Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Lagerstyring

0
Vi anvender lagermodulet med lagertræk på en række varer. Mit problem er at forretningsgangen er at vi leverer produkter som først skal installeres hos kunden inden de faktureres. Dette kan tage flere måneder. Derfor kan jeg ikke afstemme min fysiske lagerbeholdning med Finanslagerværdien ved månedsafslutning.

Kan man et eller andet sted i E-conomic registrere leverede varer, der endnu ikke er  faktureret. Eller har nogen en god idé  til at styre dette
i Spørgsmål » Lager af (420 points)

1 Svar

Hej Lars Bo og tak for dit spørgsmål.

Du kan godt registrere en varer som leveret, hvis du gør det via ordre. Her kan du sende, eller registrere en eller flere varer som sendt. På den måde vil de forlade lagerbeholdningen. Det vil dog ikke blive afspejlet i din finanslagerværdi, da dette først sker når fakturaen er bogført. Det sker fordi du først afholder omkostningen i det varen er faktureret. Normalvis har man en opsætning, hvor beløbet flyttes væk fra din konto til lagerbeholdning og ned på en given konto i driften. Det sker som sagt først ved fakturering.

Derfor vil din finanslagerværdi ikke stemme med lagerbeholdningen, men selve lagerbeholdningen vil være korrekt. 
Mit bedste bud vil være at du trækker en lageroptælling. Her kan du se varer på lager og leverede varer. Summen af de to skal så afspejle din finanslagerværdi i og med ingen af dem er solgte. Det vil dog være det samme tal, som du ser i finanslagerværdien, så det er nok mere et tjek af, at de to er ens og du kan på den måske bekræfte, at dit lager stemmer.
Hvis du vil have en præcis lagerværdi, så skal du modregne de leverede varer i din finanslagerværdi. Det er selvfølgelig en opgave ekstra, der skal laves hver måned, hvis i hver måned skal have en oversigt over lagerværdien. 

Jeg ved ikke om du kan bruge det, men finanslagerværdi afspejler altså dine solgte varer og ikke dine leverede varer. Personligt vil jeg argumentere for, at det også er den rigtige måde at gøre det på, da en leveret vare hos kunden, der ikke er faktureret, stadig er din vare. Du har ikke solgt den endnu. Den står bare ude hos din kunde.

Jeg håber det giver mening, ellers er du meget velkommen til spørge mere ind smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

Tak for svar. Det er en fornuftig løsning du angiver. Så må jet se om jeg kan få den implementeret i organisationen ;-)