Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Tekst til eget bankudskrift bør være det samme som bogføringsteksten

0
Hej e-conomic

Når jeg bogfører en leverandørfaktura, "skriver" jeg en tekst (lev.navn og fakturanr. m. automatisk tekst).

Når jeg overfører betalinger til banken, er det kun leverandørnavnet, som bliver hentet med over til "tekst til eget kontoudtog". Tekst til modtagers konto er tom. Jeg skal derfor manuelt ved hver posteringer (vi har mange betalinger) rette disse ting til, sådan at udligning sker automatisk når bankposteringerne importeres igen (for udligning af betalte fakturaer).

 

Teksten til eget bankudskrift bør være det samme som bogføringsteksten. Er det noget jeg selv kan indstille?

Vh HelleA
i Forslag » Andet af (5.9k points)

1 Svar

Hej Helle og tak for dit forslag, 

I forhold til dit forslag her, så er der to ting jeg gerne vil vende med dig. 
Det første er selve dit forslag ved betalingerne. Der kan være noget i forhold til den tekst vi sender, da vi som udgangspunkt bruger den korte advisering. Derfor kan der klippes noget af teksten, hvis den er for lang. 
I den forbindelse vil jeg høre, hvilken bank du benytter? Så kan jeg lige tjekke, hvor lange tekster vi sender med der. 

Det anden ting er, at du nævner til sidst, at du gerne vil have teksten med for at posteringerne kan udlignes, når de kommer retur. 
Her vil jeg lige knytte en kommentar din arbejdsgang. Du danner dine betalingsfiler ud fra dine faktura. Disse betalinger kan du få tilbage til kassekladden når du eksporterer dem. Så er de lige til at bogføre. Det vil sige de allerede er udlignet uden du behøver at få dem retur fra banken.
Som jeg forstår dig, hiver du så alle transaktioner ind i bankafstemningen for afstemme din bank. Her vil du kunne bruge automatisk afsteming til at se om alt er som det skal være. Den afstemning kigger ikke på teksten, men på beløbet og datoen. Derfor kan du udligne og afstemme uden at teksten skal bruges.

Giver det mening? Ellers må du endelig spørge ind. Det er vil automatisere processen for dig.

Når det sagt, så vil jeg stadig gerne undersøge, hvilken tekst, der kommer hvorhen og hvor mange tegn, der bliver tilladt i de forskellige felter smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

1. Vi benytter Vestjysk Bank.

2. Jeg bruger også faktura nr. til at slå op på, når jeg skal finde frem til en evt. faktura, hvis en leverandør ringer eller andre situationer, hvor der er behov for at søge i banken. Jeg vil derfor gerne have fakturanr. på betalingen og bogføringen. :-)

 

Vh Helle
Hej Helle,

Hvis du gerne vil søge leverandørfakturanummer frem, så kan du gøre det under regnskab -> søgning og lister -> posteringer (find bilag). I år har vi lagt et felt ind, der gør det muligt at søge leverandørfakturanumre frem.
Hvis det er på den bogførte betaling, så kan du sætte dine betalinger op til automatisk at danne fakturanummeret. Det gør du under rengskab -> kassekladde -> opsætning af kassekladde -> automatisk tekst.

På den måde vil jeg sige, at du godt kan få det sat på, så du kan søge efterfølgende.

I forhold til det første du skriver, så har jeg testet med Vestjysk Bank og der tager vi maksimalt 35 tegn med. Hvis din teskt er længere det, så bliver den forkortet.
Ja, men når jeg søger efter en betaling i banken, hjælper det jo ikke noget, hvis ikke fakturanr. er sat på ved importen. ;-)

Lige nu sætter jeg manuelt fakturanr. ind efter lev.navn.

Det kan jeg godt se. Beklager, jeg havde ikke set det var i banken. Det er min fejl. 

Du kan evt., lave din opsætning, så fakturanummeret er det første, der står til banken, så vil du være garanteret, at det kommer med. I og med vi overfører 35 tegn, så vil de første 35 tegn komme med. Det er ikke sikkert du kan få alle relevante informationer med de første 35 tegn, men hvis du kan det, så vil den information blive ført med videre. 

Giver det mening? smiley

Ja, men hvor sætter jeg dette op? :-)

Du gør det i beskedsfeltet. 

Du skrev i dit indlæg: 

"Når jeg bogfører en leverandørfaktura, "skriver" jeg en tekst (lev.navn og fakturanr. m. automatisk tekst)."

Dem bytter du rundt på, så fakturanummeret er først smiley

Aahhh. TAK! Det prøver jeg. :-)

God weekend. :-)

Vh Helle