Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




ydelsesmoms ved KØB uden for EU

0

I et tidligere svar skrev Sussanne Røssel som det ses, at hvis man køber ydelser UDEN FOR EU skal man ha ydelsesmoms på (men jo mig bekendt ikke for varer) - Og så henvises til videoer - men der er INTET om ydelsesmoms på varer købt UDEN for EU - hvad er mon korrekt - ER der ydelsesmoms ved køb uden for EU, og hvilken status konto føres den så på - samme som ydelsesmoms EU giver vel problemer med rubrik angivelsen hvor det vel ikke skal med hvis det er uden for EU   Forvirret - Venligst John H

 

Der er ingen moms på varer ved køb i udlandet (udenfor EU). Hvis du køber ydelser udenfor EU, skal du have en ydelsesmoms på. Se e-conomics videoer her http://wiki.e-conomic.dk/nye-momsregler/nye-momsregler#vejledning-til-varemoms-ydelsesmoms om dette emne. Hvis du køber varer indenfor EU, skal du have E25-momskoden på de 2 debet-poster, og disse ville blive bogført automatisk på konto 6906 (debet) og 6907 (kredit), og vil fremgå af din momsopgørelse.

Når du så sælger varen (ved eksempel 2.), skal du flytte varen fra konto 5520 (kredit kr. 1000,- uden momskode) til en konto i driften, f.eks. 1320 (vareforbrug uden momskode). 

Det nemmeste er eksempel 1., hvis du ikke har mange varer på lager, og så optælle varelageret når året er slut, og debitere varelageret over på konto 5520 fra konto 1320.

Mange hilsner
Susanne Røssell

 

i Spørgsmål » Andet af (120 points)
status opdateret af

 

Ovenstående forklaring fra Susanne Røssell om bogføring af vareforforbrug kan kun være gældende, såfremt der ikke anvendes lagerstyring,

Ved brug af lagerstyring beregnes vareforbrug og bogføring af samme automatisk, hvis systemet er opsat rigtigt.

Hej Erik,

Hvordan styrer du det, i ovenstående tilfælde?

Jeg har tidligere forfattet en artikel hvad man gør med f.eks. importmoms (som jeg tænker er lidt det samme som her, nemlig moms uden for EU)

mvh

1 Svar

Hej Steffen,.

det jeg svarede på var bogføringen af vareforbruget for at få det periodiseret korrekt. Hvis man kun gør det manuelt en gang om året, så er rapporteringen i e-conomic ikke meget værd.

Mht. moms af ydelser fra udlandet udenfor EU er jeg lidt blank, men læser man teksten på SKATs momsangivelse står der "Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt". Hvis "Omvendt betalingspligt" betyder, at det kun er EU-lande, ja så skal ydelsesmoms vel ikke angives for lande udenfor EU.

Mht. varekøb fra lande udenfor EU modtager importøren en månedlig Importspecifikation fra SKAT med oplysninger om bl.a. fortoldningsomkostninger og et samlet beløb for "Momsbeløb, som skal medtages på momsangivelsen i rubrikken "Moms af varekøb i udlandet" ".

Dette beløb kan man blot bogføre manuelt på de 2 standardkonti for importmoms.

Tidligere var momsindberetningen hos SKAT indrettet sådan, at Moms af varekøb i udlandet skulle kunne afstemmes med den efterfølgende Supplerende oplysning i Rubrik A: Værdien uden moms af varekøb i EU-lande.

Nu omfatter momsbeløbet også moms af import fra lande udenfor EU. I både teori og praksis kan det derfor ske, at momsbeløbet f.eks. andrager 25.000, medens købet kun er 10.000.(Rubrik A Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande(EU-erhvervelser). Eksempelvis kan en virksomhed udelukkende have import fra f.eks. Kina. Importeres der for 100.000, skal der angives 25.000 i importmoms, men 0,00 i Rubrik A. Og bemærk, der SKAL skrives 0,00 ellers accepterer SKATs system ikke indberetningen.    

Ja, det blev en lang og måske lidt snørklet smøre.
Spørgsmål af (26.5k points)