Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Registrering af omkostninger i projektstyring

0
Jeg er p.t. ved at teste e-conomic med henblik på at anvende Projektmodulet i en handelsvirksomhed til en form for opsamling af indkøbte komponenter, der samles til færdigprodukter. Man kan sammenligne det med en form for produktionsstyring, hvor produktionen består i at samle komponenterne og ikke andet. Dvs. der foregår ingen bearbejdning, kun samling.

I den forbindelse er jeg faldet over nogle mangler i systemet i relation til omkostningsregistreringen.

Ved registrering af f.eks. en leverandørfaktura kan man kun registrere på et/en projekt/sag. Det er dog ikke usædvanligt, at man indkøber til flere projekter/sager på en gang hos den samme leverandør. Så kan man argumentere med, at man blot kan registrere den samme faktura af flere omgange. Ja, OK, men så kan man ikke anvende den automatiske betaling i e-conomic. Argumentet herimod er dog, at man kan registrere en af kreditorposteringerne med betalings-ID og derefter ændre beløbet i betalingskladden. Men det vil jeg kalde molboagtigt og skal ikke være relevant i 2013.

Med andre ord: Der mangler en fordelingsskabelon til omkostningsregistreringen.

Derudover er der det problem, at man selv skal angive momskoden. Det forstår jeg ikke, da der er angivet momszone på den enkelte leverandør. Så må det være muligt at systemet via finanskontoen kan finde frem til den rigtige momskode.

I øjeblikket markedsfører e-conomic Projektmodulet med links i forskellige net-aviser; men gør nu modulet færdigt, så det fungerer som de tilsvarende moduler i det øvrige system.

Og i øvrigt finder jeg det igen uheldigt, at man hos e-conomic ikke er konsekvente i terminologien. Overordnet hedder det "Projekt", men i undermenuerne hedder det "Sag". Forvirrende.
i Spørgsmål » Projektstyring af (26.5k points)
gen-kategoriseret af 🔒

2 Svar

Hej Erik

Det er nu ikke helt rigtigt, det du fortæller.

Du skal blot føre kreditorbilaget som enkeltposteringer. Altså en kreditorpostering og derefter de enkelte omkostningsposteringer (en finanspostering uden kontonr, men med projekt-flueben og øhh med modsat fortegn). Jeg medgiver, at det er lidt bøvlet i det "nye e-conomic", der er lidt bilagsnummer fnidder/fnadder mm. Men det bliver vel rettet en eller anden dag.

I det "gamle" virker det rigtigt, logisk og er OK i disse specialsituationer.

God Jul

Mvh
Finn

e-consultic.dk
Spørgsmål af (10.5k points)
Hej Erik igen

Jeg glemte lige at sige, at momskoden ligger på projekt-omkostningen. Dit forslag dutter ikke, hvis du aktiverer som igangværende arbejder. Så kan der jo være både pligtige og frie på den samme konto.

mvh
Finn

e-consultic.dk
Spørgsmål af (10.5k points)
Hej Finn.

Tak for dit svar. Det er rigtigt, at man kan registrere, som du skriver, men, men, men.

Hvorfor skal den i princippet samme funktion udføres på forskellige måder; vi skriver trods alt 2013, snart 2014.

E-conomic gør den samme fejl, som alle andre systemer også har prøvet: Man løfter over på en ny platform/nyt system, inden det gamle fungerer 100%. Samtidig tror man, at man får afklaret alle de gamle dårligdomme; men det gør man jo netop ikke. Du har selv registreret, at noget går galt i projektstyringen i den nye version.

Og jeg aktiverer ikke som igangværende arbejde. Jeg vil kun bruge systemet som et opsamlingsværktøj og en form for efterkalkulation.

Men tak for dit svar og god jul

Erik