Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Send os feedback på afsendelse af e-faktura

–4

Vi ser i fremtiden et stort potentiale i at sende faktura elektronisk.

Derfor vil vi meget gerne høre, hvad der er vigtigt for jer. Vi ønsker at inddrage jeres tanker omkring hele ideen, så vi får lavet den bedst mulige løsning. 
Der er forskellige fordele ved at sende faktura elektronisk, men måden at sende dem på og hvad der er vigtigt kan være forskellig for jer. I har allerede mulighed for at sende e-faktura i dag, så I må gerne tage udgangspunkt i det I kender i dag, men I er også velkommen til at komme med helt nye input, som ikke er del af den måde vi sender på i dag.

En af de ændringer vi kommer til at lave nu er, at vi med en ny service laver et tjek via SPROOM på modtagers CVR-nummer eller EAN/GLN-nummer. Hvis modtager har valgt at modtage e-faktura på nummeret, så vil vi helt automatisk sende din faktura som e-faktura.

Nu har I derfor muligheden for at byde ind med alle de aspekter af afsendelse af e-faktura I kan komme i tanke om. 

Vi håber I er åbne for at tage en dialog omkring hele ideen her på indlægget, så vi har en transparent og værdiskabende proces.

Vi ser frem til at høre fra jer smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
lukket
i Spørgsmål » Salg af 🔒 (102k points)
lukket af
Hej

Jeg er fuldkommen enig med de som skriver at det burde være den omvendte rækkefølge når i ændrer/forbedrer noget.

I stedet for at i bare tilretter systemet, og så skal man pludselig fravælge, ville det være noget mere brugervenligt hvis man kunne få oplysning om mulige forbedringer og så selv tilvælge dem. Vi har også oplevet mange kunder som skrev at de ikke havde modtaget vores faktura, hvilket de kunne se efter vi udsendte kontoudtog. De var så sendt som e-faktura hvilket de slet ikke var interesseret i og vi måtte gensende som pdf i mail.

Det er et ekstra arbejde hver gang man fakturerer nu, så skal du tjekke om der rent faktisk står EAN nr. på din kunde og hvis ikke skal du sætte X så ikke den sender EAN. Det kan man jo ikke huske for ca. 2000 kunder.

Mvh. Marianne
I vil gerne have feedback, og det har I fået. Hvor er det så, I har lyttet til brugerne og rettet jer efter ønskerne?

Helt konkret: Er disse ændringer - inkl indsættelse af CVR-nr (nyt felt?) - genereret af nogen love eller lovændringer?

Kan "version 2) af e-faktureringen håndtere medsendelse af indscannede bilag (pdf) via EAN på sikker vis?

Mvh/Helle
Vi er helt på samme problem. Sidst i slog det til nåede vi at sende ca. 50 faktura ud og ingen af dem var korrekte. Vi nåede at ringe til kunden og rykke dem for manglende betaling men de sagde at "vi har ikke modtaget noget i vores faktura-email".

Det her er et kæmpe problem. De af vores kunder der vil have EAN har sagt det og det er slået til og det virker. Denne ændring er kun negativ og giver flere fejl og mere arbejde.

Øv.

Det er helt i hampen at gøre e-faktura som standard, uden at få samtykke fra os brugere af e-conomics. 

Nu har jeg brugt en god time i nat (supporten sov nok her) på at finde ud af, hvorfor en kunde ikke modtager faktura fra jeres system, før jeg ved et tilfælde, finder samme problematik her i forumet. 

Fint nok, hvis man gerne vil tilvælge at benytte e-faktura, men sørg for at det tydeligt ved oprettelsen af kunder, i stedet for at gemme det som et fravalg under fanebladet "Øvrigt"

Hej allesammen og mange tak for input,

Til en start, så har jeg lavet et lidt mere uddybende svar i bunden af tråden, hvor jeg kommer ind på de forskellige dele af projektet. 
Jeg tror jeg har været omkring jeres problemstillinger her, men i er meget velkommen til at spørge yderligere ind, hvis der skulle være noget smiley

Hejsa

I antager at hvis en kunde har brugt Sproom så er det, det samme som at de ønsker at modtage EAN faktura. Det er slet ikke tilfældet. Det giver os fejl og vi mister styringen med måden hvorpå vi sender faktura.
Vores kunder kan blive bedt om at sende en EAN-faktura om 2 mdr til deres egne kunder. I det tilfælde vil de automatisk blive skiftet til EAN faktura af jer selv om de ikke ønsker det
Så betaler de ikke fordi de ikke modtager faktura som de plejer (og ønsker) og vi får ikke pengene ind.
Hvorfor kan i ikke bare lade os selv styre det?
Her til morgen har i endda tilføjet en pop-up der loader HVER GANG man loader "faktura" oversigt!
Der er en årsag til at i har gjort dette men jeg kan slet ikke finde ud af hvorfor? Hvem er det der ønsker det? Er det fordi i prøver at få flere over i sproom og tjene penge der???

