Hej igen!
Jeg har fundet ud af, hvordan det hele hænger sammen nu. Udfordringen i dit tilfælde er, at du hverken modtager et rent fakturanummer, kundenummer, eller FI nummer.
Hvis du modtager et rent faktura eller kundenummer, så vil vi i langt de fleste tilfælde kunne fange indbetalingen via det. Alternativ, hvis vi har et FI-nummer med det rigtige antal cifre, så vil det også kunne lade sig gøre.
Din udfordring er, at du modtager et fakturanummer, som er 4310. På FI linjen er der altid kontrolcifre til sidst, som er 07 her. Det bliver derfor til 431007.
Normalt ville vi fjerne kontrolcifre for at kunne aflæse. Problemet er her, at vi ikke bare kan lave en regel, der fjerner de sidste to cifre medmindre vi ved, at det er et FI nummer. Vi ved kun det er et FI nummer på baggrund af antallet af cifre. Derfor fjerner vi i dette tilfælde ikke kontrolcifre, hvilket i bund og grund er udfordringen, da hele tallet (431007) vil blive betragtet som enten kunde- eller fakturanummer - og det er jo ikke helt rigtig, da 07 skal fjernes.
Derfor falder tallet helt udenfor de parameter vi normalt anvender til at fange, hvilken kunde og faktura, der er tale om.
Vi kan heller ikke lave en regel, der konsekvent fjerner de to sidste tal i alle linjer, da mange har andre informationer end en FI linjen. Lad et faktisk fakturanummer være et godt eksempel. Der vil 4310 blive til 43 også er vi på den her i stedet.
Jeg håber min forklaring har givet dig et indblik i, hvad problemet er også hvorfor det ikke bare lige kan rettes.
Rigtig god dag