Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Indkøbsordre

0

Sidste år var der en bruger der oprettede følgende forslag:

Jeg savner virkelig muligheden for at lave indkøbsordre/rekvisition uden at jeg skal have lagermodulet.

Min virksomhed leverer ydelser som kræver at jeg køber eksternt.

Muligheden for at bestille dette via e-conomic vil klart være en fordel, for det er de samme formuleringer jeg skriver i ordrebekræftelsen til min kunde.

Så jeg søger helt kort:

Et flow med tilbud, ordrebekræftelse, indkøbsordre, faktura, arkiv.  Findes det snarest ?


Ønsker at de tilbud jeg har oprettet og sendt skal gemmes i arkivet. De tilbud jeg gemmer i arkivet kommer så væk for tilbudsoversigten så jeg i oversigten kun ser aktive tilbud.

 

Jeg har et stort behov for at kunne lave en indkøbsordre (som ikke har noget med lageret at gøre) idet jeg f.eks. indkøber montagetimer, hvor jeg er nødt til at beskrive opgave til leverandøren. Ved IO vil der være behov for henvisning til kundeordren.

Er det noget som vil kunne ske?

VH

Lotte

i Forslag » Andet af (420 points)
Jeg synes stadig der er et behov for denne funktion i e-conomics. Vi bruger tredjepartssoftware til godkendelsesflowet, men mener at forudgodkendelse gennem en købsrekvisition er et meget stærkere værktøj.

1 Svar

Hej Lotte,

Jeg kan sagtens se ideen i, at man bestiller ydelser, som selvfølgelig ikke har lagertræk. 

Jeg har et forslag til, hvordan du kan 'snyde' og lave en bestilling uden at have en menu til bestillinger. 

Du kan lave et tilbud, som du kan tilpasse og sende til lige hvem du vil. Vi har her en guide til, hvordan du laver en følgeseddel på samme måde. Det er selvfølgelig ikke en følgeseddel du skal lave, men princippet er det samme. Følgesedler kommer kun med lager ligesom en bestilling. 

Du skal være opmærksom på, at dette er lavet til at sende til kunder, men jeg vil vurdere du kan komme rundt om det alligevel ved at lave en kreativ opsætning af dit layout. Layoutet kan godt være lidt kringlet at arbejde med. Jeg ville meget gerne forklare det her, men for at være ærlig, så er det nemmere over telefonen. Du er altid velkommen til at ringe til os på 88 20 48 40. Ellers spørger du bare her, men en total gennemgang af, hvad du skal gøre, er meget kringlet og lang at udforme på skrift. Ydermere handler det også din mening omkring det, så der er ikke en rigtig løsning. 

Det vil være mit bedste bud på, hvordan du kan komme rundt om det. Jeg vil vurdere, at det vil virke. Måske ikke det nemmeste, men trods alt et bud. Vi vil i denne omgang nemlig ikke gå ind og udbygge i en retning, hvor du kan lave bestillinger uden lager :) 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Undskyld, men det er et komplet uanvendeligt svar. Den slags "cowboytricks" bør slet ikke foreslås. Brugeren her kunne jo udemærket bruge tilbudsfunktionen i forvejen, og det skal der jo så ikke laves om på.

Hej Thomas,

Du kan oprette lige så mange layouts du ønsker. Du kan derfor køre præcis videre som du gør i dag, blot med en ekstra mulighed i form af en tilbudsskabelon, der bygges præcis som du ønsker den. 
Med andre ord, du mister intet af det du har i dag. Du får kun muligheden for noget ekstra. Hvis det ikke fungerer til dig, så skal du selvfølgelig bare lade være med at gøre det smiley

Dén må jeg lige have igen.

Så vidt jeg kan se, så er der 10 faste skabeloner at vælge i mellem, i en skabelonsamling: Bestilling, Betalingsadvisering, Faktura, Følgeseddel, Kontoudtog (fanebladet Rapporter), Kreditnota, Ordrebekræftelse, Pakkeseddel, Rykker, Tilbud.

Hvordan kan jeg tilføje flere skabeloner ?  Umiddelbart savner jeg en "tilføj" knap.

Apropos skabeloner og layout: Hvis man vælger (f.eks.) "Vis ordre" mens den endnu ikke er "sendt", så sættes der et vandmærke ind med teksten "KLADDE". Dét er jeg rigtig glad for, men jeg ville godt have muligheden for selv at bestemme teksten. Helt konkret, så ville jeg gerne have den slags tekster på engelsk. Kunne det være en mulighed at vi selv kunne oploade et klade-vandmærke der skulle anvendes i stedet for default-vandmærket ?

Hej Thomas, 

Jeg vil starte med vandmærket. Grunden til dette er på er egentligt bare en sikkerhed for, at man kan se forskel på, hvad der er sendt eller bogført og hvad der ikke er. 

Af ren nysgerrighed, hvad er grunden til du ønsker at fjerne det? Det er selvfølgelig et reelt forslag, men det er ikke noget jeg har hørt efterspurgt før, så jeg vil gerne lære mere til, hvorfor det giver mening for dig.

I forhold til at oprette flere skabeloner, så er det korrekt, at du ikke kan tilføje der, hvor du kigger. Du skal en gang tilbage i oversigten over dine skabelonsamlinger. Du kan du nemlig oprette oprette flere skabelonsamlinger, som indeholder de punkter du beskriver. Du kan her oprette en skabelonsamling og så kun rette tilbud til. De andre kan du bare lade være med at bruge i den sammenhængen, der ønskes her. 

