Hej Alexander.
Tak for dit svar.
Du har helt ret i at når man laver en faktura, så er det sådan set et urealiseret beløb, da det først er ved betaling at beløbet bliver realiseret med den givne dagskurs.
Og har man én faktura i EUR, så er problemet heller ikke stort.
Men har man en stor debitormasse i en valuta der svinger meget, kan det være væsentlige summer der skal kursreguleres for.
Jeg har tidligere arbejdet i Axapta, D365 og Navision, hvor man datostyrer kurser.
Dvs. at pr. 31/12 (eller ultimo måned - større virksomheder kursregulerer altid banker/debitorer/kreditorer ved månedsafslutning) sætter man en given kurs ind.
Kursreguleringen går teknisk set ind og regulerer BÅDE på balancekontoen for debitorer samt på kundens konto. I de tre nævnte systemer regulerer den faktiske bogførte fakturaværdi i DKK og lader den oprindelige valutaværdi blive stående.
Dermed vil fakturaværdien blive opdateret til kursreguleringsdatoens valutakurs, og når betalingen så falder efterfølgende, vil den derpå kursregulere igen ud fra betalingsdagens kurs, op mod den sidste kursregulerede kurs.
Håber det giver mening.
Jeg kan se at man i Economic tager kursen direkte fra XE.com, og jeg ved ikke om I har mulighed for at hente tilbagedaterede kurser fra den hjemmeside. Det er måske der besværet opstår, fordi man i førnævnte systemer enten har indtastet eller importeret kursen i selve programmet. Forskellige virksomheder har forskellige holdninger til hvilke valutakurser man bruger. Nogle bruger dagskursen, nogen den månedligt fastsatte toldkurs. I Economic bruger man dagskurs, og det giver også mening.
Nu er jeg ikke programmør, men tænker at hvis dagskurserne lå gemt i Economic, ville man også kunne lave en kursregulering der tager fat i den givne kurs på en given dato.
Eksempel:
Fakturadato 1/12-2021. Faktura på 100,- EUR bogføres på hhv debitorkonto / debitorsamlekonto i balancen med 744,-, som er dagskursen.
Skæringsdato 31/12-2021. Kursregulering. Kurs er nu 743,65. Debitorkonto står nu på EUR 100,- / DKK 743,65. Difference på 0,35 bogføres på valutareguleringskontoen opsat under systemkonti.
Værdi af debitoren er nu lig med den faktiske værdi jfr. den gældende valutakurs på skæringstidspunktet.
Betalingsdato 15/1-2022. Kurs er nu 745,50. Kursdiff på 1,85 bogføres på valutareguleringskontoen.
Men det kan også være at I tænker at det ikke kan svare sig, da større virksomheder nok typisk ikke vil bruge Economic, og det derfor ikke er relevant for jeres kundesegment, og så må man bare gøre det manuelt.
Håber det belyste det lidt. :-)