PRAKTIK i virkeligheden tilbydes til e-conomic medarbejdere

+2
I den senere tid har vi igen og igen set mærkelige beslutninger i e-conomic's design, beslutninger som tyder på at mange af e-conomics medarbejder lever i demo firma'er, demo regnskaber og selvskabte virkeligheder.

Jeg taler om beslutninger som:

- "ny faktura" knap betyder man går til faktura statik
- Det er mere vigtigt at rette vare beskrivelses angivelsen end styk angivelsen ved oprettelse af faktura.
- Der er ingen der kan bruge styk lister til noget.
- Der er ikke noget behov for at søge på de data vi sidder og bruger tid på at taste ind i systemet.
- Ved automatisk udligning skal man gøre det hele manuelt.
- Det er hverken vigtigt eller anvendeligt at vide om en vare man sælger er på lager....

Samt mange flere som der ikke er muligt at vise her...

Inderst inde kan jeg jo godt li e-conomic ideen og jeg synes det oprigtigt er synd for e-conomic, derfor vil jeg gerne stille mit firma og mig selv tilrådig for en praktik turnus ordning hvor e-conomic medarbejdere kan prøve hvordan tingene fungere i et et rigtigt regnskab i et rigtigt firma.

Jeg håber andre firma ligeledes vil stille sig til rådighed for dette projekt, da jeg jo desværre ikke kan have alle medarbejder her hos mig, ihvertfald ikke på en gang.

Med venlig hilsen

Allan Pedersen
i Forslag » Andet af (2.9k points)

2 Svar

Jeg hejser flaget for ovenstående, men nu har e-conomic de seneste 2 år kæmpet med næb og klør mod os bedrevidende praktikere, så jeg tror, at de hellere vil miste professionelle brugere og deres positive omtale, end indrømme deres fejlbarlighed og manglende erfaring.
Forslag af (25.8k points)
Hej Allan,
 
At det er uhensigtsmæssigt, at lagerstatus er blevet 'gemt væk' ifm. fakturering, har vi forstået. Ja, det er en tanketorsk af de rigtig dumme; og ja, vi burde have fanget det. Det rettes med vores opdatering i næste uge - faktisk bliver lagerstatus efter min bedste overbevisning nu endnu tydeligere end i det 'gamle' e-conomic. Hér lægger jeg mig fladt ned - længere er den ikke!
 
Hvad er det for en "faktura statik", du kommer til, når du trykker "Ny faktura" - medmindre, du ser noget andet end jeg, opretter "Ny faktura" da netop en ny faktura?
 
I forhold til varebeskrivelse på fakturalinjer går jeg ud fra, at du mener, at dette felt som udgangspunkt burde blive sprunget over i TAB-rækkefølgen? Så vidt, jeg husker fra sidst, vi checkede det, er der faktisk rigtig mange, der benytter andre tekster end standard-varenavne - og som derfor ville opleve det som et irritationsmoment at skulle 'tabbe tilbage' til beskrivelsesfeltet. Det kan dog naturligvis sagtens ske, at dette billede har ændret sig i mellemtiden - dét har vi jo heldigvis et ganske betragteligt datagrundlag at validere mod...
 
Automatisk udligning er berørt i http://forum.e-conomic.dk/12068/intelligent-autmatisk-udligning - her er jeg sådan set enig med min kollega i, at det potentielt kan gøre mere skade end gavn. Omend man selvfølgelig godt kunne argumentere for en valgfri indstilling i stil med "Når der bogføres indbetalinger, skal der automatisk køres en udligning på alle debitorer og kreditorer, hvis saldo er 0".
 
Styklister har været vendt mange gange. Det er vores oprigtige indtryk, at hvis det skal være anvendeligt - og således ikke blot føre til, at "man kan da ikke have lager uden styklister" erstattes af "man kan da ikke have styklister uden [indsæt diverse features]" - så bliver det let af et sådant omfang, at det ikke kan bære behovet.
Hvis du ikke kan 'nøjes' med de workarounds, der er - varesamlinger, kreativ brug af lagerreguleringer, samt apps - synes vi derfor, det er mest ærligt at vedstå, at du så vil være bedre tjent med et andet produkt end e-conomic.
 
