Du har fuldstændig ret, men så snart en e-conomic kunde har mere end 1 ansat, arbejder med valuta eller lager, så er der dødt løb.
De har endnu ikke opdaget, at selv danske virksomheder kan, og har behov for, at anvende fremmed valuta, både til køb og salg.
Bankafstemning i fremmed valuta er et oplagt must, ligesom en lettere arbejdsgang vedr. betalinger til og fra udlandet er et praktisk problem.
Mht. valutakursproblematikken har jeg tidligere foreslået, at man i konteringsbilledet har de 2 valutafelter, så man indtaster/indlæser beløbet i DKK og indtaster/henter valutabeløbet. Derefter kan systemet på disse grundlag selv udregne valutakursen.
Indtil dette problem er løst, eller mine kunder endelig beslutter sig til at overgå til et andet system, har jeg løst problemet på flg. måde:
Bankposteringerne indlæses i en kladde, det relaterede afregningbilag fra banken vedhæftes posteringen, hvorefter jeg åbner posteringen, tabber frem til beløbsfeltet, sletter den danske værdi, springer til "Fakturanr.", vælger(indtaster fakturanr.) den/de fakturaer betalingen vedrører og overfører derved de relaterede valutabeløb til beløbsfeltet. I det øjeblik man overfører fakturaen/valutabeløbet, finder systemet den relevante kunde/leverandør og tilretter valutaen.
Nu mangler e-conomic blot at få tilrettet systemet, så tabuleringen frem til kursfeltet fungerer.(E-conomic har vistnok arbejdet et halvt års tid på opgaven) Kursen skulle gerne fremgå af det indscannede bankbilag og kan umiddelbart indtastes.
Der mangler også, at e-conomic får styr på kontooversigterne, hvor den enkelte faktura/betaling godt nok vises i den relevante valuta, men kontoens saldo står i DKK. God dag mand økseskaft.
Og god fornøjelse.