Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Salgspriser valuta ??

0
Er jeg den eneste der undrer mig over hvorfor man skal angive varers salgspriser i valuta   

Når nu kursen er kendt ville det så ikke være oplagt at hvis man valgte at fakturere en debitor i en anden valuta at systemet selv omregnede priser fra std.valuta til den aktuelle fakturas valuta ? Eller er der noget jeg har overset...?
i Forslag » Andet af

11 Svar

Hej Steffen,

Super. Jeg forstår den opstillede problemstilling, at man bør skille mellem en beregnet pris og en sat pris.

Først og fremmest er man jo ikke bedre stillet i dag, når man er nødsaget til at oprette priserne via en import, og vedligeholde dem 100% manuelt.

Har man ikke oprettet en pris i den angivne valuta, står der ingenting i prisen - og så begynder jeg at sælge varen til 0 kroner.

Et grundprincip kan være, som du antyder, at er en pris oprettet, så er den bevidst fastsat.

Så er det indirekte angivet på en vare hvorvidt det ene eller det andet skal bruges.

Er denne ikke oprettet, så må beregning på baggrund af kurs ligge til grund for en pris.
Og det er vel et visningssppørgsmål - om der skal vises en asterisk, en meget lille note eller andet


- Det er oplagt at der på aftalen kan foretages et valg om at bruge beregnet pris hvis ikke oprettet i valuta
- Det er vigtigt at have valgmuligheden for fast defineret kurs (så der kan manipuleres med priserne ad denne vej) - hvis også XE.com kurser skal være en mulighed.

---
Måske er en anden mulighed (jeg ved at vore tyske kolleger gør sådan) er at beholde priserne i grundvaluta, og så blot omregne subtotalen! Selvfølgelig giver det ikke en pris i linjeniveau, og det kræver at der på hver linje står eksplicit hvilken valuta det er i, før det kan give mening. Men så undgås hurlumhejet vel?
Forslag af (4.7k points)