forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Det nye e-conomic

+18
I vores virksomhed har vi afprøvet det nye e-conomic i det smarte design.

Vi gik til opgaven med positiv indstilling, men må sande at vi nu er tilbage på den oprindelige version.

Den primære årsag er, at det grafiske har overvundet det funktionelle på en uheldig måde.

Det er selvfølgelig forståeligt, at man ønsker et opdateret design, blot man husker på at skabe et regnskabsprogram, der er brugervenligt for dem, der anvender systemet 8 t dagligt.

To afgørende faktorer, der efter vores mening, bør ændres:

For det første kniber det, at se de lysegrå tal på den hvide baggrund.

Alfa og omega er at man se tallene i et regnskabsprogram.

Det er endnu engang nemmere at se sort på hvidt.

Udvikleren har (venligt ment) tænkt brochure/reklame og ikke funktionalitet.

Der mangles simpelthen en bedre kontrast for øjet, der ser ind i skærmen hele dagen.

De grå tekster/tal skal gøres sorte på den hvide baggrund.

Helt galt går det, hvor der er gråt tekst på mørkegrå baggrund.

En anden og meget ærgerlig funktion er drop-down menuerne.

De klik der spares andre steder, kommer dobbelt tilbage i drop-down funktionen.

Vedkommede der har programmeret de drop-down menuer, har sandsynligvis ikke siddet dagen lang og tastet ordrer, lavet indkøb,  faktureret og bogført.

Det er vi fuldstændig overbeviste om.

Der er alt for mange unødvendige klik.

Det virker så ulogisk, når man konstant skal hen i drop-down menuen og foretage et valg.

Et valg der skal træffes uanset om vi taler ordreindtastning, fakturering eller bogføring m.v.

Modargumentet er bedre overblik, men det argument er vi ikke enige i.

e-conomic ER er, i sin oprindelige struktur, overskueligt, og de daglige ”knapper” man skal anvende skal selvfølgelig være synlige.

Hvis man endelig trumfer beslutningen om drop-down menuerne igennem håber vi, at os der dagligt anvender e-conomic kan sætte et flueben og få knapperne synlige.

Det var ”lidt” ris herfra.

Roserne gives til alt det andet e-conomic står for.
spurgt 7 Dec, 2013 i Forslag » e-conomic generelt af Jens Refshøj (220 points)
status opdateret 9 Jan, 2015 af Steffen E
Jeg er fuldstændig enig, det nye layout er, som jeg også tidligere har skrevet i Forum, desværre mildest talt elendigt og jeg frygter den dag hvor det går i produktion.

Jeg er helt enig i dine kritikpunkter, og enig i at den oprindelige E-conomic struktur er rigtig god. Jeg vil supplere med at jeg ikke synes at det nye E-conomic er intuitivt. Eksempelvis når jeg vil opsætte stamdata, hvordan pokker kan jeg så tænke mig til at jeg skal klikke på tandhjulet - og sådan er det igen og igen.

Jeg har virkelig tvunget mig selv til at bruge det nye layout og jeg kan altså ikke forlige mig med det, men jeg kan selvfølgelig lære det. Men jeg frygter den dag mine kunder skal skifte over - de vil føle det som et kæmpe tilbageskridt !! Nye kunder starter jeg op i det nye layout, modvilligt, men jeg kan jo ikke forsvare at starte dem op i det gamle når de måske om kort tid alligevel bliver tvunget over på det ny layout.

Jeg håber bare at E-conomic vil høre på hvad vi administratorer siger, vi er jo med til at sælge produktet og jeg har svært ved at forklare bestående kunder hvori lyset ligger.

Ellers er E-conomic jo et fantastisk produkt med en fantastisk support.

Hilsen Susan

3 Svar

Jeg er helt enig!
 
Hastigheden og effektiviteten er røget for mig, jeg var ellers i starten ret imponeret, men måtte sande at vores effektivitet altså bare betyder mest - Og har siden været tilbage i den gamle ;o)
 
Når der er et stille øjeblik, skifter jeg fortsat over for at se om jeg kan "forene" mig med det, men nej ikke når det skal gå stærkt i dagligdagen. Hvor vi roder med mange tilbud, ordre og alle de almene daglige indtastninger.
 
Jeg er helt med på at det er i et forsøg på at gøre e-conomic intuitivt, og endnu nemmere for den helt nye regnskabsbruger...
 
Men husk lige hvorfor e-conomic har så mange brugere, det har i fordig vi stadig er her... Så alle kunder er bestemt ikke nye ;o)
besvaret 9 Dec, 2013 Forslag af pahm.dk (410 points)
Dog vil jeg lige nævne at det nye med at man kan indtaste i linjerne, og søge direkte der skal i have stor ros for…

Det ville kunne spare en masse tid i det gl. layout… ;o)
Hej Jens

 

Tak for jeres feedback - det er bestemt værdsat!

