Hej e-conomic
Jeg har nogle ønsker til import.
Hvis der er noget af det her, der allerede er muligt, så bliver jeg glad.
1) Næste bilagsnummer
Fedt hvis man under bilagsnr i importvinduet kunne vælge næste fortløbende nummer i serien for pågældende type.
Systemet kan jo godt finde ud af at vælge næste bilagsnummer selv i den manuelle brugerflade, så kunne man ikke lave det samme kald bag brugerfladen under import?
2) Auto-complete fra fakturanr.
Det kunne være dejligt at debitorindbetalinger kunne importeres med værdierne fakturanr og dato alene (og næste bilagsnummer i serien for typen). <em>Sådan fungerer det jo så smukt i brugerfladen: Man taster fakturanummeret ind, og alle relevante informationer hentes ud fra fakturanummeret. Lækkert, igen: kunne I lave samme kald bag brugerfladen under import?</em>
2 alternativ) Jeg vil gerne kunne importere alt fra bankens posteringer, med så få manuelle ændringer som muligt, og hvis det aldrig vil være muligt at lave samme kald under en import, for at hente næsten alle data ud fra fakturanummeret, så vil det være fedt med en ændring i brugerfladen ved manuel indtastning af debitorindbetalinger: Når man taster et fakturanr i feltet fakturanr, og e-conomic finder fakturaen, så burde alle felter, med undtagelse af dato overskrives (også beløb). Det ville tillade at man i importen af filen, vil kunne indlæse fyld-data i de felter der skal være data i, og når man så editerer sin import i kassekladden, kan man lave en simpel cut&paste i fakturanr-feltet, så fyld-dataene overskrives med de hentede data fra faktura-nummeret i e-conomic.
3) Automatisk momskode. Når man indlæser finansbilag til en konto i kontoplanen, hvorfor sætter economic så ikke momskode på selv?
i drop-downen kunne man lægge optionen at e-conomic valgte standardmomskoden sat op for pågældende konto, eller hvis man indlæste fra en kolonne, så lade en datastreng definere at e-conomic valgte momskoden for den pågældende konto (ex: står der standard i cellen, vælger e-conomic kontoens normale momskode).
<em>lige nu må jeg lave workaround i excel, hvor jeg har exporteret min kontoplan. Når jeg taster en konto ind ud for en postering i excel på min importfil jeg er ved at lave, så laver min momskode-celle et lookup ud for kontoplanen, og sætter den pågældende momskode på selv. Det burde bare ligge i systemet, jeg er sikker på det for mange til at gøre det manuelt i stedet. </em>
4) Flere kolonner under import. 25 kolonner er lige for lavt til at tillade fleksibilitet med det system jeg sidder på, som kan spytte csv-filer ud med meget information af gangen. Jeg behøver ikke at se data i preview-vinduet hvor indlæsningen defineres i e-conomic, bare jeg kan vælge mere end til kolonne 25 i dropdownen i jeres række Indlæs fra: i importvinduet. Måske en 50 stykker ville være et godt sted at lande.
5) indlæsning fra kolonne til Layout
Det ville i øvrigt også være rart, hvis man ved indlæsning af fil til oprettelse af debitorer, kunne vælge en kolonne til indlæsning på ?layout? fremfor en fast værdi kun.
Medmindre der er en anden måde hvorpå udenlandske debitorer automatisk kan få tildelt udenlandske skabeloner. Det er relevant hvis man har sit kundekartotek uden for e-conomic, og jævnligt laver lette export/imports, uden at skulle dele op i inden- og udenlandske debitorer.
Tak for jeres tid og hjælp
kh Seb