Hej Erik,
Terminologien i saldobalancens budgetsammenligning er nu ikke ændret i årevis - om overhovedet, siden vi udarbejdede denne for over 10 år siden. Og som én, der var med til at bygge e-conomic fra starten - sammen med virksomhedens stifter, som har en mangeårig karriere som revisor - kan jeg med 100% sindsro sige, at både terminologi, opbygning og regnskabsmæssige principper i dén grad er udarbejdet med de fornødne regnskabsmæssige kompetencer til rådighed :-)
e-conomic var fra dag ét tiltænkt dels at kunne give værdi til både virksomheder, bogholdere og revisorer, dels at kunne facilitere samarbejdet mellem disse. Dette giver nogle naturlige udfordringer i forhold til at... 'balancere'... hensynet til, hvad brugere med forskellige forudsætninger finder logisk og intuitivt, både fsva. opbygning, flows, terminologi o.a..
De designvalg, vi har truffet, har så i nogle tilfælde været at prøve at 'favne alle med det samme', og i andre at give nogle få, afgrænsede og overskuelige valgmuligheder. Netop saldobalancen generelt er et godt eksempel herpå: Det er meget muligt, at man som revisor synes, det er helt naturligt, at indtægter er negative/kredit og udgifter positive/debit - men det ER nu engang ikke særlig logisk ;) Og dét er sagt af én, hvis kolleger alle som én mindst én gang har været udsat for kommentaren "regnskab er faktisk ikke svært - grundlæggende er det bare matematik"...
Min oprigtige erfaring - efter snart 13 års arbejde med vores produkt og kunder - er dog også, at forskellige opfattelser bestemt ikke altid bunder i forskellige regnskabsmæssige kompetencer, men lige så ofte i vaner. Helt specifikt i forhold til kolonnerækkefølgen i saldobalancens budgetsammenligning har jeg fx personligt aldrig hørt andre kunder eller revisorer - og tro mig, jeg har talt med mange - så meget som NÆVNE det før.
Faktisk synes jeg netop, rækkefølgen er helt naturlig og 'kronologisk': Hvad forventede vi -> hvad skete der i virkeligheden -> hvad er forskellen.
Dét er du så velkommen til at mene, er udtryk for, at jeg er ung og/eller uerfaren - begge dele er faktuelt forkert (omend dét med ungdommen nu er så trist at komme ind på :-))
Mvh.