Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogførings tekst på udligning i bankafstemning

0
Jeg benytter bankafstemning til bogføring af kreditorbetalinger, men benytter også en konto for "Diverse kreditorer". I min bogføring angiver jeg kreditornavn i teksten. Når jeg så skal udligne i bankafstemning kommer "tekst feltet" ikke med, men kun "leverandørnavn - altså er min valg kun faktura nr. og beløbd - det gør at det ikke er muligt at udligne kreditoren denne vej. Man er nødt til at lave udligningen efterfølgende. Øv.
i Forslag » Andet af (310 points)

1 Svar

Hej Janne :)

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan du arbejder, så jeg vil starte med at spørge lidt ind, så jeg er sikker på du får det bedste svar.

For mig lyder det som om du får transaktioner ind i bankafstemningen fra din bank. Efterfølgende overfører du disse til kassekladden. Det er dog sådan, at den tekst du skriver i overførslen bliver ændret når den lander i kassekladden og du derfor ikke kan finde ud af, hvilket kreditor det drejer sig om.

Er det rigtig forstået?

Du må meget gerne rette mig eller tilføje information, så jeg er sikker på, at jeg forstår dig korrekt :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

Ja jeg får transaktioner ind fra banken.
Derefter vælger jeg "overførsel til kassekladde" og her vælger jeg type "leverandørbetaling" og "faktura" til udligning - her får jeg et billede hvor der kun står kreditor navn og ikke den bogførte tekst fra da jeg bogførte min kreditor - altså står der "diverse kreditor" udfor alle poster.
Håber det giver mening.

mvh. Janne
Hej igen Janne :)

Er det i kassekladden eller i selve overførslen teksten er forkert?
Det er ingen af stederne men i uligningsbillede... altså:
i bankafstemning/overfør posteringer til kassekladde/ type leverandørbetaling/udvælgelse af faktura - her kommer billedet op til udligning ud min bogførte tekst....
Hej Janne :)

Jeg kan godt se, hvad du mener i forhold til, at du ikke kan tage teksten fra leverandørfakturaen.
Du har dog teksten fra banken, hvor der typisk står en reference fra din betaling. Det kan være fakturanummer eller lignende.

Hvis du taster dette nummer direkte i feltet for faktura, så finder den automatisk den rigtige faktura. Hvordan vil virke for dig?

Hvis det ikke virker for dig, så må du meget gerne beskrive, hvorfor det ikke virker :)
Hej Jesper

Det virker ikke for mig, da der i de fleste tilfælde ikke står faktura nr. på mine bankudbetalinger til en kreditor, men kun navn på kreditoren. På debitor indbetalinger virker det i de fleste tilfælde.
Hej Janne og tak for tilbagemeldingen.

Jeg snakkede med vores udviklere omkring at synliggøre dette og her blev forslaget afvist.
Jeg kan godt se din udfordring, men dette er ikke noget vi har haft forespørgsel på før og jeg vil derfor antage, at dette ikke vil skabe værdi for en stor mængde af kunder i forhold til andre forslag.

Jeg har dog et bud på, hvordan du kan optimere din proces i forhold til dit arbejde, hvor du slet ikke vil komme i denne problemstilling fordi det bliver løst inden du kommer så langt.
Vi har et flow omkring bank, som helt overordnet fungerer på den måde, at man laver en leverandørfaktura i kassekladde. Denne kan automatisk danne en fil, som du kan lægge i banken til betaling. På denne måde kan du også få dannet alle betalinger i din kassekladde automatisk, så du slipper for at skulle sidde og bogføre dem efterfølgende og samtidigt er alt afstemt korrekt på leverandøren. Allerede her slipper du for problemet med at skulle ind og finde den enkelte faktura.
 
For at gøre det endnu bedre, så kan du med en bankforbindelse direkte til bank få alle transaktioner retur i bankafstemningen, så du nemt og hurtigt kan afstemme din bank.

Det er en overordnet forklaring af, hvordan det virker. Jeg vil gerne tilbyde, at vi ringer dig og uddyber denne forklaring over telefon, så du får alle detaljerne med.
Jeg synes personligt, at dette er en af de smarteste arbejdsflow i e-conomic.
Det er også et flow som vi til næste år vil arbejde på at gøre endnu bedre og nemmere for alle, der bruger det.

Hvordan lyder det for dig? Så vidt jeg forstår dig, så vil dette ikke bare eliminere din problemstilling her. Det vil gøre hele din arbejdsgang nemmere :)

Jeg ser frem til at høre fra dig.
Hej Jesper
Jeg kender godt den funktion du beskriver her, men jeg sidder og bogføre historisk materiale som ekstern bogholder, altså er betalinger lavet når de kommer til mig, så her kan jeg ikke bruge den funktion.
Jeg prøver at finde en anden løsning, tager slave vejen og udligner manuelt, men ærgerligt det ikke kan løses.
Jeg kan godt se det er problematisk, hvis det er historisk data. Det er rigtig ærgerligt vi ikke kan finde en løsning lige i dette tilfældet, så jeg håber du finder en god måde at løse det på.
Fakturanummeret kunne evt. skrives ind i betaling når den laves i banken. Så er problemet også løst :)

Rigtig god dag.