Ris og ros til det nye design - det koster klik, men det kan rettes!
Det nye e-conomic (layoutmæssigt) repræsenterer en masse vilje og helt sikkert en masse arbejde fra e-conomic, for at bringe brugerfladen op på et mere tidssvarende niveau.
Med den seneste markedspakke, der gør brug af hele skærmens bredde, begynder det at ligne noget.
Jeg var inde og tale med jer til et kursus for næsten 1 år siden, hvor vi bl.a. talte om modal-popups, og on-the-fly oprettelse af kunder og varer, så man ikke skal forlade en ordre hele tiden, og det har vi fået! Dejligt!
Men... (der er altid et men, ikke?)
Min chef har lært mig om EFU - Egenskaber, Fordele, Udbytte.
Et produkt (eller en opdatering) skal have værdi for kunden.
Hvilke egenskaber giver fordele for kunden, der skaber udbytte for jer og for os?
Klik (museklik) er én af de ting der tæller i min bog.
Overblik er vigtigt. Og det forsøger I at skabe nu.
Men iveren efter simplificering er måske blevet for stor.
ORDRER
Fint med et nyt overblik i ordrer - meget mere fokus på flowet i stedet for blot en masse felter.
Men misbruges modal-popups ikke lidt? Det fører til mange klik.
Nu skal man klikke sig frem til de felter, man vil redigere.
Fint nok at I ikke vil loade en masse unødigt af hensyn til båndbredden, men kunne felterne ikke blot stå "fadet", klar til at man tab'er sig igennem ordrefelterne? Alle ordredetaljer er nu minimum 1 ekstra klik væk, ift. tidligere.
Nu skal man klikke blyant (1), åbne listen over medarbejdere (2), klikke OK (3) for at påsætte en medarbejder.
Og så vises endda kun en talværdi, der repræsenterer et medarbejder-ID, frem for et navn?
Ved oprettelse af ordrelinjer betyder hastighed og flow *alt'.
Jeg er meget ked af, at lagerstatus, de max 4 små felter, også er blevet gemt bag et ekstra faneblad.
Når man opretter en ordrelinje, skal man kunne TAB'e sig gennem det hele, og lagerstatus skal ikke være gemt væk.
(En sidekommentar er, at ventetiden fra et kendt varenr indtastes til felterne fyldes ud virker urimeligt lang i et varekartotek med nogle tusinde varer?)
KUNDER
Behageligt at kundedetaljer kan rettes via et modal-popup, det gør det hurtigere at skifte mellem kunder, man vil rette.
Men I har så valgt at placere faneblade i denne popup. Igen koster det mange klik, blot man vil rette kundens leveringssted. (Hvor on-the-fly oprettelse endnu ikke er mulig. Den blå knap "mangler. Flowet dør.)
Der er da masser af plads vertikals i "Kunde" popup'en, så "Generelt", "Øvrigt", "Levering" behøver ikke blive gemt bag hver sit faneblad. I har jo med den seneste markedspakke anerkendt, at større skærme godt må bruges til noget..
DATADISCIPLIN
Den her er tricky, det ved jeg, - en felttype er ikke sådan til at rette, når vi er i produktion!
Men et felt som "Land" er problematisk som fritekstfelt. Definitionen på et land er rimelig klar, og vi savner at kunne vælge fra en liste - og dermed undgå, at Danmark staves "danmark", "Denmark," "DANMARK" - og giver mange problemer ift. integration, excel/rapport arbejde.
Jeg siger ikke, at land-feltet skal låses til forudindstillede værdier. Men man kan vel i UI-land godt tilbyde en liste over de lande, vi nu engang kender, men stadig frihed til at skrive noget valgfrit. (I gør vist noget lign. i kontaktperson-dropdown'en..)
SPAR KLIK, TID, PENGE?
I anerkender at vi kan bruge brede skærme til noget med den seneste markedspakke. Det er rigtig god stil.
Og jeg forstår behovet for at skabe overblik. Men jeg synes alligevel, at det er overkill at gemme så meget bag "andre muligheder" fanen, for igen koster det klik. Samme sag at faneinddele relativt få felter i kunde-popup'en.
DET BLEV EN LANG SMØRE
- jeg ved det godt.
Utvivlsomt har det krævet meget arbejde at forny e-conomics brugerflade.
Håbet er selvfølgelig, at fornyelsen også har medbragt fleksibilitet til at implempentere åbenlyse effektiviseringer.
I sender det rigtige signal, og I lytter, når I laver on-the-fly oprettelse af f.eks. kunder og varer.
Men det er inkonsistent, når det mangler for kontaktpersoner og leveringssteder. Måske er det på listen, og I så fald er jeg glad :-)
Med venlig hilsen
Joakim Bo Kunkel