Hej Mads og tak for dit input,

Hele grunden til vi har valgt at fokusere på e-fakturering er af de åbenlyse grunde, der findes ved det. For mig er den største fordel 100% aflæsning af data med 100% nøjagtighed. Vi vil gerne give de muligheder som før var forbeholdt store virksomheder og kommuner til alle små og mellemstore virksomheder. 

Som jeg også har medgivet i tråden her, så kunne vi have gjort det bedre og det erkender vi. Vi har dog ændret i de muligheder der findes og du kan nu blandt andet slå det fra på den enkelte kunde som fast opsætning, eller direkte ved afsendelse. Hvis du ønsker at slå det fra på flere eller alle kunder, så kan du eksportere og importere en opdatering af dine kunder. Hvis du vil have hjælp med det, så vil jeg anbefale du ringer eller skriver på vores chat, så skal vi nok guide dig gennem alle de forskellige steps. 

Selvom jeg har været lidt inde på det, så vil jeg gerne uddybe, at vi har gjort det af den årsag, at vi vil tilbyde jer et bedre produkt, som følger med fremtiden og hele tiden er i udvikling. I forhold til spørgsmålet om at tjene penge på SPROOM, så tilbyder vi gratis både afsendelse og modtagelse af e-faktura i e-conomic, så vi tjener ikke flere penge på at der sendes e-faktura. Vi gør det for at tilbyde et så attraktivt og fremtidssikret produkt, hvor automatisering og forenkling er i fokus. Nogle gange rammer vi lidt ved siden af, men så lytter vi og retter til løbende, hvilket vi allerede har gjort i denne sag ved at indføre flere tiltag udelukkende på baggrund af feedback blandt andet fra dette indlæg.

Hvis du har uddybende spørgsmål, så må du endelig skyde løs smiley

8 Svar

 
Bedste svar
Hej allesammen og mange tak for jeres feedback.

Først og fremmest, så skal I vide, at jeg forstår jeres frustrationer omkring det hele. Der er helt sikkert flere ting, som vi kan tage ved lære i denne proces.
Vi var klar over, at e-faktura for mange vil være en forandring, hvilket altid er svært. Jeg vil i den omgang også indrømme, at der var ting vi ikke havde forudset og derfor har vi må gå tilbage i tænkeboks. Det er vi stadig og der er allerede sket ændringer.
Kort kan jeg sige, at vi har gjort det muligt at slå fra på de enkelte kunder og direkte ved fakturaafsendelse. Udover det, så kan der laves en import af alle kunder, hvor man kan opdatere fluebenet. På den måde kan man tage mange eller alle kunder og fjerne det automatiske forslag til e-faktura.
Ud over det, så kigger vi også på det check der laves omkring, hvilke kunder, der skal modtage dem automatisk. Det er ikke klar endnu.

For egen regning, så tror jeg stadig på, at e-faktura er fremtidens måde at sende faktura på. Der er så mange fordele ved det og der er en grund til større virksomheder og kommuner har brugt det længe. Vores ambition var at tage fordelene fra et større setup og give det til de små og mellemstore virksomheder. I har dog en pointe i forhold til måde det blev gjort på og I skal vide, at jeg forstår det siger.

Alt i alt, så arbejder vi videre med det og jeg skal beklage de udfordringer det har givet jer. Når det er sagt, så vil jeg dog holde fast i, at mulighederne og fordelene ved e-fakturering er enorme. Både når det gælder sikkerhed, fejlmargin og automatisering. At modtage en faktura i et format, hvor alt data kan aflæses med 100% nøjagtighed og sættes direkte ind i felterne hos e-conomic, og andre, er og bliver et kæmpe potentiale.
Det skal dog ske på jeres betingelser og jeg hører jeres frustrationer i den sammenhængen.

Endnu en gang mange tak for jeres input. Jeg sætter stor pris på det. Det er noget som bliver sendt videre til de personer, som sidder aller tættest på projektet.

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
valgt som bedste svar af
Der er jo ingen af os der har tid til at sidde og lave de rettelser på vores kunder. Er det så en tilretning som vi kan få jer til at lave for jeres regning, nu i har givet os alle sådan en ekstra arbejdsbyrde?