Du kan se mere om det her. Guiden kan nok vise det bedre.

Giver det mening, hvor jeg gerne vil hen med mit forslag her? smiley

OK, vi tager vandmærket først :-)

Jeg vil ikke fjerne vandmærket. Jeg vil blot have muligheden for at vælge noget andet end det danske "kladde", f.eks. "draft" eller noget andet. Såre simpelt.

-

Vedr. skabeloner og skabelonsamlinger:

På en kundes stamkort kan vælges en skabelonsamling. En og kun en. Det bliver så den skabelonsamling der anvendes på kunden. Dermed bliver der også kun mulighed for at anvende de 10 faste skabeloner i dén samling.

Jeg kan ikke sådan bare lige anvende en anden skabelon fra en anden skabelonsamling. Så på den måde giver dit svar -og videoen- faktisk ikke så meget mening for mig. Eller har jeg komplet misforstået ?

I øvrigt, hvis man i forvejen anvender tilbud i dagligdagen, så giver det absolut ingen mening at anvende tilbudsskabelonen til noget andet. Den slags tricks ender med at gøre mere skade end gavn.

En lille note: Tilbudsskabelonen har desuden kun noget med kunder (debitorer) at gøre. I det oprindelige forslag var der vist noget med at det handlede om leverandører (kreditorer). Forslaget skal derfor nok læses mere end en gang for at forstås korrekt, og vi har sandsynligvis læst det på flere måder. Derfor kan det være at jeg skal oprette mine egne forslag frem for at indlemme dem i en allerede eksisterende tråd :-)

 

 

Hvis du gerne vil have draft til at stå på fx din faktura inden den er bogført, så kan du skrifte sproget på din bruger, så vil der stå draft. Det betyder selvfølgelig også alt andet bliver på engelsk, men det kan være det vil hjælpe dig? Hvis du alligevel ønsker det på engelsk, så kan det være resten af e-conomic også kan bruges på engelsk. Du skal i hvert fald vide det er en mulighed.

Tilbage til layoutet. Det er rigtigt du kun kan sætte to standarder op på kunden, men med to standarder mister man ideen i det, da der så skal tages stilling til det hver gang. Min forslag går på at have en standard tilknyttet og en man aktivt kan skifte på det enkelte tilbud. Man skal alligevel tage stilling til, hvilket layout, der skal benyttes, så en form for valgmulighed kommer man ikke uden om.
Du kan skifte layout lige under der, hvor du trykker 'vis tilbud'. Her vil alle skabelonsamlinger optræde. 
På den måde skifter du nemt og hurtigt mellem et tilbud og en 'bestilling'. I forhold til det oprindelig forslag, så vil det være naturligt at have bestillingen som den, der bliver valgt på kunden. Kunden her værende en leverandør, men det er i teorien ligemeget, da det udelukkende skal benyttes til bestillinger. Tanken var egentligt bare at give mulighed for at kunne danne en bestilling uden lager og det vil være muligt på denne måde.
Du opretter bestillingen (tilbuddet), sender det eller gemmer PDF'en og så sender det til leverandøren. Nu har du en bestilling som leverandøren kan modtage og handle på. Når du modtager fakturaen fra leverandøren, så bogføres den som man plejer på leverandøren.
Som du beskriver er det et cowboytrick og om man ønsker at benytte det er selvfølgelig valgfrit. Min tanke var, at et cowboytrick er bedre end ingen tricks.

Jeg håber min forklaring giver mening, ellers er du velkommen til at spørge ind, så vil jeg prøve at forklare det bedre smiley

Jeg forstår udemærket svaret. En gang i mellem bliver jeg bare så træt af at høre om cowboytricks. I langt de fleste tilfælde skaber det flere problemer end fordele når man bruger et system på anden måde end det er tænkt. Men lad det nu ligge.

Vedr. sprog, så kan jeg da godt ændre sprog for brugeren, altså den der betjener systemet. Men, ærlig talt, det er da en af de mere klodsede løsninger. Når i nu har muliggjort i hvert fald fire sprog (dansk, engelsk, norsk, svensk), hvad så med at gøre disse muligheder tilgængelige i "Sprog" vælgeren på hhv. debitorer og kreditorer ?  Så ville jeg fluks sørge for at alle vores skabeloner fandtes på disse sprog, og dermed ville al den slags være løst. Og vores danske medarbejdere kan stadig sidde med en dansk e-conomic.

Det kan i tænke over. Vi stopper diskussionen her. Hav en god aften.

Du kan sagtens lave fakturaen i det pågældende sprog uden at ændre sproget i hele e-conomic. Det eneste der fastholdes vil så 'kladde', men det vil din kunde aldrig se alligevel. Vi har standard fakturalayouts i flere sprog.
Du bestemmer selvfølgelig selv, hvad du ønsker og hvis du ønsker at stoppe dialogen her, så er det selvfølgelige op til dig. Jeg vil altid gøre mit bedste for at hjælpe vores brugere og det vil jeg blive ved med. Det virker ikke som om det var noget der kunne hjælpe dig i denne her omgang.

Rigtig god weekend smiley