Hej Steffen,
1) Jah, det kan du sådan set godt sige det er den samme funktion. Og dog alligevel ikke. Det er den samme funktion, som sagt, findes under Rapporter/Balance og Resultatopgørelse. Her klikker du ganske rigtigt på selve tallet, og så ser du posteringerne for den afgrænsede periode.
Jeg kan blot ikke se ideen i, at man kun kan gøre dette på enten en balance eller en resultatopgørelse. Rapporter/Saldoblance viser begge disse to, og det er typisk den man (læs=jeg) vil anvende når man skal se en rapport for en periode.
Det smarte ved at kunne gøre det her, er: du har både tallene i resultatopgørelsen og balancen samlet, OG du kan have brug for at se på hvad en konto består af for lige netop denne periode, og ikke som under kontoplanen, for hele året.
2) Igen, funktionen findes under rapporter/balance. Men ikke for rapporter/ saldobalance. Man kan have brug for det, hvis man ønsker at sikre sig, at primosaldiene er de samme som man sluttede forrige periode med. Min kunde som har brug for dette, overfører balancen til excel, og sammenlægger med regnskaber for andre virksomheder i koncernen. Og her skal der være sikkerhed for, at der ikke er bogført i en tidligere periode efter afslutning af perioden. Så, har man en primosaldo at kontrollere med, gør det arbejdet lettere.
Håber det er svar nok
Venlig hilsen
Hanna