Det tager en del ekstra tid og klik og venten, hver gang man fakturerer, da man skal vælge det fra pr. faktura.

Det er skide ærgerligt at i laver sådan nogen hovedløse opdateringer på systemet, som sagtens kan blive fantastisk i fremtiden.

Vi er mange der har en del andre mere presserende ting i Jeres system som overhovedet ikke virker, dem vil vi da meget hellere have løst, end fancy nye fremtids løsninger.

MVH

Tina

Hej Tina, 

Du kan sagtens opdatere det på alle dine kunder på en gang. Du kan importere en indstilling ind i din kunde kartotek, som fremdadrettet vil gøre, at der ikke vil foreslåes e-fakturering. Du gør det ved at eksportere dit kundekartotek og importere det igen og ændre fluebenet for, hvorvidt e-faktura skal bruges. 
Jeg har en guide til, hvordan du laver importen her:https://wiki2.e-conomic.dk/import-af-data/import-af-kunder.
Hvis du har problemer med det, så tag meget gerne fat i vores support. 

Rigtig god weekend smiley

Dette har ikke så meget med afsendelsen at gøre.

Jeg vil bare gøre opmærksom på at brugen af E-faktura i e-conomic er meget ensporet i den ikke har mulighed for forhåndsvisninger Se forskellen i INbox på PDF fakturaer og E-fakturaer.Her vil forskellen være tydelig hvis afsender IKKE sender en pdf faktura med, hvad min erfaring siger mig der kun er ganske få der gør.

Og dem jeg har set gøre dette har brugt E-conomic. smiley

Dem der ikke bruger E-conomic vedhæfter ikke pdf´en dermed bliver der kun lavet en teknisk genereret fil som man kun kan se ved at åbne eller have bogført.

Det ville være meget mere flexcibelt hvis man kunne se denne genererede fil når man ville se bilag eller bogføre under regnskab - kassekladde i disse tilfælde kan jeg kun se et blankt papir eller med E-logo.

Ser frem til at høre tilbage vedr. dette. laugh

Hilsen Malene

Spørgsmål af (340 points)

Hej Malene og tak for dit forslag,

Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener her. Af ren og skær nysgerrighed - hvor mange sender e-fakturaen uden PDF'en? smiley

Jeg får fakturaer fra ca 15 forskellige kreditorer og modtager PDF på 2 af dem.

Derfor er dette så stort et problem for mig.

Mange tak for din tilbagemelding smiley

Ønsker en enkelt måde at afsende EDI faktura til kædekunder i Danmark uden at skulle betale for dyre løsninger hos jeres eksterne partnere - men det sker jo nok ikke ...
Spørgsmål af (270 points)

Hej og tak for dit svar,
Har du mod på at uddybe, hvad der kræves før det kan ske? smiley

Er desværre blevet kontakte af flere store kunder som oplyser de vil ikke downloade noget som helst fra nettet på den måde det opfordres til i den udsendte mail.

Havde ikke selv set hvad man sender til kunderne, men det har jeg nu og jeg forstår dem godt, magen til reklame for et helt andet firma har jeg da aldrig set før.

Hvorfor vedhæftes fakturaen ikke således de selv kan vælge?

PS - ikke alle bruger ordrenummer, så det ser noget pøjet ud, når der står "har sendt dig faktura xxxx (vedr. ordrenummer n/a)... giv os mulighed for selv at bestemme hvad der skal stå i den mail!

Men igen som sagt - lige som dengang I fjernede PDF fremvisning af leverandør fakturaer - det er ikke særligt kunde venligt...
Så venligst få opdateret i en fart til noget pænt og funktionellet

Mvh. Torben
Spørgsmål af (600 points)
opdateret af

Hej Torben, 

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener her. Hvordan sender du dine faktura? Opslaget her vedrører e-faktura og det lyder for mig som om du taler ind til mailafsendelse. 
Det kan dog ikke skille os ad i forhold til dine udfordringer. Vil du prøve at uddybe, hvad du gør? Så vil jeg se på, hvad vi kan gøre. Det er nemlig at bestemme ret meget selv i forhold til afsendelse af mails smiley

Fra Sproom kan man også sende faktura i EHF format til sine norske kunder.
Jeg tænker, at det må være en lavthængende frugt snart at få lavet integrationen sådan at vi E-conomic brugere kan sende EHF faktura til norske kunder på en simpel måde direkte fra e-conomic.
Spørgsmål af (200 points)
Mange tak for dit input. Det er helt sikkert noget, der er værd at se hen imod i fremtiden. Den er taget med videre!
Hermed feedback.

