Informizely customer feedback surveys

Forslag til forbedringer i lagermodul og e-conomic generelt

0
Hejsa,

Jeg bruger e-conomic sammen med min webshop og det fungere rigtig fint. Jeg bruger lagerstyring i e-conomic, printer mine følgesedler fra e-conomic og bogfører naturligvis i e-conomic. Jeg savner dog en funktion som jeg håber snart kommer med i en opdatering. Jeg har mange små ordre pr. dag og synes det er ret besværligt at skulle trykke klar til levering på hver enkelt lille ordre, for derefter at skulle bekræfte at hver eneste ordre er klar til levering i den efterfølgende pop op før jeg overhovedet kan printe en følgeseddel ud. Jeg efterlyser derfor en funktion a lá:  vælg alle (som der er ved bogføring og mange andre steder), klar til levering, udskriv. 3 klik i alt.

Der er generelt mange klik i e-conomic. Alt for mange hvis I spørg mig. Selvom min shop er fuldt synkroniseret med e-conomic så alle varer, kunder og ordrer automatisk oprettes i e-conomic skal jeg alleligevel bruge 23 klik, ja I læste rigtigt, 23 klik på at noget så simpelt som at printe en følgeseddel og bogføre en faktura. Her kan I se forløbet

1. Klik for at vælge orden
2. Klik på overfør til levering
3. Kilk ok og bekræft den skal overføres til levering
4. Luk vindue der bekræfter at ordren er overfør til levering
5. Klik på lager fanen
6. Klik på følgesedler
7. Klik på ikon - registre levering
8. Klik klar til levering
9. Klik for at vælge ordren
10 Klik udskriv følgesedler
11. Klik ok for at bekræft jeg vil udskrive følgesedler
12. Tryk CTRL + P for at udskrive
13. Klik udskriv
14. Klik på X for at lukke vindue
15. Klik på fanen faktura
16. Klik på ordrer
17. Klik for at vælge ordren
18. Klik på Overfør til fakturering
19. Klik ok for at bekræfte jeg overfører ordren til fakturering
20. Klik på Igangværende faktura
21. Klik for at vælge ordren
21. klik bogfør valgte
22. klik for at vælge hvordan den skal bogføres. (vis, bogfør, skift faktura dato, email osv.)
23. Klik ok for at bogføre ordren.

Det skal dog siges at nogle steder kan jeg vælge mange ordre af gangen så man ikke skal 23 trin/klik igennem hver enkelt ordre, men det må alligevel kunne gøres bedre.

F.eks. kunne I åbne jeres API mere op. Mange af disse funktioner er ikke tilgængelige via APIer så jeg kan heller ikke kode mig ud af det....  

En anden måde kunne være, at lade den enkelte bruger selv styre hvor mange bekræftelser man ønsker. Skal den printe første gang eller vil du have en pop up bekræftelse inden? Skal den overføre første gang eller vil du have en bekræftelse? Giv mulighed for at den ikke viser et vindue der bekræfter det jeg godt ved, at ordren er overført. Jeg har jo selv lige gjort det....  

Hvorfor skal ordren i det hele taget flyttes runde fra tilbud, til ordre, til lager, til faktura. Jeg kan godt forstå hvis det er meget store virksomheder og mange ansætte, men for de fleste mindre virksomheder synes jeg det er overkill. Jeg kunne fint klare mig med at stå på fanen ordre hvor den kommer ind fra min webshop, (det kunne også være fra en sælger eller anden kanal). Vælge de ordre der skal ekspederes, klik print følgeseddel og udskive dem. Derefter klik bogfør, vælge hvordan de skulle bogføres og klikke ok. Færdig, slut.      

En anden måde kunne være at lave nogle genveje/favoritter man hver især kunne sætte op som man ønsker.  Jeg bruger 95% af min tid i e-conomic på 4-6 faner/vinduer, men mange af dem ligger 2-3 klik væk fra hvor jeg er, når jeg skal bruge det næste. Det er ret irreterende. Man kunne blot tilføje en fane mere efter Dialog som hed favorit eller lignende. Lige så snart jeg var logget ind kunne jeg gå over på mine favoritter. Hele venstre side kunne så være de vinduer/punkter jeg vil have og selvfølgelig prioriteret som jeg ønsker dem. Så er de altid kun et klik væk.   

Nå det blev til lidt mere en jeg havde regnet med, men jeg hører gerne fra andre og især e-conomic. Er der andre der også synes det kunne gøres lidt nemmere? Er der en nemmere vej til især den første del som jeg bare ikke har set?

