Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Valutadifference på deb./kred.

0
Vi bogfører for en del kunder og det er ret irriterende, at når vi bogfører indbetalinger i valuta, så kommer der diff. og de ikke automatisk bliver bogført på valutareg. (lige som i C5). Det er ikke alle kunder, som vil have fastvalutakurs, som kunne afveje dette.

KÆMPE ønske fra os og flere af vores kunder, da vi jo som sagt, så skal bruge tid på at fjerne valutadiff. :(
lukket
i Forslag » Andet af (200 points)

1 Svar

 
Bedste svar
F.eks. ved kundeindbetalinger skal I blot angive den kurs i kursfeltet, som banken har afregnet til.

Ganske enkelt og smertefrit.
Forslag af (26.5k points)
valgt som bedste svar af 🔒
Hej Erik.

Nej, det er bestemt ikke enkelt og smertefrit - desværre. Derfor, at vi gerne ville have det til at være det. :)

Det er lige præcis det vi gør, men så kommer der en diff. i Economic. Det er det, som er ret irriterende. (I C5 bogføres denne automatisk på valutakurs). Nu skal vi så lave et print og bogføre valutadiff. særskilt.
Det forstår jeg ikke. Den metode jeg beskrev, bruger jeg hver dag uden problemer.

Derfor synes jeg, at du skal ringe til support hos e-conomic. Måske er der en fejl/mangel i opsætningen.
Tror, at det er fordi, at I er sat op til fast kurs. Så har man ikke problemet - men det har vi nogle kunder som ikke vil. :(

Nej. Jeg arbejder med begge typer, altså fastkurs og dagskurs.

Fastkursen betyder egentlig bare, at systemet anvender den faste kurs ved faktureringen. Når indbetalingen kommer fra kunden, anvender vi bankens kurs.

Dvs. vi angiver fakturabeløbet i den pågældende valuta og bankens kurs. Så udlignes valutabeløbet og det omregnede beløb i danske kroner modposteres på banken.  

Det lyder til, at vi gør det samme - men jeg ved ikke helt, om vi gør det. Det bliver hævet for en dansk bank og er f.eks. i USD. Når vi så går ind og udligner en deb. på f.eks. 500 USD og skriver bankens kurs og bogføre bankgebyr og det danske beløb på banken, så stemmer bilaget.

Det gør deb. også - hvis vi ser på USD, men ser man på danske kr., så er der en diff. da fakturaen er bogført til en kurs og jeg bogfører til bankenskurs ved indbetaling. Denne diff., bogfører C5 automatisk væk - det gør Economic ikke, der skal jeg lave en manuel ompostering. - Ret irriterende.

Jeg har talt med Support om det flere gange og de siger også, at det kan systemet desværre ikke. Derfor en ønske fra os og vores kunder. :)
Husker du at bogføre gebyret separat. Hvis gebyret er indregnet i posteringen på banken, så kan du selvfølgelig ikke regne med den kurs, som banken skriver. I det tilfælde skal du selv beregne en ny kurs, hvor gebyret indgår som en del af betalingsbeløbet.

Men et rigtigt tip er at anvende bankafstemning. Så kan du holde bankens posteringer op mod dine egne konteringer, inden du bogfører. Hvis der er diff., vil det vise sig i bankafstemningen.