forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Rod i FI betalinger

0
Hejsa

Jeg har et problem jeg virkelig håber en eller anden venlig sjæl kan hjælpe med.

 

Efter jeg er begyndt at importerer FI betalinger fra min bank (Sydbank) oplever jeg meget ofte at betalingerne bogføres hos den forkerte debitor. Jeg opdagede det efter at jeg i flere tilfælde havde rykket for betaling hos kunder der havde betalt til tiden!

Det eneste jeg kan se, der går galt, er at der bruges et forkert fakturanummer til betalingen, men er det ikke usansynlig at flere kunder pr. uge taster forkert? - Ved bogføring for de seneste tod dages betalinger (ikke mere end ca. 8 betalinger) var der to som blev bogført ud for forkert debitor! Fx har jeg lige haft en der blev bogført under faktura 5771 - hvor jeg tror den rigtige betaler var faktura 5872 - trods alt ikke lige den mest oplagte tastefejl.

Nu tjekker jeg det inden jeg bogføre, men problemet er at jeg ikke kan se hvem der rigtige betaler er, og flere af beløbene er forholdsvis standard beløb, så der reelt kan være flere at vælge imellem.

Er der noget jeg kan gøre for at afhjælpe dette?
I vores "gamle" system, var ORC linjen en kombination af kundenummer og fakturanummer - men som jeg kan forstå, er det kun fakturanumret der kan anvendes.

Forslag?

Hilsen Erik
spurgt 27 Jul, 2013 i Spørgsmål » e-conomic generelt af Gilpa.dk (790 points)
gen-kategoriseret 29 Jul, 2013 af Heidi Christensen

1 Svar

Hej Erik,

 

Når man opretter en faktura i e-conomic, så er det fakturanummeret der bliver brugt i OCR-linjen.

 

Når kunden udfylder OCR-linjen i deres overførsel og du dernæst indlæser det i e-conomic, så kan systemet selv genkende hvilken faktura der skal udlignes. Det kræver selvfølgelig som du selv er inde på, at kunden har tastet det korrekte OCR-nr. ind. 

 

Når man opretter en rykker i e-conomic, så er det debitornummeret der bliver brugt i OCR-linjen.

 

Grunden til, at det er debitornummret ved rykkere er, at man i en rykker kan rykke for flere fakturaer ad gangen. Derfor kan den ikke henvise til en bestemt faktura og dermed ikke et bestemt fakturanummer.

 

Så hvis det er indbetalinger baseret på rykkere, så husk, at det er debitornummeret der bliver henvist til og ikke fakturanummeret.

 

Du kan læse mere om hvordan OCR-linjen fungerer i e-conomic her.


Med venlig hilsen

Heidi Christensen


Online regnskabsprogram
 

besvaret 29 Jul, 2013 Spørgsmål af Heidi Christensen (18,930 points)
opdateret 19 Aug, 2013 af Heidi Christensen

Hej igen

Mine fejl bliver ved med at opstå - og forkerte kunder rykkes for betaling :-(

Jeg troede faktisk at koden i ORC-linjen var unik - altså fakturanumret og endnu et par tal som skulle sikre at der ikke kan betales forkert hvis ikke tallene stemmer overens?

 

Fx er  +71<000000000518407 vel for faktura 5184 og "07" en kontrol. Denne faktura 5184 kom fra banken (FI import) som faktura 5179 og blev dermed bogført ved den forkerte debitor. Det troede jeg ikke kunne lade sig gøre, når kontrolcifret og fakturanumret ikke stemmer overens.

Hilsen Erik  
 

Hej Erik,

 

Som sagt, så er det ikke fakturanr. men debitornr. der henvises til i OCR-linjen, når det er rykkere. 

 

I dit eksempel +71<00000000518407+ så er 5184 fakturanr. eller debitornr. 0 er typen og 7 er kontrolciffer.

 

Med venlig hilsen

Heidi Christensen

Online regnskabsprogram
 

Hej Heidi

Jeg tror du misforstår mig.

Det drejer sig ikke om rykkere, men om faktura.

 

Når kunden betaler sin faktura via Giro/FI så går det galt, og jeg kan ikke se at fakturaen er blevet betalt - og rykker dem derfor for betalingen (som de allerede har betalt).

Hilsen Erik

Hej Erik,

 

Ja, så misforstod jeg dig :)

 

I dit eksempel så er 5184 fakturanummeret såfremt det er en faktura der er bogført. Hvorfor din bank ændrer fakturanr. 5184 til 5179 skal jeg ikke kunne sige - det bør selvfølgelig være fakturanr. 5184 der henvises til.

 

Du er velkommen til at kontakte os telefonisk på 88 20 48 41 hvis du gerne vil have en med ind og se på specifikke tilfælde, hvor det er gået galt.

 

Med venlig hilsen

Heidi Christensen

Online regnskabsprogram
 

i gang× 1
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”