Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kompensationsbeløb på rykkere

+1
Hej

EU har bestemt - og det danske folketing har gjort hunør.

;-)

Hidtil har vi kun måtte opkræve kr. 100 i rykkergebyrer.

Men krav som forfalder efter 01-03-2013 må vi opkræve op til kr. 310 i kompensationsbeløb og kr. 100 i rykkergebyr.

Dog kun ved B2B - ikke ved privatkunder.

Forslag:

Et nyt felt når vi danner rykkere - hvor der er mulighed for at indtaste kr. 310 (eller lavere hvis man er flink).

Dette felt skal så kun udløses hvis der er et CVR nummer på kunden.

Da jeg for lidt siden brugte jeres hotline chat - der fik jeg besked på at skrive kr. 410 som rykkergebyr - og så i teksten "skrive" mig ud af det - men så skal man danne rykkere for erhverv og privat af to omgange - og det er da irriterende.

Venlig hilsen

Leo Lund
Erhvervsbogføring
i Forslag » Andet af (4.2k points)
lukket af 🔒

1 Svar

Hej Leo

Bare fordi jeg kan - rykkergebyr har aldrig været beløbsmæssigt begrænset i B2B forhold - det er begrænset til at det skal stå i forhold til omkostningen og ellers anses det for værende en aftale med ligeværende parter.

De DKK 100,- er i B2C forhold at de kommer i spil.

Jeg har ikke selv set lovgivningen, men i tilfælde af at der er en konkret beløbsmæssig begrænsning håndteret som kompensationsbeløb - så må jeg erklære mig enig med min kollega på chatten - det er en nice-to-have feature som vi ikke vil implementere for nærværende og som kan tekstmæssigt løses i det nuværende setup.

Så tak for input - lidt læsestof til fritiden man kan få fundet frem :O)

Med venlig hilsen Lasse Bager Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Forslag af 🔒 (34.9k points)
Hej Lasse

Du har ret i at kr. 100 i rykkergebyr i B2B forhold ikke står i loven.

Men - på de kurser jeg har delttaget i dels ved et landsdækkende advokatfirma og dels ved Købmandsstandens Inkasso Service - der bliver man frarådet at tilskrive mere end kr. 100 - i det by- og/eller fogedretten som oftest afviser rykkergebyrer på mere end kr. 100.

Hvis du googler "kompensationsbeløb 310" - så vil du få en lang række artikler - også med henvisninger til den nye lovgivning.

Jeg må give dig ret i at man kan tilskrive det med den nuværende løsning - men lidt "bøvlet" (som man siger her i Jylland).

For man skal ved B2B rykkerer skrive kr. 410 som beløb og i teksten skrive "Rykkergebyr kr. 100 og kompensationsbeløb kr. 310" og når man så skal rykke B2C skal man rette tilbage til kr. 100 og "Rykkergebyr".

Næste gang der skal rykkes - så er det det samme igen og igen.

Så håber at I på et tidspunkt vil overveje at indplementere den nye mulighed i e-conomic.

På forhånd tak (for at I overvejer)

Venlig hilsen

Leo Lund
Erhvervsbogføring