Under rapporter/Lager kan man udskrive en Lageroptællingsliste, som f.eks. kan bruges til stikprøvekontrol og efterfølgende som grundlag for en lagerregulering.
Imidlertid mener jeg, at det er en alt for passiv anvendelse. Jeg vil derfor foreslå, at rapporten udbygges, således at man ved starten af rapporten får mulighed for at vælge, om der samtidig med rapportens dannelse skal oprettes en reguleringskladde med det teoretiske antal varer på lager og en optalt kolonne, hvor værdien i første omgang sættes lig den teoretiske. Når den fysiske optælling er foretaget, tilrettes kladden, og systemet programmeres til, at der kun foretages bogføring for de varer, hvor der er diff. mellem optalt og bogført beholdning. Derved undgås en masse tastearbejde.
I Lageroptællingsrapporten findes i dag 2 kolonner, der hedder Modtaget og Leveret. Kolonnerne er tomme, hvorfor de jo blot kan fjernes og give plads til en kolonne, hvor man manuelt kan skrive den optalte beholdning.
Nederst i rapporten skal der være plads til underskrift af optællere, og øverst skal angives en optællingsdato.
Måske anvendes de 2 kolonner, Modtaget og Leveret, til at beregne den fysiske beholdning i modsætning til den finansielle. I så fald er det selvfølgelig den fysiske beholdning, der skal indgå i mit ovenstående forslag.