Der er flere tråde med emner der ligner denne, men essensen er den samme: email fra e-conomics systemet når frem med afsenderen f.eks. From: Lite Flite post@e-conomic.dk. Svarene på dette problem og indlæggene der følger er ikke meget forskellige fra hinanden, men grundlæggende handler det om at vælge mellem pest eller kolera. Spørgsmålet er om det ikke er rimeligt, at vi (brugerne) selv får lov at vælge ?
Enten
oplyser e-conomics systemet en systemmæssig korrekt From: adresse (som nu) hvorved mailen når frem, sandsynligvis uden problemer. Til gengæld risikerer man at det er den adresse folk svarer på, eller den gemmes (måske automatisk) i folks adressebøger.
Eller
også må systemet laves om, sådan at brugerens emailadresse står som afsender, hvorved mailen i nogle tilfælde vil havne i et spamfilter, idet afsenderadresse-domænet ikke passer med den server mailen afsendes fra. Til gengæld vil modtageren, når mailen ellers er gået i gennem, slet ikke kunne se at den er sendt fra e-conomics systemet, og der vil derfor heller ikke blive problemer med besvarelser og gemte adresser.
Personligt vil jeg helt klart foretrække sidstnævnte, at tilbud/ordrer/fakturaer ender i kundernes spampostkasse, frem for at de når frem med forkerte afsenderoplysninger.
Tillad mig at blive lidt teknisk:
I enhver email kan der sættes indtil flere headere der angiver hvorfra mailen kommer: From:, Reply-To: og Return-To:. Og ethvert scriptsprog, også ASP som benyttes på e-conimics.dk, kan finde ud af at sætte disse headere efter behov.
From: headeren er den man ser i sit postprogram som afsender, og det er desværre også normalt den der gemmes i folks adressebøger. Og det er jo uheldigt, når der her står f.x. Lite Flite post@e-conomic.dk.
Reply-To: headeren er den som e-conomics systemet i dag sætter som min afsender adresse. Mange gange vil besvarelser komme korrekt til mig, men desværre ikke hvis kundens postprogram vælger at anvende From: headeren i stedet.
Return-To: headeren er den adresse hvortil f.eks. fejlmeddelelser bliver sendt.
Jeg ville ønske, at alle tre headere var at finde inde under opsætningen i e-conomics, og at systemet brugte disse. Så kunne jeg selv vælge om jeg ville løbe en risiko for at mine tilbuds/ordre/faktura mails bliver væk i et spamfilter, eller om de skal nå frem med forkert afsenderadresse.
Og der er ingen der skal bilde mig ind, at det er særlig svært at lægge denne mulighed ind i systemet...
Med som sædvanlig venlig hilsen,
Thomas Knudstrup
Lite Flite ApS
PS: Der er ingen pointe i at ændre den nuværende afsender til no_reply eller lignende, det ændrer absolut ingenting på problemet.
PPS: Når jeg bliver stor, skal jeg nok øve mig på, ikke at skrive så lange indlæg
med venlig hilsen,
Thomas Knudstrup
Lite Flite ApS