Hvad er det helt præcis, du gerne vil kunne søge på, hvor i e-conomic? Jeg ved, at søgemuligheder er blandt de højest prioriterede forbedringsforslag til den kommende tid - men vi vil naturligvis gerne 'angribe' det på en måde, så det skaber mest muligt værdi for flest mulige. Søgning på kunder efter fx telefon-, CVR- og postnumre er fx et temmelig oplagt sted at starte, mens andre felter i andre kartoteker er mindre oplagte (og nej, vi kan desværre ikke bare med et knips gøre det muligt at søge på 'alle felter i alle kartoteker' :-)).
 
 
Mvh.
 

Christian Estrup

Chief Product Architect

 

image

 

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

Forslag af (20.4k points)
opdateret af
Hej Christian,

Det er positivt at er enige vedr. informationen om antal på lager er gemt væk når der faktureres. Jeg ser frem til rettelsen.

Faktura statistikken fremkommer hvis man på hjem fanen trykker på knappen "+ faktura" og man samtidig har slået faktura statistik til under salg kunder. har man slået faktura statistik fra så kommer man ind til igangværende fakturaer. Dette er faktisk lige så forkert da illustrationen tydelig vis angiver at man opretter en ny faktura "+ faktura"

Tab rækkefølge på faktura linjer...
Når man har et varekarotek med varenumre, tekster, priser osv. så finder jeg det svært måske endda umuligt at tro på at flertallet retter i den allerede forud udfyldt varetekst når man opretter en faktura linje. jo jo jeg retter da også af og til i vareteksten under fakturering men i de resterende 95% af gangene er det varenummer og styk antal der skal udfyldes.
Ovenstående er den ene grund til at det skulle ændres.
En anden vigtig grund til at ændre det er at jeres vare beskrivelses felt ikke reagere på enter, eller rettere den laver linje skift når man trykker på enter. Jeg forstår godt hvor den gør det men faktisk er det i direkte strid med logikken i skærmbilledet med den fremhævede opret og ny knap. i det gamle e-conomic kunne man taste Varenummer enter og så vare der oprettet en linje. i det nye e-conomic skal man taste varenummer (vente ca. 1-2 sekund på jeres nye søge felt) trykke tab tab enter.
i det gamle e-conomic brugt jeg en stregkodelæser til at sende varenummer samt et enter ind i systemet. I det nye er det i praksis umuligt at få til at fungere, dels pga. de mange tastetryk og dels pga. timingen på jeres søgefelt.
Faktum er det at uanset hvordan man vender og drejer det så skal man nu taste væsentlig flere gange for at opnå samme resultat når der dannes faktura linjer. var det ideen med det nye e-conomic spørger jeg så?

Automatisk udligning kunne i så vælge at omdøbe til "manuel udligning" det er jo det funktionen reelt er.

styklister... tjaa jeg ved da godt at det kan være kompliceret og det kan rejse nye krav om tilføjelser. I stedet for at være så ked af det, så synes jeg du skal glæde dig over det, det er jo det i lever af?
at det er kompliceret ja... men ALLE jeres konkurrenter har det..
Tænk hvis i havde tænkt sådan da i lavede kasseklader, ej det er for kompliceret og måske kommer der nye krav om endnu mere funktionalitet.
Styklister er en central del af et lagersystem.

på Leverandør fakturaer ville jeg gerne lægge serienumre ind på faktura linjen i beskrivelses feltet. i mangel på et serienummer system. Men den tekst jeg lægger ind kan ikke søges frem igen under lager arkiv, teksten bliver bare smidt væk tilsyneladende.
Jeg kan jo undre mig over at jeg overhovedet har muligheden for at ændre i dette felt når indholdet ikke kan bruges.

slutteligt vil jeg bare sig at de ting jeg nævner i mit første indlæg i denne tråd jo blot er nogle få eksempler, der er masser af den slags her speciel i det nye e-conomic. Der er også mange gode ting i det nye design, men jeg spøger mig selv om det virkelig har været det bedste løsning at bruge så mange tusinder af udviklingstimer på at ændre design frem for at få tilføjet noget af al den funktionalitet i virkelig mangler for at komme på omganghøjde med selv de simpleste af jeres konkurrenter.