Mvh. Peter
i Forslag » Lagerstyring af (160 points)
status opdateret af

25 Svar

Hej.

Vi har en webshop i dag som er blevet intergret med economic, men i selve webshoppen, har vi et rabat system, der er stillet op på  denne måde:
Eksempel:
Kunde gruppe: 1 - 2 - 3 - 4..... osv. F.eks privat kunder, erhvervskunder 1 , erhverskunder 2, grossister 1 og grossister 2... o.s.v.
Hver kunde gruppe, har deres egen rabat sats ved køb af f.eks 1 stk. eller ved køb af 5 stk.... osv.
Kunde gruppe 1 udløser en rabat ved 1 stk. på 20% rabat, ved køb af 5 stk. 23%, 10 stk. 26%.... osv.
Kunde gruppe 2 udløser en rabat ved 1 stk. på 25% rabat, ved køb af 5 stk. 28%, 10 stk. 30%... osv.

Efter hvad jeg kan se, og har fået at vide af economic, kan dette ikke lade sig gøre pt, desværre.
Selv om jeg må indrømme, at det burde være muligt, da man i dag kan sætte en rabat gruppe op, så burde man også kunne definere en kunde gruppe på samme måde, der høre til en bestemt rabat gruppe.
Så f.eks Rabat gruppe 1, det er f.eks. til alle kunder i grupper 1, og rabat gruppe 2, det er til alle kunder i gruppe 2... osv.

Rabatgrupper og Prisgrupper, og varerabatgrupper, er der allerede, men der mangeler lige at man kan forbinde disse til en bestemt Kunde gruppe. (Og kundegrupperne, er der jo sådan set også under hver kunde, du kan bare ikke f.eks, makrede denne kunde gruppe under en spesifik rabat gruppe)

Jeg håber at dette er noget der vil blive kikket på, da vi ellers har lidt svært ved at bruge rabat systemet i economic til noget.

Mvh. PP
Forslag af (510 points)
Hej Perry,

Jeg har lidt svært ved præcist at gennemskue, om dette allerede ikke kan lade sig gøre. Det du bare skal være opmærksom på, er at når du opretter en debitor skal du vælge en debitorgruppe, men også huske at vælge en Rabatgruppe, som er oprettet som du foreskriver (med de forskellige intervaller rabat). Når du så fakturer en kunde, vil den korrekte rabat komme på?

Jeg er med på det er et felt mere man skal udfylde, men vil det ikke hjælpe dig?

Som jeg lige kan se det, så vil du den vej igennem, få det til at lykkedes? (jeg er så med på, at et forbedringsforslag, kunne være man kunne styre det på debitorgruppen)

mvh

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

Forslag af (152k points)



Hej Steffen.

Desværre er det ikke bare så simpelt, for det virker ikke.
Jeg er godt klar over at hver debitor har hver sin grp. og hver rabatgruppe, er kørt ind i systemet med div. linje rabatter. Men hvis du kun bruger disse 2, så kommer der ikke noget rabat på hverken faktura eller tilbud f.eks. kunde 1, er på gruppe 7, samtid er rabat gruppe 7 lagt ind på denne kunde, så at når denne kunde bestiller 1 stk. burde den skrive i rabat 30%, og ved køb af 10 stk. burde den skrive at kunden får 34% rabat (Det er kørt ind i linje rabatter. Men det gør den ikke.
For at få det til at virke, er man nødt til at gå ind på selve varen og skrive en vare rabatgruppe ind. Så virker det. Men desværre kun for en gruppe, da du kun, eller har mulighed for at køre en varerabatgruppe ind på hver enkelt vare.
Så det dur jo ikke. Da vi har flere forskellige debitor grupper, og rabat grupper.
Det var her man skulle have mulighed for at vælge en bestemt debitor gruppe, i stedet for vare rabat gruppe.

Mvh.
PP
Forslag af (510 points)
Hej,

Ok. Så fik jeg lidt mere information, så tror jeg godt jeg ved hvad der går galt.

Når du opretter en rabatgruppe(under fanebladet faktura), og du klikker ude på luppen i højre side, og klikker opret linjerabat. Så er det vigtigt at du ikke skriver noget i varerabatgrupperne(da det er den du vælger nede i varen), så burde det altså virker med de forskellige rabatsatser, ved forskelligt antal stk.

mvh

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

Forslag af (152k points)


Hej Steffen.

