forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Automatisk udligning af kortindbetalinger

0
Kære E-conomic,

Vi har en webshop hos SmartWeb som bruger OnPay som kortløsning.

Vi har en løbende fakturanummerserie i e-conomic og i webshoppen har vi en ordrenummerserie. Fakturaen i e-conomic har ordrenummeret fra webshoppen i "overskrift" feltet.

Når vi modtager indbetalinger fra kort sker det i særskilte indbetalinger ordre for ordre med reference til webshoppens ordrenummer.

Alle kunder har hver sit debitornummer, der er ikke tale om samlet debitorkonto for kort eller webshop.

Hvad har vi af muligheder for at automatisere udligningen af kortindbetalingerne - så e-conomic genkender kortindbetalingen ud fra "overskrift" feltet ?

Vi har glimrende udligning af FIK-indbetalinger, men her har vi jo også en 1-til-1 relativ mellem e-conomic fakturanummeret og indbetalingsreferencen.

På forhånd tak for input.
spurgt 20 Jan i Spørgsmål » Import og eksport af data af CLR (210 points)

1 Svar

 
Bedste svar
Hej CLR

Du skal anbringe "ordrenummer" i "Øvrige ref" og anvende betalingsbetingelsen "Betalt kontant" for alle kort.. Teksten i "Øvrig ref" kommer med pr automatik.

Udligning af dankort giver sig selv i bankafstemning, til øvrige kortarter skal I bruge to finanskonti, en for transaktionen, en for afregningen. Kortbetaling importeres til bankafstemningen og afstemmes her.

mvh

Finn
e-consultic
besvaret 21 Jan Spørgsmål af e-consultic (8,300 points)
valgt som bedste svar 21 Jan af Jesper Mieritz
Hej Finn,

Tak for input - nu når e-conomic selv ikke kan.

Udfordringen er at hver kunde har deres eget kundenummer, og der er ikke tale om en "samledebitor" med kort betaling - der findes også kunder der betaler med ean / faktura med andre betalingsbetingelser, så det er ikke teknisk muligt for webshoppen at "segmentere" i betalingsbetingelserne da det så går ud over fakturakunderne der ikke betaler "betalt kontant".

Casper
Hej Casper

Jeg er sikker på det kan løses.

Gi' mig lige et dage, så vender jeg tilbage.

mvh

Finn
e-consultic.dk

Hej Finn og Casper,

Først og fremmest vil jeg give Finn ret i, at løsningen med betalt kontant er en stor fordel, når vi snakker køb, der bliver betalt med det samme, som man kender det fra mange webshops.
Det er en fordel både i forhold til udligning af debitorer og senere hen afstemning af banken. Posteringsteksten kan nemlig automatisk matches med ordrenummeret, hvis det placeres i øvrig ref. På den måde er overblikket ved afstemning bedre, da betalingsreference fra kunden og posteringen nu er ens. 

Jeg kan godt forstå, at der kan være en udfordring, hvis ikke alle bruger samme betalingsbetingelse. Når det er sagt, så er det muligt at differentiere betalingsbetingelsen i vores API, som er den måde webshoppen/integrationspartneren sender data til os. 
Hvis de ikke kan det, så jeg godt se den fortsatte udfordring, men det er en begrænsning i integrationen. 

Her vil jeg høre, hvilken betalingsreference kunderne fra ean og mail får? Så kan vi måske dykke ned i, hvordan de nemmere kan afstemmes. Der er nogle forskellige måder at gå til den opgave på, så hvis du vil uddybe det, så vil jeg gerne kigge på, hvordan vi kan komme tættere på en bedre løsning.

Jeg ser frem til at høre fra dig smiley

Hej Casper

Send mig din email adresse, så får du den perfekte opskrift.

mvh

Finn
info@e-consultic.dk
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”