Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Rabat struktur

0
Hej

Vi har brug for en funktion hvor man kan give en kunde en rabat på en eller flere produktgrupper. Som jeg kan se er dette ikke en mulighed, eller tager jeg helt fejl ? Det smarte er jo så at når man opretter en ny varer og lægger den i produktgruppen, har kunden jo automatisk den rabat han skal have.

Jeg kan se at man i lagermodulet kan tildele særpriser til enkelt produkter, men det er jo ikke hensigtsmæssigt at skulle manuelt indtaste særpriser på 50+ varer for hver kundeaftale. Og heller ikke her har man mulighed for en procentsats, hvorfor kan man ikke indtaste en procentsats ? Hvis jeg efterfølgende sætter prisen op, vil jeg muligvis på et tidspunkt sælge mine varer til under kostpris, hvis jeg ikke manuelt tjekker alle særpriser.
lukket
i Forslag » Andet af (230 points)

2 Svar

 
Bedste svar

Hej

 

Du har ret man skal have lagermodulet for at det kan løses - men så kan man til gengæld også smiley

 

1. Definer "Varerabatgrupper" og tilknyt varer

2. Definer " Rabatgrupper"  og tilknyt rabatprocenter

3. Vælg de kunder der skal have rabatten

 

 

 

1. Først defineres nogle produktgrupper eller varerabatgrupper i e-conomic sprog.

 

Under faneblad "Lager" - menupunkt "Varerabat" - oprettes en varerabatgruppe

Varerabatgruppen er i princippet bare et navn -  fx nr. 1 - "Varerabatgruppe 1" eller noget der giver mere mening hos dig (produkgruppe X)

I "Varekartoteket" trykkes på blyanten (rediger) på de varer som skal have samme rabat - altså de varer som har samme produktgruppe. I feltet "Varerabatgruppe" på den enkelte varer vælges fx "1"  (Varerabatgruppe 1)

 

Alle varer i denne varerabatgruppe vil få den samme rabat% - den kan være forskellig fra kunde til kunde men er altså ens for alle varer i gruppen

 

 

2. Herefter defineres nogle kundegrupper eller rabatgrupper i e-conomic sprog.

 

Under faneblad "Faktura" - menupunkt - "Rabatgrupper" oprettes en rabatgruppe

Alle kunder der er i denne gruppe vil få ens rabatter.

Man kunne fx lave en "Rabatgruppe" der hedder nr "1" - "Engros kunder"

Ud for gruppen trykkes nu på forstørrelsesglasset (Tilknyt linjerabatter)

Tryk på "Opret linjerabat" og vælg din produktgruppe/varerabatgruppe

Nu kan du skrive den rabatprocent kunden skal have i feltet "Linjerabat %" fx 20

(og evt minimumsantal for at rabatten udløses - ellers bare lad dette felt være tomt)

 

Alle kunder der er med i rabatgruppen "Engros kunder" vil dermed få en rabat på 20% på alle de varer der er med i "Varerabatgruppe 1"

 

 

3. Til sidst udvælges de kunder der skal have rabat

 

I debitorkartoteket trykkes på blyanten (Rediger) ud for den/de kunder der skal have rabatten.

I feltet "Rabatgruppe" vælges nu rabatgruppen 1 = "Engros kunder"

 

Disse kunder vil dermed få den rabat% du har defineret under "Rabatgruppen" og du skal dermed ikke holde øje med særpriser

 

 

Håber det giver mening og er det du søger


René Arpe It-konsulent
Forslag af (17.3k points)
valgt som bedste svar af
Super, så gav det bedre mening, og jeg kan det jeg søger :)

Tak for hjælpen...
Hej Jan.

Jeg er helt enig med René.

Når det kun er nogle varer blandt alle dine varer, der kan gives rabat på, så er løsningen i forbindelse med vores lagerstyringsmodul.

Du kan altid hente en demoaftale (f.eks Lagerstyringsdemo) og "lege" lidt med varerabatgrupper i denne.

Du er også altid velkommen at kontakte os i e-conomic supporten tlf. 88204841 og spørge efter mig. Så kan vi sammen se hvilke muligheder vores funktion indebærer.

  Lennart Schmidt Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Forslag af (5.6k points)