forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Bogføring og afstemning i valuta

+1
Hej,

Det har været nævnt i et indlæg eller to tidligere - det her med valuta-problematikken.
Jeg synes ikke det er hverken let, smart, hurtigt eller automatisk at handler med kunder i udlandet når man bruger e-conomic. Måske det blot er mig der ikke har fundet løsningen endnu...?

Jeg har en række kunder, der sælger i forskellig valuta til udlandet. Jeg bruger den automatiske bankafstemning, til at indlæse bankposterne, da der er ret mange, og overfører dem til kassekladden. Indbetalingerne er sket til en bank konto der føres i DKK, samme som grundvalutaen i systemet, men udfordringen kommer når jeg skal lave en indbetaling på kunden, da fakturaen er i anden valuta. På posteringen i kassekladden (overført fra banken) står beløbet i DKK. Jeg vælger typen "kundebetaling" i bilaget og indsætter det fakturanummer der skal udlignes. Men så skal jeg selv udregne valutakursen der er brugt den pågældende dag beløbet er gået i banken og indsætte den, huske at rette beløbet på bilaget fra DKK til valuta-beløbet, samt ændre valutaen.

Det er mig en kende for omstændigt - når man har rigtig mange indbetalinger i valuta.

Bankafstemningen kan så vidt jeg ved heller ikke håndtere andet end DKK? Altså hvis man oprettede en bankkonto i anden valuta, ville den heller ikke kunne bruges til det?

Kunne vi ikke få kigget lidt nærmere på det med valuta - både håndtering af indbetalingerne, afstemningen mod banken og håndtering af bankafstemning i udenlandsk valuta, så man kan bogføre i den valuta?

Jeg ved godt at I primært fokusere på de mindre/mellemstore virksomheder - men der må der været rigtig mange af dem, der også handler i anden valuta, som ville gavne af en smartere løsning?

Håber I vil overveje noget her :o)
spurgt 13 Nov, 2015 i Forslag » e-conomic generelt af CL Accounting (750 points)
status opdateret 18 Dec, 2015 af Lauris Sørensen
Du har fuldstændig ret, men så snart en e-conomic kunde har mere end 1 ansat, arbejder med valuta eller lager, så er der dødt løb.
De har endnu ikke opdaget, at selv danske virksomheder kan, og har behov for, at anvende fremmed valuta, både til køb og salg.
Bankafstemning i fremmed valuta er et oplagt must, ligesom en lettere arbejdsgang vedr. betalinger til og fra udlandet er et praktisk problem.
Mht. valutakursproblematikken har jeg tidligere foreslået, at man i konteringsbilledet har de 2 valutafelter, så man indtaster/indlæser beløbet i DKK og indtaster/henter valutabeløbet. Derefter kan systemet på disse grundlag selv udregne valutakursen.
Indtil dette problem er løst, eller mine kunder endelig beslutter sig til at overgå til et andet system, har jeg løst problemet på flg. måde:
Bankposteringerne indlæses i en kladde, det relaterede afregningbilag fra banken vedhæftes posteringen, hvorefter jeg åbner posteringen, tabber frem til beløbsfeltet, sletter den danske værdi, springer til "Fakturanr.", vælger(indtaster fakturanr.) den/de fakturaer betalingen vedrører og overfører derved de relaterede valutabeløb til beløbsfeltet. I det øjeblik man overfører fakturaen/valutabeløbet, finder systemet den relevante kunde/leverandør og tilretter valutaen.
Nu mangler e-conomic blot at få tilrettet systemet, så tabuleringen frem til kursfeltet fungerer.(E-conomic har vistnok arbejdet et halvt års tid på opgaven) Kursen skulle gerne fremgå af det indscannede bankbilag og kan umiddelbart indtastes.

Der mangler også, at e-conomic får styr på kontooversigterne, hvor den enkelte faktura/betaling godt nok vises i den relevante valuta, men kontoens saldo står i DKK. God dag mand økseskaft.
Og god fornøjelse.

3 Svar

Her er vi også en af de større med mange bankbetalinger og 4 valutaer, der er fuldstændig enig i det du beskriver her.

 

+1 på nemmere behandling af udenlandske betalinger
besvaret 13 Nov, 2015 Forslag af JBK (1,090 points)
Hej CLAccounting

Tusind tak for dit indlæg og fremsætningen af din problemstilling.

Som du skriver det, så tror jeg du er bevidst om de muligheder der foreligger i e-conomic i behandlingen af posteringer er er modtaget i anden valuta. Nemlig at vi kan overføre posteringen fra bankafstemningen, men selv skal indsætte valuta beløbet og påføre den korrekte kurs. Denne kurs kan naturligvis hentes fra banken hvor den vil fremgå af posteringens detaljer.

Jeg er dog klar over at dette som sådan er et "brud" på den arbejdsgang vi er midt i, hvorfor det ikke er den mest hensigtsmæssige løsning, medmindre at dette afregningsbilag er vedhæftet posteringen som Erik nævner, hvor kursen så vil fremgå af dette vedhæftede bilag, hertil kommer også at denne løsning kræver tillægsmodulet Indscanning aktiveret.

Jeg er villig til at genbesøge dette og tage jeres forslag med på vores prioriteringsmøde, og endnu en gang debattere mulighederne for at håndtere valuta i vores kassekladde.

Jeg vil vende tilbage til dette indlæg når jeg kender vores fremtidige intentioner vedrørende dette.

Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 20 Nov, 2015 Forslag af Lauris Sørensen (34,900 points)
Hej CLAccounting

Så har jeg nyheder at bringe vedrørende dette forslag.
For nuværende vil vi ikke arbejde på nogle specifikke tiltag i forbindelse med at håndtere valuta anderledes end vi gør i dag. Derfor vil dit forslag blive ændret til implementeres ikke.

Til gengæld er der tale om i løbet af 2016 at kigge på optimeringsmuligheder i den eksisterende kassekladde, eller ultimativt udviklingen af en ny kassekladde. Her vil alle input fra kunder, administratorer og brugere i øvrigt blive taget til efterretning, i målet om at lave en kassekladde der kan løse vores brugeres behov hensigtsmæssigt, herunder også valuta posteringer.

I denne omgang kaster vi os derfor ikke over noget specifikt.

Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 18 Dec, 2015 Forslag af Lauris Sørensen (34,900 points)
overvejes× 116
i gang× 6
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”