Hej Christian.
Jeg havde egentlig lagt sagen til side, men så læste jeg forløbet endnu en gang, og må konstatere, at jeg skriver et uforståeligt dansk. Du forstår det i hvert fald ikke. Jeg skriver: ”Lige nu sidder jeg med en omsætningsstatistik, der skal udskrives pr. medarbejder”. Efterfølgende skriver jeg, at medarbejderens navn ikke kommer med på udskriften, ligesom det heller ikke fremgår hvilke kundegrupper, varegrupper eller varenr. interval. rapporten omfatter.
I dit svar konkluderer du, at jeg tager ”Udgangspunkt i Medarbejdere”. Men det er slet ikke i overensstemmelse med det, jeg skriver. Jeg tager f.eks. udgangspunkt i ”Kunder” og afgrænser pr. medarbejder. Hvordan skal jeg ellers få en rapport ud pr. medarbejder, der fortæller noget om omsætningen for den pågældende medarbejder fordelt pr. vare/varegruppe eller kunder?
Derefter konstaterer du, at overskrifterne i rapporten er ret begrænsede. Dvs. du giver mig ret i min anke, og konstaterer også, at statistikkerne indeholder temmelig mange afgrænsningsmuligheder. Her berører du sagens kerne, men ikke sådan at forstå, at der er for mange parametre; det har jeg aldrig ønsket begrænset.
Dit efterfølgende spørgsmål er, om der er afgrænsninger, der ikke skal fremgå af udskriften? Synes du ikke selv, at det er et tåbeligt spørgsmål? Vi taler ikke om journalistik, men om statistik, der skal kunne underbygge f.eks. en ledelsesrapport, og hvor rapportskriveren har den nødvendige lødige dokumentation med alle relevante informationer. F.eks. kan en salgsstatistik danne grundlag for en provisionsafregning. Jeg ved ikke, om der findes sælgere, der blot tager en tilfældig rapport for gode varer, hvis han/hun ikke kan se og forstå grundlaget. Og så kan du være ligeglad med, om afgrænsningerne fylder meget i udskriftshovedet. Her er ikke tale om, at design skal overstyre informationerne.
I mit svar til dig giver jeg dig et eksempel på 10 sælgerstatistikker (10 personer). Det fortolker du sådan, at jeg udskriver 10 rapporter for den samme sælger, og deraf udleder du et ønske fra mig om, at sælgerens navn skal fremgå af udskriften. Eller, og så kommer der endelig den kreativitet, som jeg hele tiden forventer af systemfolk: Nemlig at forsøge at tænke som kunderne!! Det er stort. Men så hopper kæden alligevel af. Hvis du afgrænser pr. medarbejder/sælger, kan du kun tage udgangspunkt i kunder og/eller varer, medens udgangspunkt i medarbejdere ikke giver mening. Så jeg tvivler fortsat på, om I i det hele taget forstår problematikken.
I dit sidste svar kommer du igen ind på e-conomics mantra: ”Vi er til for de små virksomheder med simple behov.” Hvortil jeg kun kan svare: Hvorfor tilbyder I så så mange registreringsmuligheder, når I ikke vil levere de dertil hørende oplysende rapporter?
Afslutningsvis vil jeg gerne endnu en gang udtrykke mit behov:
Forsyn udskrifterne med de afgrænsninger, der står i parametrene: mere simpelt kan det vel ikke siges.
Hvorfor gøre det akademisk, når det kan gøres praktisk.