forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Automatisk udligning af kundefakturaer

0
Hejsa har lige set videon omkring automatisk udligning af kundefakturaer. Jeg undrer mig dog over, hvorledes situationen kan opstå, at der findes indbetalinger fra kunder i systemet, som ikke er blevet udlignet. Selve indbetalingen må jo være blevet debiteret på en bankkonto på et eller andet tidspunkt og dermed også en modpostering på en debitor. Er det muligt at bogføre indbetalingen uden at få foretaget denne modpostering? Hvis der er, ja så opstår der jo en indbetaling, som ikke er blevet udlignet! Hvis der er blevet krediteret fejlagtigt ved indbetalingen, vil der også opstå manglende udligning. Men i givet fald vil udligning påkræve en tilbageførsel af den fejlagtige oprindelige kreditering før udligningen kan foretages. I eksemplet vises udligning af en faktura på kr. 8050, som er blevet betalt over to omgange med hhv. 6250 kr. og 1800 kr. Men igen hvor blev disse to indbetalinger oprindeligt modposteret? Ikke på kunden, da der jo så var udlignet allerede! Mvh Lars
spurgt 21 Feb, 2016 i Spørgsmål » e-conomic generelt af LGL (280 points)

3 Svar

Har du et link til videoen omkring automatisk udligning af kundefakturaer?

 

Hilsen

 

Peter Andersen - Flytbilligst

besvaret 12 Mar, 2016 Spørgsmål af Flytbilligst (140 points)

Hej Lars

Jeg tillader mig lige at smide min opfattelse af tingene ind her :)
Som jeg forstår e-conomic, så bliver fakturaer automatisk udlignet af e-conomic hvis kundeindbetalingerne har den rigtige reference. Så hvis du i et tilfælde laver en indbetaling uden faktura reference eller med ikke-matchende beløb, vil der som udgangspunkt ikke blive udlignet.

Ligeledes kan man skrive forkert i fakturareferencen og få udlignet noget forkert, eller slet ikke udlignet. Derfor finder der mulighed for Automatisk udligning og sågar også manuel udligning, så det kan lade sig gøre at udligne på bagkant.

@Peter Andersen
Videoerne ligger her på e-copedia, se eksempler på både Automatisk udligning og Manuel udligning her.


Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

 

Økomatch - Økonomisk rådgivning & Regnskabsstyring


Kontakt:
Tlf. Holte - 4582 3990
Tlf. Aalborg - 8282 3990
Tlf. Direkte - 2391 5191
@: info@okomatch.dk
besvaret 15 Mar, 2016 Spørgsmål af Økomatch Lauris (380 points)

Hej Lars

 

Mange tak for dit spørgsmål til dette smiley

 

Det kan jeg nemlig sagtens forstå forvirringen omkring. Selve bogføringen og udligningen er nemlig to forskellige ting. Som Lauris nævner, kan det sagtens ske ved mangel eller fejl.

 

Du kan sagtens bogføre posteringen og så har du ret i, at den går ind på kundens konto, så kontoen reduceres. Udligningen gør blot at den indbetaling kobles op med den specifikke faktura den vedrører. Så mangel på udligning kan ske, hvis der på en indbetaling ikke sættes fakturanr. på, så bogføres den på kunden og alt det, men udlignes ikke med den specifikke faktura. Denne udligning har derfor ingen finanspåvirkning, men er vigtig i forhold til at rydde op i hvilke fakturaer der er betalt, så ens forside med ubetalte salgsfakturaer opdateres og hvis det er udenlands valuta, har det betydning for, at der udregnes en valutakurs automatisk.

 

I eksemplet står de 8050 kr. på kunden og når der så bogføres de første 6250 kr. som indbetaling på kunden reduceres kontoen med dette. Forskellen her vil være, at hvis der udlignes (altså der påføres fakturanr. med det samme eller udlignes f.eks. automatisk efter), så vil fakturaen kun stå tilbage med 1800 kr., når der skal bogføres den sidste betaling. Gøres det ikke, så er beløbet gået ind på kunden, så der kun står de 1800 kr. som skyldigt, men både betaling og faktura ligger åbne, så systemet ved ikke at de hænger sammen. Laves den sidste betaling så efterfølgende vil fakturaen stadig stå med det fulde beløb.

 

Så finansmæssigt kan der sagtens køres uden udligning altså uden at tilføje fakturanr., da det er sådan det ske. Men oprydningsmæssigt kan det være svært efterfølgende at se, hvad der egentlig er ubetalt, hvis det ikke gøres. Derfor kan den Automatiske udligning give mening, hvis man ikke får det gjort løbende. Men regnskabstallene er retvisende uden, som du også nævner er de modposteret uanset om det er med eller ej.

 

Håber det afklarer det ellers må du endelig sige til, så skal jeg nok uddybe yderligere smiley       


Med venlig hilsen

Randi Birch Andersen

Online regnskabsprogram
 

besvaret 23 Mar, 2016 Spørgsmål af Randi Birch Andersen (2,900 points)
i gang× 1
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”