Hej Susan :-)
Tak for dit indlæg.
Grunden til, at der er forskel når man opretter vareleverandører under Lager og Leverandører under Regnskab er følgende:
Når man bogfører en vareleverandørfaktura, bliver købet bogført på lagerkontoen som er en balancekonto. Denne konto er der ingen momskode på, hvorfor man sætter momskoden på vareleverandøren istedet for. Det bliver forklaret på vores lagerkurser, så hvis det ikke har været tilfælde på det du har deltaget i, beklager jeg selvfølgelig dette.
Når man bogfører en almindelig leverandørfaktura, er modposten i de fleste tilfælde en omkostnings konto i driften, hvor der her allerede er momskode på.
Momszonen på vareleverandøren eller leverandøren er den der styrer, hvilken rubrik købet bliver opgivet i under de supplerende oplysninger i momsopgørelsen.
Det vil sige, at momszonen og momskoden har forskellige funktioner og derfor skal man både indtaste momszonen og momskode på vareleverandøren.
Håber min forklaring giver mening, ellers så hører jeg gerne fra dig igen.
Rigtig god weekend til dig
Hilsen Susan Jensen