forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Regulering ved udligning af debitor i fremmed valuta

0
Hej,

Vi har mange kunder i debitor modulet som får faktura i fremmed valuta. Hvis kunden har modtaget en regning i januar og først betaler den i april, så er der ofte en valuta regulering forbundet med at udligne denne faktura. Og E-conomic udligner denne automatisk, hvilket jeg er meget tilfreds med.

Min udfordring er at denne valuta regulering bliver foretaget på faktura datoen og ikke på udlignings/betalings datoen. og dette mener jeg ikke er korrekt bogføring. da differencen først bliver konstateret den dag betalingen bliver foretaget og ikke den dato hvor fakturaen bliver udstedt.

Dette giver også den udfordring at man ikke kan udligne en faktura fra en perioden som nu er lukket. hvilket betyder at man skal åbne perioden for at udligne gamle faktura. Dette mener jeg heller ikke er korrekt. da regnskabsperioden er lukket. og at reguleringen vil ændre, godt nok kun lidt., i aflagt og lukke regnskab.

Jeg håber det er muligt at ændre således at valuta reguleringen fremadrettet bliver lavet på udligningsdatoen og at man derfor ikke behøver at åbne lukkede perioder for at udligne debitorer i valuta.
spurgt 23 Sep i Forslag » e-conomic generelt af WHmai (210 points)

2 Svar

Håber, at du kan trænge igennem. Vi er nogle stykker, der har kæmpet med de kloge hoveder hos e-conomic i flere år, men forgæves. Her taber praktikken / logikken til teorien.
besvaret 23 Sep Forslag af Erik Jensen (24,130 points)
Hej begge,

Hvordan får I kursdifferencen til at blive bogført på fakturadatoen? Uanset om jeg udligner 'automatisk' (ved at påføre fakturanummer på betalingen) eller fra "Åbne posteringer" på debitor, bliver kursdifferencen lavet på den nyeste dato fra de to posteringer (typisk betalingen). Hvilket, som I nævner, naturligvis også er korrekt - da det jo først er på dette tidspunkt, gevinsten eller tabet er konstateret...

 

Mvh.

Christian Estrup

Development Director

 

image

 

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

besvaret 24 Sep Forslag af Christian Estrup (19,850 points)
Hej Christian,

Jeg er glad for at du er vendt tilbage på min problemstilling og at vi er enige om at kursdiffen hører til den nyeste dato.

Jeg er ikke helt klar over hvordan du får den til at gøre det.

Men hvis jeg vil udligne en faktura på en debitor gør jeg typisk således:

Kasseklade -> Kundeindbetaling (4) -> vælg debitor-> åbne faktura -> market de relevante faktura -> tryk udlign -> udfylder herefter resten af kassekladen typisk med modpost banken.

Hvis perioden er lukket hvor i at fakturaen er udsted, så får jeg en fejl meddelelse om at debitoren ikke kan udlignes da tidligere periode er lukket.

Det sker kun med kunder i fremmed valuta. Til årsregnskabet giver det mig store problemer, Da jeg bliver nød til enten at lade faktura fra tidligere år stå åbent for evigt, eller åbne regnskabet for rette, men så opstår der differencer i gammel regnskab efter at vi har afleveret dette til Revisor.

Jeg har flere gange skrevet på chatten og ringet ind til supporten for at få hjælp til dette, in case at jeg bruger systemet forkert. Men jeg har hver gang fået at vide at de ikke kan hjælpe mig og jeg er velkommen til at lave et oplæg på jeres forum.
hej Mai

Jeg vil gerne tage den med dig over telefonen så jeg kan se et konkret eksempel på at den vil udligne på fakturadatoen - for det er som Christian siger betalingsdatoen der tæller.

Problemet opstår nogle gange hvis man har bogført betalingen uden at udligne med fakturaen og først vil udligne efter perioden er afsluttet.

Du er velkommen til at ringe ind til os på torsdag og bede om at tale med Tabita - sig blot at du er Mai fra Won Hundred.
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”