Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Linjerabatter virker ikke (?)

0

Ud fra beskrivelsen på https://www.e-conomic.dk/support/artikler/opret-varerabatgrupper-i-lager har jeg oprettet to varerabatgrupper: 1. en ‘almindelig’ gruppe hvor rabatten styres af kundens rabatgruppe; og 2. en særlig gruppe hvor rabatten altid skal være 0%, uanset kunde.

De fleste af vores varer er ikke tilknyttet en varerabatgruppe, men jeg har tilknyttet de ganske få varer der hører til i varerabatgruppe 2 (primært ekspeditionsgebyr som vi ikke giver rabat på).

Jeg har oprettet en håndfuld rabatgrupper (hhv. 20%, 25%, 30%, 35% og 40%), og ved alle rabatgrupper har jeg tilføjet en ekstra linjerabat, således at alle rabatgrupper har to linjerabatter: 1. en hvor varerabatgruppe ikke er specificeret; 2. en der sætter rabatten for varerabatgruppe 2 til 0%.

Alle de kunder vi bruger jævnligt, er tildelt en rabatgruppe.

Min forventning er så følgende når jeg skal oprette en faktura:

  1. 1. Jeg opretter en ny faktura og vælger Kunde A som er i rabatgruppen 30%.
  2. 2. Jeg tilføjer en vare som enten er i varerabatgruppe 1 (kundebestemt rabat) eller ikke i nogen varerabatgruppe overhovedet; der appliceres 30% rabat på varens pris.
  3. 3. Jeg tilføjer en vare som er i varerabatgruppe 2 (altid 0% rabat uanset rabatgruppe), oftest ekspeditionsgebyr som tilføjes ved så godt som alle fakturaer; varen tilføjes uden rabat.


Punkt 1 og 2 ovenfor virker som forventet, men ved punkt 3 appliceres ligeledes altid de 30% rabat, uanset hvad jeg gør. Jeg bliver nødt til at ændre rabatprocenten til 0 for hver enkelt vare (gebyr) der tilføjes til hver enkelt faktura, hvilket forekommer mig at være ret diametralt modsat hvad varerabatgrupper skal forestille at gøre.

Mangler jeg at gøre et eller andet essentielt for at få varerabatgrupperne til at have nogen som helst effekt? Eller virker de bare ikke?

lukket
i Spørgsmål » Salg af (740 points)
lukket af

2 Svar

 
Bedste svar
I samtale med supporten fik jeg mere eller mindre bekræftet at der er tale om en bug her:

Linjerabatter i rabatgrupper respekteres og appliceres PÅNÆR hvis rabatprocenten er 0%. Laver man en linjerabat på 1%–99%, så virker det fint, men lige netop 0% gør at hele linjerabatten ignoreres.

Når man opretter en rabatgruppe med en procentsats, lægges der som udgangspunkt automatisk en enkelt linjerabat ind hvor varerabatgruppe ikke er specificeret. Denne gælder alle varer uanset varerabatgruppe, med mindre der er en mere specifik linjerabat for varens varerabatgruppe, i hvilket tilfælde den får fortrinsret. Det havde jeg benyttet mig af, da vores varer stort set alle sammen ikke havde nogen varerabatgruppe tilknyttet overhovedet.

Som workaround har jeg nu i stedet fået tilknyttet varerabatgruppe 1 til alle vores varer pånær de meget få som aldrig skal udløse rabat (de ligger stadig i varerabatgruppe 2). De enkelte rabatgrupper er derefter justeret således at den uspecificerede linjerabat og den der gælder for varerabatgruppe 2, er slettet, så der kun er én linjerabat tilbage per rabatgruppe, gældende specifikt for varerabatgruppe 1 (og med den for rabatgruppen relevante rabatprocent). På den måde udløser rabatgruppen ingen rabat i sig selv – kun ved varer i varerabatgruppe 1 udløses der en rabat overhovedet.

Det kræver så selvfølgelig bare at man skal huske at alle nye varer skal have varerabatgruppe 1 tilknyttet når man opretter dem.
Spørgsmål af (740 points)

Hej mtp og tak for dit spørgsmål

Som jeg forstår det, så arbejder du teorien med tre forskellige lag af rabat her. 
Opret tre forskellige varerabatgrupper. 

Lad os kalde det dem tre forskellige ting: 

Varerabatgruppe 1
Varerabatgruppe 2
Varerabatgruppe 3
Opret nu en rabatgruppe til kunden (eller gruppen af kunder), som skal modtage lige præcis denne rabatstruktur. 
Påfør de tre varerabatgrupper og sæt nu den gældende rabat for den enkelte kunde. Det kræver du opretter en rabatgruppe per kunde, hvis alle modtager forskellige rabatstrukturer, men det må nu engang være sådan. De skal jo deles op på en måde. 

Så vidt jeg forstår din problem, så vil det her løse din udfordring. 

Jeg håber det giver mening, ellers må du endelig sige til smiley

Inde på rabatgruppen, så opretter du så de tre linjer med de tre varerabatgrupper og påfører den gældende rabat. 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Det forstår jeg faktisk ikke helt, nej… hvordan kommer du frem til tre lag af rabat? Jeg kan kun identificere to: et hvor kundens rabatgruppe definerer rabatten (= varer), og et hvor der aldrig er nogen rabat under nogen omstændigheder (= gebyrer). Hvad er det tredje?

De fem procentsatser jeg angav ovenfor (fra 20% til 40% i 5%-trin), er de eneste rabatsatser vi har, og dermed de eneste rabatgrupper. Så i alt er der ti mulige rabatkombinationer – hver af de to varerabattyper til hver af de fem kunderabattyper.

Jeg har altså oprettet de to varerabatgrupper (»varer« og »gebyrer«) og de fem rabatgrupper (20%-40%). Inde på hver af de fem rabatgrupper har jeg så tilføjet to linjerabatter, en for hver af de to varerabatgrupper, med deres respektive rabatsatser. Derefter har jeg tilknyttet varerabatgruppen »gebyrer« til de ‘varer’ som faktisk er gebyrer, og som der aldrig skal gives rabat på. Og endelig har jeg sørget for at de forskellige kunder er tilknyttet den korrekte rabatgruppe.

Men når jeg opretter en fakturalinje og vælger et gebyr (som altså har varerabatgruppen »gebyr« og derfor altid bør have 0% rabat), så tildeles der alligevel den samme rabatprocent som ved andre varer.

Hej igen

Det bliver også hurtigt lidt kringlet med den mere avancerede rabatstruktur. 
Kan jeg lokke dig til at ringe herind på 88 20 48 40? Så kan du løbe det gennem med en supporter, som kan komme med ind på din aftale og se, hvordan din struktur er nu, hvis det bliver nødvendigt. Det tror jeg er det nemmeste for begge parter. 

Rigtig god dag smiley