Hej Tabita
For eksempel har I en overskrift, der hedder Omsætning
Hvis kontoen oprettes under overskriften Omsætning er den eneste rigtige momskonto U. Hvis jeg så kommer til at bruge I-koden, kunne systemet jo spørge: Er du sikker på, at du vil bruge koden for indgående moms på denne konto? Ja eller nej.
Ved ja fortsætte man bare
Ved nej får man mulighed for at lave det om
Det kunne man så også gøre, hvis man bruger status i stedet for drift på en omsætningskonto
Den omvendte momskodeadvarsel skulle så komme ved overskriften direkte omkostninger
Jeg kunne også godt tænke mig, at man skulle sige ja til at bogføre betalte bilag efter d.d. F. eksempel, hvis jeg sidder og bogfører novemberbilag fra 21 i januar 22, bliver de bogført i november 2022. Jeg kan jo ikke have betalt noget i november 2022. Mit ønske er, at systemet ville spørge mig, om jeg var sikker på, at jeg ville bogføre betalte bilag med en dato, der ligger udover dd. Jeg ved godt, at man kan spærre det nye år ved oprettelsen, men det har jeg valgt fra.
En sjælden gang imellem har jeg et kassesalg, og her glemmer jeg at sætte minus foran tallet. Jeg er vant til fra Navision at bruge debet og kredit-kolonner, så det er hver gang en ommer ;)
Kender du debet kredit-tippet? Det er DK for Danmark, så kan du huske, hvad der står til venstre og hvad der står til højre.
Med venlig hilsen
Kirsten