Hej e-cononomic
De fleste webshopejere oplever for øjeblikket en himmelflugt i antallet af webshopsalg. Helt naturligt følger der en del administration med.
Jeg beder jer derfor at tage dette gamle forslag op igen.
Når jeg bogfører en faktura fra en webshop, bruger jeg betalingsbetingelser af typen "Betalt kontant". Det gør jeg, fordi jeg i de fleste tilfælde er stensikker på at få betalingen. Enten som Dankort-, som en kreditkort-, mobilePay- eller anden betaling. Det betyder, at betalingen bliver bogført samtidig med bogføringen af fakturaen, og på de respektive finanskonti, og så skal der ikke gøres mere ved det. Det hele er styret af "cardtype ID'et" på transaktionen fra betalingsmodulet og betalingsmodulet har tjekket validiteten af betalingen,
Oftest består et websalg af mange enslydende transaktioner, så det umiddelbart kan være svært at bankafstemme korrekt. Det er jeg naturligvis ked af, da det kan være tidskrævende at finde fejlen, hvis en transaktion af en eller anden grund mislykkes. Det kan da være svært og tungt at finde den postering, som bank/Nets-posten udligner. Det samme gør sig gældende, hvis man falder i fælden og får et "Charge back".
Mit forslag er herefter, at man - i lighed med automatisk tekst i kassekladden - kan indsætte et eller flere dynamiske felter på betalingsbetingelsen af typen "Betalt kontant". Det kunne eksempelvis så være feltet [Øvrig ref], hvor man fra webshoppen indsætter transaktionsid'et fra Dankort/kreditkort transaktionen både på fakturaen og dermed på betalingstransaktionen. Samme transaktionsid optræder også i posteringen hos banken/Nets. Det kunne også være [Ordrenr], som ofte optræder i bankposteringerne afhængig af betalingsmodul eller bank.
Det vil betyde, at man kan bankafstemme 100% korrekt hver gang.
Hvis Jeres udviklere er med på ideen, vil det også være det rene guf for dem, at udvikle videre på bankafstemningen, så den afstemmer alle konti korrekt. Som det er i dag, oplever vi ofte, at flere posteringer på systemsiden sagtens kan matche flere (uvedkommende) posteringer på banksiden eller omvendt.
Når webshopperne læser forummet her, vil det forhåbentligt omgående resultere i en mængde "thumbs up" for forslaget, og så er det lynhurtigt gennemført.
Og selvfølgelig, brugere med mange enslydende abonnementsindbetalinger får også en enorm tidsmæssig gevinst.
Vil I venligst taget forslaget op igen, nu hvor bankafstemning skal have en overhaling. Det vil jeg glæde mig til.
I vores Woocommerce webshop anvender vi Bamboras ePay betalingsmodul. Bambora modtager et væld af forskellige betalingskort, som selvfølgelig skal bogføres på forskellige aktivkonti. I december måned umiddelbart op til det hæsblæsende julesalg mente ePays udviklere, at det nok ikke længere var nødvendigt at kende korttypen på transaktionerne. De fjernede simpelthen "cardtype ID'et" fra transaktionerne. Da vi opdagede det, var det allerede for sent. En masse transaktioner kunne ikke placeres korrekt. Da vi fortalte udviklerne, hvordan tingene hang sammen ude i det virkelige liv, blev fejlen rettet straks. Et cadeau til dem. Men det kostede en masse tid at ompostere og afstemme.
Webshoppere, hjælp os og hjælp Jer selv - kom nu!!
Med venlig hilsen
Finn
e-consultic.dk
Relaterede indlæg:
24517
23721