Hej.
Som kunstner eller kunsthåndværker kan man benytte sig af kunstnermoms, hvilket er 5%.
Dvs. at salg faktureres med 25% moms, som alle øvrige salg, mens der bare skal aflægges 5% moms til SKAT.
-Det kan man bare ikke i E-conomic!!!!
Når man opretter en varegruppe kobler man den til en konto i regnskabet. Typisk varar med moms.
I fald man gør det, faktureres 25% moms til kunden, og ved bogføring bliver 25% moms allokeret til momskontoen.-Men det er jo fejl, da kun 5% skal allokeres til momskontoen.
Hvis man så kobler en ny varegruppe, fx. Unika, op på unikamomskontoen (5%), så fakturerer den kun 5%, hvilket OGSÅ er fejl.
Jeg (og sikkert alle landets kunstnere og kunsthåndværkere) mangler en varegruppe som har 2 momskoder. 25% udadgående moms, og 5% til SKAT.
Jeg synes det er en skam at det ikke er muligt, da E-conomic ellers er et fedt og let overskueligt program, og jeg mener at I muligvis afskærer jer selv fra en rimelig stor potentiel kundegruppe der, som jeg, sælger unikaværker.
I mit tilfælde er jeg nødsaget til at skrive nogle få fakturaer her i programmet, men hovedparten er jeg nødsaget til at skrive manuelt, Og bogføre manuelt.
-Det er desværre en væsentlig del af den ellers lækre automatik her i programmet som jeg er afskåret fra at bruge.
Håber I kan finde en løsning