Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Advarsel ved forkert momskode

0
Hej E-conomicforum

Jeg vil foreslå, at I giver en advarsel, når man foretager sig noget helt ulogisk.

Jeg har i august oprettet en omsætningskonto til salg af en ny vare, og ved en fejl, angiver jeg momskoden til I25. Dumt, men menneskeligt.

Jeg har taget den lille bogholderprøve i 1976 og har haft bogføring som en del af mit arbejde siden da, så jeg ved, at salg= udgående moms. Hvis jeg skulle blive i tvivl fremmaner jeg billeder af en keramiker, der bærer sine varer IND i butikken og en kunde, der bærer varerne UD af butikken ;)

Jeg opdagede fejlen i går, da jeg lavede momsregnskab og ikke kunne forstå, at der ikke var moms i den udgående side på den konto. Det drejer sig om max. 10 fakturaer, så jeg overlever, men en advarsel fra systemet havde været fint.

Lidt som når Bill Gates spørger Vil du gemme denne fil - eller Er du helt sikker på, at du vil slette....

Dette er blot et forslag - jeg ved godt, hvor jeg kan finde oplysningerne i jeres system.

Med venlig hilsen

Kirsten Juni

Kirsten Juni Fundraising
i Forslag » Moms af (160 points)

2 Svar

Hej Kirsten

Tak for dit input. Og jeg er helt vild med dit mentale billede om varerne der fysisk kommer ind eller ud af butikken for at huske om det er indgående eller udgående moms.

Jeg er interesseret i at høre mere om dit forslag. Hvad tænker du skal være kriterierne for at e-conomic skal vurdere at noget er ulogisk? Hvis det fx. er valg af momskode på en ny konto i kontoplanen eller på en postering, hvad skal e-conomic så kigge efter for at foretage denne vurdering. Det vil jeg gerne høre dit bud på.
Forslag af 🔒 (55.9k points)
Hej Tabita

For eksempel har I en overskrift, der hedder Omsætning

Hvis kontoen oprettes under overskriften Omsætning er den eneste rigtige momskonto U. Hvis jeg så kommer til at bruge I-koden, kunne systemet jo spørge: Er du sikker på, at du vil bruge koden for indgående moms på denne konto? Ja eller nej.

Ved ja fortsætte man bare

Ved nej får man mulighed for at lave det om

Det kunne man så også gøre, hvis man bruger status i stedet for drift på en omsætningskonto

Den omvendte momskodeadvarsel skulle så komme ved overskriften direkte omkostninger

Jeg kunne også godt tænke mig, at man skulle sige ja til at bogføre betalte bilag efter d.d. F. eksempel, hvis jeg sidder og bogfører novemberbilag fra 21 i januar 22, bliver de bogført i november 2022. Jeg kan jo ikke have betalt noget i november 2022. Mit ønske er, at systemet ville spørge mig, om jeg var sikker på, at jeg ville bogføre betalte bilag med en dato, der ligger udover dd. Jeg ved godt, at man kan spærre det nye år ved oprettelsen, men det har jeg valgt fra.

En sjælden gang imellem har jeg et kassesalg, og her glemmer jeg at sætte minus foran tallet. Jeg er vant til fra Navision at bruge debet og kredit-kolonner, så det er hver gang en ommer ;)

Kender du debet kredit-tippet? Det er DK for Danmark, så kan du huske, hvad der står til venstre og hvad der står til højre.

Med venlig hilsen

Kirsten
Forslag af (160 points)

hej Kirsten

Udfordring ved dit forslag er at man i e-conomic selv har mulighed for at oprette konti, overskrifter og momskoder. Så hvis man opretter en ny momskode er det ikke sikkert man kalder den noget med U eller I. Og man kan også kalder overskrifterne alt muligt forskelligt, så det er ikke alle der har overskrifter der hedder Omsætning eller Direkte Omsætning.

Jeg kan godt se din intention er god, men forslaget kræver en meget kompleks opsætning i forhold til hvor mange der reelt vil glæde af det. Så jeg må afvise dit forslag.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at du bogfører bilag fra november 21 og i januar 22 og de så bliver bogført i november 22. Betyder det at du i januar taster bilag ind fra november året før men de så bliver registreret i november 22? Hvis det er tilfældet så er det korrekt at e-conomic altid foreslår datoer inden for det aktuelle år. Så hvis du registrerer fakturaer på tværs af kalenderår skal du huske at taste hele datoen og ikke kun 1511.. men 151121.

Et tip jeg plejer at dele i den forbindelse er at man spærre månederne i Q4 når man åbner et nyt år, så kommer man ikke til at bogføre frem i tid ved et uheld. Se guiden her.

Når du nu er den old-school type der er vant til debet kredit bogføring, så kan det være at vores modul Superkladden kunne være noget for dig. Du skal dog vide at det er et produkt vi ikke længere udvikler på og det er heller ikke alle i supporten der længere er bekendt med dette modul. Hvis du tænker det er noget for dig, så skriv dit aftalenummer i tråden her så aktiverer jeg det for dig.