Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Fejl vedr. rabatkoder i webshop

0
Hej der er vist en fejl i den måde rabatterner beregnes når de overføres til economics fra webshop. det ser ud til at der går noget galt med momsberegningen...
i Forslag » Andet af (3.4k points)

1 Svar

Hej Helge, 

Det lyder lidt mærkeligt. Jeg vil gerne kigge nærmere på det. Har du et eksempel, hvor det går galt? Så skal nok kigge på det. smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper,

Vi har et par gange lavet kampagner med rabatkoder på bestemte varer, både baseret på beløb og procent.

I alle tilfælde passer den ordrebekræftelse der bliver sendt til kunden fra web-shop og beløbet i ordreoversigt i webshop samt det der bliver trukket fra folks kort, men det der bliver overført til economics passer ikke...

Jeg ved ikke om problemet kun er relateret til rabatter på specifikke varer, eller om det også er tilfældet med rabatter på hele ordren - men jeg tænker i må ha' et testsystem hvor i hurtigt kan afprøve det.

Hej Helge, 

Testsystemet i dette tilfælde ville være mig. Jeg har testet at alt rabatten virker efter hensigten og rettet til, så det hele fungerer. 

Derfor er jeg lidt spændt på, hvis det ikke fungerer. Det kan selvfølgelig være, at der er ændret noget i den måde rabatten bliver overført og dannet uden jeg ved det, men ellers håber jeg blot det er et spørgsmål om opsætning. Ellers har jeg lavet en fejl et sted og det håber jeg ikke ;-)

Du nævner her, at det er på rabatkoder. Jeg skal lige løbe det hele gennem, da det er en del tid siden jeg sidst testede det. Hvis du har konkrete oplysninger om dit salg, så ville det være perfekt. Evt. et ordre-/fakturanummer i e-conomic og dit bestillingsnummer i webshoppen smiley

Hej Helge, 

Jeg beklager det sene svar. 

Jeg har nu testet det igen. Så vidt jeg kan se, så sker der kun differencer, hvis momsen ikke er sat korrekt op. Det er vigtigt du har rigtige opsætningen af varegruppen for rabat, så den matcher den moms dine kunder anvender. 

Jeg har testet med de forskellige kombinationer af erhverv og privat i forhold til salg i Danmark og udenfor Danmark. Jeg kan ikke se en difference. Hvis du har et eksempel, eller oplever det igen, så vil jeg meget gerne hoppe med i din aftale og se om opsætningen er korrekt, eller om der skulle være noget jeg har overset. 

Rigtig godt nytår smiley

Opsætning af varegruppe for rabat? - øhh… hvor og hvad?

Jeg må formode at alt er sat rigtigt op, når ordren passer med både priser og moms, hvis ikke der er rabat - det er kun når der trækkes rabat med rabatkode at det går galt.

Og det går kun galt i forbindelse med at det bliver overført til economic - det der står på ordreopsummeringen i shoppen passer.

Det er fordi rabat vil være knyttet til en vare i e-conomic, hvis der er anvendt en total rabat. Hvis rabatten derimod er %-vis, så vil det blive trukket fra den enkelte varer. Momsen bliver beregnet forskelligt i webshoppen og e-conomic. I webshoppen bliver det som udgangspunkt taget ud fra totalen, men i e-conomic er det på varelinjen. 

Hvis rabatvaren ikke er sat rigtig op med momsen, så kan det give problemer. Momsen er styret via vareguppen og det er derfor jeg henviser til denne. 

Kom endelig med et eksempel, så skal jeg nok tage et kig på det smiley

Jo, men det er ikke det - og i øvrigt er det både ved rabat i % og i beløb...

Det er lidt bøvlet at lave et eksempel, da vi jo så både skal lave en kampagne og så selv lægge en ordre - men når jeg får tid så skal jeg nok gøre det... men det burde altså ikke være det helt store problem for jer selv at reproducerer...

P.s. vi arbejder som udgangspunkt med priser uden moms i shoppen - jeg har ikke prøvet om det gør nogen forskel - men det tænker jeg ikke da priser og rabatter jo passer i selve shoppen...

Hej igen, 

Jeg er helt med på, at der både er rabat i procent og beløb. 

Jeg har som sagt prøvet at reproducere og jeg kan godt få et forskelligt beløb i webshoppen og på ordre/faktura, men kun hvis opsætningen er forkert. Derfor vil jeg meget gerne gå en konkret i eksempel i gennem, så jeg kan se, hvor det går det galt. 

Der er intet stress med at få det frem. Det er bare meget svært at se, hvor det går galt hos dig, hvis ikke du har et eksempel. smiley

Hilsen Jesper.