Ja det har du ret i, men, så er det kun en rabatgruppe for alle kunder.
Det jeg har brug for er at da vi jo har mere end en Depitor gruppe (14 grupper i alt), og dermed også 14 forskellige rabatgrupper, så er det, det går galt.
Du kan godt have en, men lige så snart man har flere Debitorgrupper/rabatgrupper, men hver sin forskellig rabat stuktur, så går det galt.

Håber du har en god løsning på dette, da det vil hjælpe på alt.

Mvh.
PP
Forslag af (510 points)
Hej,

Vi prøver igen, fordi jeg vil stadig mene det kan lade sig gøre.

Jeg vil først understrege at du ikke kan gøre det på debitorgrupperne.

Du skal holde styr på det, på hver enkelt debitor. Det jeg vil anbefale dig at gøre, er at lave en rabatgruppe nummer 1 og en debitorgruppe 1, så når du ved at ligger der en debitor i debitorgruppe 1, skal den også ligge i rabatgruppe 1.

Det du så gør med dine 14 debitor grupper, er at du oprettet 14 rabatgrupper også. Du skal altså have oprettet 14 rabatgrupper, som du kan vælge imellem. (så under faktura og rabatgrupper skal du altså klikke på opret rabatgruppe 14 gange, og derefter tilknytte de forskellige linjerabatter)

Når du gør dette, så laver du flere linjer under hver rabatgruppe. Hvor du ikke vælger noget i varerabatgruppe, da det jo er en samlet rabat på debitor(og ikke varen). Her laver du så flere linjerabatter, ved de forskellige stk. du sælger og hvilken rabat der skal være op til et vist antal.

Når du så opretter en debitor, så vælger du debitor gruppen f.eks. 1, og vælger rabatgruppen 1(som du ved hører der til). Nu vil du have oprettet en debitor, som opnår rabat jf. rabatgruppe 1.

Når du så oprette en ny debitor, så opnår du det samme. Har du nogle allerede oprettede debitorer, så er det ud og klik på blyanten ude i højre side, for derefter at redigere oplysningerne.

Giver det mening?

mvh

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

Forslag af (152k points)


Hej Steffen.

Super, nu virker det.   
Det var simpelt hen fordi at som du også skrev at der måtte ikke stå noget i feltet Varerabatgruppe.
Og til info, du er jo en klog fyr, for dem i supportten, har vi snakket med flere gange, og de kunne ikke hjælpe, med at få det til at virke. Men så lang så godt, det var dejligt.

Så kommer næste problem, det er at det er ikke alle vare der er rabat på, der er nogle enkelte hvor der ikke skal gives rabat på. Er dette muligt at få kørt ind på en ellers anden måde på den enkelt vare f.eks. Sådan så systemet kan se, at på denne vare skal den bare kun tage netto prisen, og ikke give rabat ved køb af flere stk. ???

Mvh.
PP
Forslag af (510 points)
Hej,

Det med undtagelsen er faktisk ret væsentligt, og kan måske betyde det ikke kan lade sig gøre

De varer der sælges uden rabat, er det fælles for alle dine kunder at de ikke skal have rabat på disse vare? Fordi hvis det kan være forskelligt fra kunde til kunde, så vil det godt kun være lidt problemer. Så jeg skal lige bruge lidt ekstra information, før jeg kan svare dig.

mvh

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

Forslag af (152k points)


Hej Steffen.

Ja de varer hvor alle kunderne ikke skal have en ekstra rabat ved køb af flere stk. på en gang, der gælder det for alle kunder. Så alle kunder der køber den vare hvor der ikke er mængde rabat på får de  f.eks. 30% rabat på ved 1 stk. i kunde gruppe 7, men køber de 50 stk. får de stadigvæk kun 30%.
og i kunde gruppe 4 der får de f.eks kun 25% rabat ved 1 stk. men køber de 50 stk. får de også kun 25% rabat.
Dette gælder kun for de vare hvor der ikke ydes en mængde rabat på. Og det er heldigvis ikke så mange.
De fleste af vores vare, ydes der nemlig mængde rabat på. Og det ser ud til at det spiller nu.

Så vi mangler bare lige at få det sidste på plads.
Håber du også lige kan trylle lidt her Steffen.

Mvh.
PP
Forslag af (510 points)
Hej,

Ja jeg bliver næsten ked af, at jeg ikke spurgte ind til de detaljer fra starten af, fordi det sidste med de undtagelser der er, kan faktisk ikke lade sig gøre. e-conomic vil nemlig altid tage den højeste procentsats, og give i rabat.

ÆV!

mvh

Steffen Ekelund

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

Forslag af (152k points)