Jeg kan rigtig godt tænke mig at automatiserer bogføring af faste beløb hver måned, da jeg har mange omkostninger og indtægter, som kører automatisk via faste bankoverførsler / betalingsservice på nogenlunde faste datoer.
Den nemmeste og mest overskuelige måde at gøre det på er ved at gøre følgende:
Køb / Kreditor: Hver måned betaler jeg for husleje, el, vand, renovation, mobilabonnement, internet abonnement, abonnement for Dankort terminal, Mobilepay abonnement osv.
Salg / Debitor: Hver måned har jeg kunder der betaler / overfører det samme beløb til mig. Det er f.eks. husleje, acontobeløb for el, aconto vand, aconto varme osv.
Jeg har i andre økonomisystemer automatiseret bogføringen af ovenstående indtægter / udgifter ved at gøre følgende:
Varenr.
Hver udgiftspost / indtægts post oprettes som en vare med varenr. Jeg betaler eksempelvis hver d. 1 i hver md. 9000,- i husleje, 250,- for el, 250,- for vand, 250,- for varme og 250,- for renovation. Hver vare bliver oprettet med tilknytning til den bagvedliggende finanskonto i kontoplanen.
Kunder / Leverandører
Hver kunde / leverandør oprettes, det kan f.eks. være ens udlejer at butikslokale, mobilselskab, internetudbyder osv.
Abonnements faktura
Man opretter en abonnementsfaktura pr. leverandør / kunde med de ovennævnte varenr. Det kan f.eks. være en husleje faktura på de 10.000 (9000+250+250+250+250) på 5 linjer med totalsum på kr. 10.000, -. Når denne faktura er oprettet, igangsættes abonnementsordningen, således at systemet automatisk generer en ny faktura på en ønsket dato, det kan f.eks. hver d. 1 i måneden.
Automatisk udligning af købs / salgs-fakturaer.
Under betalingsbetingelse for den pågældende leverandør vil det være smart, hvis man kan sætte den op til automatisk udligning / kontant, således at den bliver udlignet i det øjeblik fakturaen bliver oprettet.
Fremtiden - Efter implementering af ændringen
Hver den f.eks. 5 i måneden sammenligner jeg min banksaldo med saldo på finanskontoen bank i Economic. Normalvis vil der ikke være nogen difference og jeg behøver ikke gøre andet end sammenligne min bankkonto med finanskontoen i economic og mine faste indtægter / udgifter bogfører systemet selv automatisk.
Hvis der er differencer, kan dette skyldes at eks. prisen på mit mobile abonnement er steget og jeg opretter derfor en ny vare med den nye pris, ændre varen på abonnementsfakturaen og igangsætter abonnementet.
Håndtering af differencen
Lad os sige at mit mobile abonnement er steget fra 100,- til 110,-. Differencen på 10,- bogfører jeg som debet med 10,- på konto for mobilt abonnement og krediterer de 10,- på banken.
Næste måned stemmer det igen med det nye varenr. og jeg sparer derfor en masse tid på at systemet selv bogfører alle mine faste og forudsigelige indtægter / omkostninger. Jeg ved godt at datoerne for automatisk udligning kan skubbe sig +1-2/-1-2 dage i forhold til ind-/ud-betalingen i banken, men da jeg først afstemmer d. 5 i måneden, vil det alligevel stemme og jeg har sparet masser af tid.
Jeg håber i vil støtte mit forslag, da det vil spare mig for en masse tid og jeg forstiller mig der også er andre med lignede faste omkostninger / indtægter som ligeledes kan spare masser at tid hver måned.