart, men det vil kræve et helt redesign og funktionen.

Så medmindre det vælter ind med ønsker der støtter dit forslag, så må du leve med funktionen som den er nu :)

Ja, hvis jeg havde været bruger dengang, ville jeg absolut også have givet samme input da. En skam jeg først kom til senere.

Umiddelbart vil jeg dog mene at det burde kunne lade sig gøre at implementere sidstnævnte løsning uden at skulle redesigne hele funktionen: tilføje et felt »Standard e-mailskabelon« på kundekortet, og så justere lidt i dette skærmbillede:

Der er en hel del tomplads i det billede hvor man sagtens kunne implementere kundebaseret skabelonvalg, f.eks. noget à la sådan her (her også med muligheden for at skifte fakturadato indsat):

Forslag til lettere implementering

Præcis den samme opsætning kunne så i øvrigt anvendes under »Bogfør og send valgte« (for venstredelens vedkommende, altså – højredelen skulle naturligvis stadig se ud som nu), således at de to knapper – som jo har samme grundlæggende funktion – er ens og giver brugeren samme muligheder.

Man må sige du gør noget ud af det :)

Jeg ser som sagt lige hvilket input vi får fra andre brugere og så hører du fra mig :)

der er lige kommet et indlæg mere i samme genre - se det her - og giv gerne dit besyv med.

Tak for beskeden – jeg har lige kommenteret der også og thumbs-uppet.
Hej igen MTP

Jeg har overvejet dit forslag meget grundigt den seneste måned og selvom vi har fået et forslag mere der ligner dit, så er det ikke baggrund nok til at redesigne hele modulet med e-mailskabeloner.

Om det er noget vi vil tage op i fremtiden, ja det må tiden bringe.
Forslag af 🔒 (55.9k points)