Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kunder via agent/tredjepart

0
Vi er i gang med at flytte fra C5 til e·conomic, og der er en ting (sikkert flere, men lige nu i hvert fald en) som jeg ikke kan finde noget svar på nogen steder.

En ret stor del af vores slutkunder ligger under agenter, således at agenten sender os bestillinger og vi fakturerer agenten – men de påfører hvilken slutkunde ordren er til, og vi sender bestillingen direkte til slutkunden. Alle agenterne er oprettet som kunder i vores kundekartotek, men slutkunderne er endnu ikke oprettet.

Findes der en fleksibel måde at registrere denne type kunder? Det sker – ikke sjældent – at kunder skifter agent, og det sker også at agenterne skifter adresse eller kontaktoplysninger. I begge tilfælde ville det være meget kærkomment hvis vi kunne nøjes med at ændre oplysninger et sted: I førstnævnte fald kunne vi ideelt set blot vælge en anden agent ud fra kundekartoteket i slutkundens kundekort (ved et simpelt kundesøgefelt); i sidstnævnte ville vi opdatere agentens kundekort i kundekartoteket, hvilket så gerne skulle propageres ud til de enkelte slutkunder.

Er noget i den retning muligt i e·conomic?
i Spørgsmål » Kunder af (740 points)

1 Svar

Hej Mtp

Tak for din henvendelse.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har nok detaljer om dit behov for at råde dig korrekt. Jeg har fx. brug for at vide om tilgodehavendet/historikken skal knytte sig til Agenten eller slutkunden?

Dit spørgsmål minder også meget om et andet forslag på forum - nemlig dette - er det det samme du søger en mulighed for?

Du er velkommen til at svare her, eller evt kontakte os i supporten på telefon eller chat, så vi kan have en dialog omkring dit behov.

Spørgsmål af 🔒 (55.9k points)
Hej Tabita,

Det ser ud til at være en meget lignende situation, ja. Vi er et forlag, og i vores tilfælde er der tale om institutioner (især universiteter og biblioteker) som har stående ordrer på diverse serier og tidsskrifter som vi udgiver. ‘Mellemleddene’ er internationale agenturer som holder styr på abonnementer og stående ordrer for en masse institutioner og firmaer, således at institutionerne selv er fri for at holde sig ajour med hvornår der kommer nye udgivelser i noget de abonnerer på. Agenterne sørger også for at betale forlagenes fakturaer og fakturerer så selv institutionerne direkte i bulk.

En fakturakunde som nævnt i det forslag du linker til, bør så vidt jeg kan overskue også være fint for os – vi ville så oprette institutionen som kunde og sætte agenten på som fast fakturakunde for den pågældende kunde; hvis en institution skifter agent, kan vi nøjes med at skifte fakturakunden på kundekortet.

Jeg vil umiddelbart mene at det giver mest mening at ordrehistorikken følger slutkunden (uanset om de skifter agent), men selve faktureringen, altså tilgodehavender og udgifter, skal følge agenten. Man bør altså kunne slå alle tidligere ordrer på kunden op, men eventuelle rykkere osv. skal sendes til agenten.
Tak for snakken Janus, som aftalt deler du endelig dine input til løsning i tråden med forslaget fra Ønskebrønden, så kigger vi videre på det derfra :)

mvh Tabita