 

Du nævner i min optik 2 valide pointer omkring det nye design. Først og fremmest noget omkring farver og kontraster, og dernæst menuerne "Andre muligheder" samt "flere" - hvor en del knapper er lidt mere "gemt" i det nye design.

 

Farverne og kontrasten er noget vi har hørt nogle gange efterhånden, og derfor er det også noget vi arbejder på. Konkret er der blevet snakket om at fx kassekladden kunne forbedres, når vi taler kontraster. Det er også det du nævner, når du taler om grå tal på hvid baggrund - tænker jeg? Så helt enig - der er plads til lidt forbedringer på det område.

 

Drop-down menuerne forskellige steder er lavet med tanken om, at vi ville have et renere billede for brugeren med knap så mange forstyrrende elementer og ting man skal tage stilling til - dermed gøre arbejdsgangen mere effektiv. Når det så er sagt, så vil jeg bestemt ikke udelukke, at der stadig kan være nogle steder, hvor den enten skal hives lidt frem igen, eller evt. byttes om på, hvad der vises og, hvad der ikke vises.

 

Du/I er meget velkomne til at komme med helt konkrete eksempler på, hvor henholdsvis farver/kontraster og drop-downboxene er særligt irriterende.

 

Endnu en gang tak for input alle sammen!

Med venlig hilsen

Peter Luthman

Online regnskabsprogram
 

besvaret 20 Dec, 2013 Forslag af PeterLuthman (10,290 points)

Hej igen Jens

 

For at give en status på dine 2 grund-ankepunkter i forhold til det nye e-conomic:

 

1: Farver og kontraster - vi har allerede implementeret en klar forbedring af dette i venstrelisten, når man opretter posteringer. Det var her vi havde fået allermest feedback på netop kontrasterne, men vi arbejder stadig på om vi kan lave en mere gennemgribende ændring af farveskemaet som vil kunne hjælpe på kontrasterne.

 

2: Andre muligheder/flere - Jeg har selv personligt holdt et par møder med nogle kloge mennesker herinde, hvor vi har forsøgt at gennemgå programmet fra a-z og se på, hvor det evt. gav mening at "hive" nogle ting ud igen. Den første del af den proces er allerede implementeret i programmet, ved jeg ikke om du har lagt mærke til hist og pist? smiley Den anden del af den proces er så på vej indenfor den nærmeste fremtid.

 

Jeg takker endnu engang for feedback - og håber at ovenstående kan gøre det lidt mere spiseligt at skifte over - og husk så også alle de andre fede nye funktioner og fordele vi har i det nye smiley. Og jeg tør godt sige, at vi i den nærmeste fremtid sandsynligvis har endnu mere i posen til jer kunder.


Med venlig hilsen

Peter Luthman

Online regnskabsprogram
 

besvaret 25 Mar, 2014 Forslag af PeterLuthman (10,290 points)
Helt enig! Det gamle design er meget mere overskueligt, og endnu vigtigere - så er det gamle design langt mere behageligt for øjne.

Der mangler farver og kontraster m.m. i det nye design. Ærgeligt at i ikke har gennemtænkt det bedre.

Jeg har skiftet tilbage til det gamle design. Det nye er no-go desværre.

Hilsen
Finn Harreby Jepsen
Hej Finn

Tak for din feedback.

Det er selvfølgelig beklageligt, at du finder vores nye design decideret ubehageligt at se på. Vi arbejder som jeg skrev ovenfor stadig på at forbedre kontrasterne.

Ikke for at være en tarvelig en :), men fristen, hvor man kan få lov til at hoppe tilbage er ved at rende ud, og blot som information kan jeg sige, at vi stræber efter at konvertere alle minus lager og projekt indenfor den næste måned.

Med venlig hilsen
Peter Luthman
Hej Peter.

Det lyder godt at i arbejder på sagen, men måske i bør overveje at udskyde den automatiske konvertering til nyt design indtil det bliver bedre. Alternativt og at foretrække lad det være op til brugerne selv at vælge layout/kontrast.

Venlig hilsen
Finn Harreby Jepsen
Hej Finn

Tak endnu engang for din feedback. Jeg kan desværre afvise at status på kontraster kommer til at have indvirkning på udrulningen af det nye design. Som sagt er det noget vi kigger på om vi kan gøre noget ved, men den ærlige melding er, at vi ikke betragter det som blokerende for at kunne rulle vores nye layout ud.

Vores nye layout har allerede nu har så mange andre store fordele, og får i den nærmeste fremtid endnu flere og smartere funktioner, som vi synes alle skal have glæde af.

Med venlig hilsen
Peter Luthman
overvejes× 132
i gang× 6
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”