Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Ændring af forfald

+17
Hej

Kan I ikke oprette en funktion, som gør det muligt at ændre forfald på salgs fakturaer? Det sker, at vi aftaler en anden forfaldsdato, end den som er angivet på udstedt faktura, med en kunde, men da vi ikke kan registrere det nogen steder, sker det at vi får rykket for en af disse fakturaer. Det vil vi gerne undgå fremover, og da jeg tidligere har arbejdet i Navision, hvor dette er muligt, tænker jeg det sagtens kan lade sig gøre i e-Conomic også :)

Mvh. Fie
i Forslag » Andet af (230 points)
status opdateret af 🔒

3 Svar

Hej Fie

Jeg har læst dit indlæg og kan sige, at vi har haft andre kunder som efterlyser denne funktion.

Jeg vælger i første omgang at lade dit indlæg stå i 14 dage, for at se de andre kunders kommentarer til dit ønske.

Herefter vil jeg så overveje at tage det videre til vores udviklings team.

Du hører nærmere inden for 14 dage

Hilsen Susan Jensen
Forslag af 🔒 (38.5k points)
Hej igen Fie

Jeg kan forstå og se, at andre kunder også har ønsker om denne funktion, så til din information har jeg sat dit foreslag på listen

Jeg vil så tage en snak med vores udviklingsteam om det til vores næste møde

Du hører fra mig når jeg ved noget mere

Hilsen Susan Jensen
Forslag af 🔒 (38.5k points)
Er der noget nyt i denne sag?

Hej Fie,

Mange tak for dit forslag i sin tid. Jeg er glad for at kunne skrive, at vi før påske implementerede muligheden for at ændre forfaldsdato på en bogført faktura. 

Du gør det ved at gå ind under salg -> kunder -> åbne posteringer.
Herfra skal du holde musen over forfaldsdatoen og herefter får du mulighed for at ændre forfaldsdatoen. Det vil blive gemt i din log, så du altid kan se, hvad der er sket, hvis der efterfølgende skulle opstå forvirring. 

Hvis du har spørgsmål til funktionen, så er du velkommen til at skyde løs.
Rigtig god dag. Jeg håber det kan hjælpe dig i dit daglige arbejde smiley

 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Kunne det være en mulighed også at få denne funktion på leverandørerne?
Hej og tak for dit input.

Det ville helt sikkert også give mening at få det på leverandøren. Vi er i gang med at undersøge, hvad der skal til for at få det på leverandøren. Vi er ikke gået i gang med at lave det og derfor vil jeg ikke love dig noget endnu, men det er helt sikkert noget, som også giver mening at have der :)
også et ønske her fra om at det kan gøre på leverandørerne

Man kan jo have kommet til at taste forkert forfaldsdato da de blev bogført

Hej Jimmy,

Dit ønske er hørt og blev implementeret i fredags. Du gør det under åbne posteringer på leverandøren.

Rigtig god dag! Spørg endelig, hvis der skulle være noget smiley

Jeg har stillet forslaget i et andet opslag, men det kunne måske også være relevant at skrive det her.

Det ville være rigtig dejligt, hvis man også kan ændre teksten på en bogført postering - specielt når man har fået skrevet noget vrøvl.

Hej igen Lone,

I forhold til at rette i allerede bogførte posteringer, så er det altid lidt en diskussion om, hvad man må rette og ikke må rette. 
Jeg har derfor været inde og læse lidt i bogføringsloven for at kunne svare bedst muligt. 
Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke er ekspert her og derfor vil jeg henvise til den præcise formulering i loven:

"§ 6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet."

Som jeg læser det, så vil jeg godt antage, at man må rette i posteringsteksten, så længe det ikke ødelægger, bortskaffer eller forvanker indholdet. I tilfælde af en ændring, så skal dette opbevares og skal til enhver tid kunne findes og dokumenteres. 

Det er dog min vurdering af det. 
Hvad er din holdning til den vurdering? Det vil nemlig have betydning for en evt. løsning i sidste ende.

Jeg ser frem til at høre fra dig. 

 

Hej Jesper.

Du har helt ret i at man ikke må forvanske et bogført bilag.

Når man har lavet rettelse, er løsningen simpelthen at man kan se hvad der tidligere har stået. Det kaldes et revisionsspor.

DVS

Hvis man, da man bogførte, har skrevet et volapyk-tekst/-dato, skal denne ligge som en ikke-sletbar kommentar på posteringen. Der bør desuden være en markering af, at der er blevet ændret i teksten/datoen.

I det tilfælde vil bogføringsloven være opfyldt da revisionssporet så vil være tilgængeligt.

mvh

Jimmy
Hejsa

Jeg må ærlig indrømme, at jeg ikke har gemmenlæst bogføringsloven eller afstemt mine ønsker med en revisor - jeg ser blot udfordringen som bogholder, og her er det rimelig træls, hvis man har fået skrevet noget vrøvl, og så skal til at tilbageføre hele posteringen, for at bogføre det igen med korrekt posteringstekst :-)

Hilsen Lone Hammer

Hej Lone og Jimmy,

Mange tak for jeres svar. I tilfælde af, at det er lovligt at ændre teksten, hvis den opbaveres med oprindeligt indhold, så vil det være muligt at udbygge dette.

Vi har i midten af september sat to uger af til dedikeret at arbejde med brugerønsker. Jeg vil prøve at tage forslaget op til den tid. Hvis vi ender med at arbejde videre med det, hvorhenne i applikationen ønsker i at kunne lave rettelsen og hvorhenne ser i det hensigtmæssigt, at noten omkring ændring kan findes frem igen? smiley

Det lyder dejligt, at du vil tage det med :-)
Som bruger ser jeg en fordel i at rettelsen sker på samme måde som man kan ændre forfaldsdatoen - altså med en "blyant" udfor teksten, uanset om det er en debitor, kreditor eller finans postering.

Som bruger har jeg ikke de store ønsker omkring, hvor noten omkring ændringen er - her må en revisor komme på banen:-)

Mange tak, Lone. 

Jeg kan ikke give nogle garantier, men dine inputs er røget med i puljen smiley

Hvordan skal man kunne se noten

når du kigger på posteringen, enten ved at have søgt på den eller når du kigger en kontospec, kommer der et udråbstegn bag ved teksten, når man så holder musen over, kommer samme tekst frem for alle ændringer "Der er foretaget ændring i tekst på bilaget." Når man så er på selve bogføringsspecifikationen, er der endnu en markering ud for teksten, når man trykker på den, kommer den tidligere tekst frem

Så skulle alt være lovligt og brugbart

Hvis man lukker sin konto og vil hente alle bilag ud, vil der i det felt som henter tekst, så være alt det tekst som der har været brugt, så man heller ikke her mister revisionssporet
Super fedt, Jimmy. Mange tak for det! :)