Det er et problem at den automatisk sender e-faktura til alle kunderne. Vi sender mange fakturaer hver måned og man kan ikke bare slå det til og fra når der er mange der bogføres samtidig.

Så som standard skal det være slået fra og så kan man selv gå ind på kunden og aktivere det. Det har givet os en masse problemer og vi har måtte gå alle kunderne igennem og slå det fra på dem, da de ikke forstår, at der kommer en mail fra Sproom, hvilket i heller ikke har skrevet nogen steder.

Det er fint man kan, men det skal være den omvendte rækkefølge, at man selv krydser af om de ønsker det. Og at den sender mail fra Sproom er ikke fedt..
Spørgsmål af (500 points)

Hej og mange tak for din feedback. Hele delen i forhold til SPROOM er noget vi kigger på. 

I forhold til at slå det fra, så kan det nu ske ved import af dine kunder. Du kan altså eksportere alle dine kunder og importere det igen, hvor du opdaterer fluebenet for e-faktura og på den måde slå det fra hos mange eller alle på en gang smiley

Hej E

Jeg er fuldstændig enig med øvrige, at det rigtig dårlig service fra jeres side.   Fint man i dag kan slå jeres "forbedringer" fra - men hvad sker der så lige, at i skal bestemme hvordan faktura skal sendes.

Jeg har fået besked på en kunde kunne modtage e-faktura.  Det viser sig, at han har været i sproom en gang for mange år siden fordi han brugte dette til at sende fakturaer til det offentlige.  Han har aldrig haft et økonomisystem der kan modtage e-fakturaer. Hvor ender den faktura så lige henne.

Fordi man har været oprettet  u sproom eller har et cvr.nr er det altså ikke ensbetydende med at man er parat til e-fakturaer

Tænk på alt det bøvl vi nu bliver udsat for at slå dette fra på alle kunder at de kan modtage e-fakturaer

Vi har et system, der fungerer, hvor kunderne har tilbagemeldt de ønsker at modtage ean-fakturaer - så hvorfor f......  lave et system om der fungerer,

Lad os høre her inden 17/8, hvor vi stadig kan deaktivere jeres "forbedringer"   for ellers bliver det spændende hvor mange fakturaer der bliver væk, når det er jer der skal bestemme om kunden ønsker e-faktura.
Spørgsmål af (640 points)

Hej og tak for dit svar,

Vi kigger ind i hele SPROOM delen, så er det noget vi arbejder på. 

Jeg forstår godt din frustration. I bunden af denne tråd har jeg kommet med et mere overordnet svar i forhold til dine frustrationer. smiley

Hej Jesper, jeg vil gerne have svar på mine spørgsmål ovenstående spørgsmål.  Og det haster med tilbagemelding vedr e-fak og medsendelse af indscannede bilag i pdf!!!  Ellers har I jo åbenbart fravalgt de brugere, der handler med kommunerne!

Helt konkret: Er disse ændringer - inkl indsættelse af CVR-nr (nyt felt?) - genereret af nogen love eller lovændringer?

Kan "version 2) af e-faktureringen håndtere medsendelse af indscannede bilag (pdf) via EAN på sikker vis?

Mvh/Helle
Spørgsmål af (1.9k points)

Hej Helle, 

Jeg beklager du først får svar nu. 

1) Nej, der er ikke en lovgivning bag denne ændring. Vores ambition var at tage fordelene fra et større setup og give det til de små og mellemstore virksomheder. Der er dele af processen, som kunne være udført bedre. Den indrømmer jeg gerne, men det var hele tanken bag ændringen. 

2) Jeg tænker den hænger sammen med det først du skriver.
Hvis du sender e-faktura fra e-conomic, så kommer der en PDF med som vedhæftning, så jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener her. Vil du uddybe den del? smiley

Hej Jesper og tak for din tilbagemelding. Vi har hele tiden faktureret via EANnr og altid medsendt indscannede bilag. Det har fungeret upåklageligt.

Så reelt set er der vel ingen ændringer for os?

Forvirringen - og min frustration - opstod ved, at der stod noget sludder på e-copedia vedr pdf og e-fak, og at jeg fik at vide på chatten, at e-fak og EAN ikke var det samme, så jeg pillede e-fak fra på en del kunder - og kunne så ikke sende via EAN. Totalforvirring!  Tror der er fod på det nu :-)

Hej igen Helle, 

Det er jeg ked af, at du har fået, men det er ikke korrekt. Der kan være tilfælde, hvor modtageren ikke vil tage imod PDF'en, når den sendes sammen med e-fakturaen, men det anser jeg som et sjældent tilfælde. Rigtig god dag smiley