forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

PBS fil /faktura fejl

0
Jeg har en kunde som har valgt, i samarbejde med mig, at bruge e-conomic funktion med overførsel til PBS, for på den måde at gøre faktureringen nemmere. Kunden har valgt at lade PBS udsende fakturaerne for ikke selv at skulle sidde og pakke breve og have udgiften til portoen.
Kunden sender opkrævninger ud 2 gange om året til alle deres brugerne. Mange fakturaer og mange penge til porto.

Desværre fungere det ikke efter hensigten. De fakturaer der bliver sendt ud fra PBS er mildest talt mangle fulde. Der er ingenting på fakturaerne, kun beløbet for hver linie og det samlede beløb. Brugerne kan derfor ikke se hvad og hvor meget de betaler for samt virksomhedskunder ikke kan trække momsen fra. Det udsendte fra PBS kan ikke leve op til faktura kravene iflg. bogføringsloven.

Det viser sig, iflg. jeres support, at den fil man overfører til PBS ikke kan indeholde tekster, stk eller nogen andre oplysninger, for det er det ikke sat op til. Så det eneste denne funktion med PBS filen kun bruges til at registrer ved PBS hvad hver enkelt kunde skylder og PBS kan registrer og videre formidle indbetalingerne. Man skal stadig selv sende fakturaerne ud til kunderne for at de for noget brugbart.
Det er blevet forslået at man kan sende dem ud på mail for at spare portoen, men det er private kunder der er tale om og nogle af dem ejer ikke en e-mail adresse.

Det er ikke noget sted i e-copediaen nævnt at man selv skal sende fakturaer ud, da de ikke er fyldstgørende når PBS sender dem. Det ser derimod ud til at det man kan se på listen på skærmen kommer med over til PBS. Jeg havde regnet med at PBS løsningen ville være rigtig god og en jeg kunne bruge til andre kunder, men som den er nu kan jeg ikke anbefale den, der er for meget arbejde ved det.

Kunne det tænkes at i ville lave den så PBS kan sende fakturaer ud der kan bruges eller i det mindste oplyse  om at man selv skal sende fakturaer ud. Det er en smule vildledende som det er nu.
spurgt 9 Dec, 2010 i Spørgsmål » e-conomic generelt af Kitti Hørup (290 points)
opdateret 18 Okt, 2012 af frederiknielsen

3 Svar

 
Bedste svar
Hej Kitte,

Jeg har lavet et eksempel her som viser hvad der kan lade sig gøre.

Antal stk. kan du ikke få med over, men de andre informationer kan du godt.BilledevedrPBS.PNG

Hjælper det på det?

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 13 Dec, 2010 Spørgsmål af Steffen E (151,510 points)
valgt som bedste svar 18 Okt, 2012 af frederiknielsen
Hej Kitti,

Både på skærmen og i filen indsættes de enkelte fakturalinjers tekst og totalbeløb.

Desuden kan du benytte flettefelterne [NettoBeloeb] og [MomsBeloeb] i Ekstra linjer før/efter til at indsætte fakturaens samlede netto- og momsbeløb.


Mvh.

Christian Estrup

Chief Product Architect

 

image

 

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

besvaret 10 Dec, 2010 Spørgsmål af Christian Estrup (20,190 points)
Hej Christian

Var det ikke muligt at få oprettet 2 dynamiske felter mere ud over NettoBeloeb og MomsBeloeb, nemlig Antal og Enhed.

Så tror jeg mange ikke ville have behov for at bruge tid og penge på at sende fakturaer ud, når de opkræves via Betalingsservice.

Med venlig hilsen

Mogens
Det kommer så ikke med over til PBS og kommer ikke med på de fakturaer de udsender.
Hvilket jeres egen support også bekræfter. Tekst, leveringssted og eget cvr.nr. kommer ikke med når det indlæses ved PBS. Jeg har set en af de fakturaer der udsendes fra PBS og ved derfor at det der er i fil, hvad enten det er på skærmen eller den man ser i notesform, ikke kommer med over til PBS.

Da jeg ringede ind til supporten fik jeg svaret at den fil der bliver dannet i e-conomic ikke kan læses til fulde ved PBS så man derfor selv skal sende fakturaerne ud ved siden af og ikke få det gjort af PBS.
Hvis det ikke er rigtigt det jeg har fået af vide, vil jeg gerne vide hvad vi skal gøre for at det bliver rigtigt ved PBS. I skriver at man skal have det der hedder en totalløsning ved PBS hvilket kunden iflg. PBS har. Alt hvad kunden sender bliver udskrevet på fakturaerne, men filen indeholder ikke tekst, cvr.nr. mm. når den kommer til PBS.

Et eller andet virker ikke og vi vil gerne have det til at virke, men hvad skal vi forholde os til når i ikke svare det samme inde fra jer?

Det er fint at man kan dele beløbet op i netto og moms delen, men man må stadig ikke trække momsen fra når der ikke er noget cvr.nr på fakturaen. Og som i skriver i e-copediaen koster det ekstra at få det delt op.
besvaret 10 Dec, 2010 Spørgsmål af Kitti Hørup (290 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”