Særprislister i fremmed valuta

0
Jeg har oprettet en vare hvor der i varekartoteket er angivet en pris i SEK (valutapris)

Jeg har en kunde som er i SEK og er tildelt en særprisliste (prisgruppe). Den omtalte vare som har en SEK pris i varekartoteket ER IKKE oprettet i SEK i særprislisten.

Når jeg nu opretter en ordrelinie kommer standard prisen i SEK ikke op som pris men derimod blot en blank pris.

Laver jeg samme eksempel i DKK (standardvaluta) tages prisen var varekortet hvis prisen ikke eksisterer i DKK særprislisten.

Hvorfor har jeg brug for dette?

Da det ikke er muligt at importere særpriser i udenlandsk valuta (se anden tråd) så ville jeg ligge vores standard priser ind som valutapris i varekartoteket og blot manuelt oprette linier i særprislisten for de varer som har kundespecifikke valutapriser.

mvh
Tue
i Forslag » Andet af (4.3k points)
status opdateret af

4 Svar

@ Tue

Ja det er desværre ikke muligt at du selv kan importere særpriser i anden valuta end grundvalutaen.

Der er visse ting man desværre ikke kan importere i e-conomic. Imidlertid skal det ikke betyde, at vi ikke vil forsøge at hjælpe dig videre. Har du data af en vis mængde kan du kontakte os (Spørg evt. efter Steffen eller ego) telefonisk 8820 4841 eller på mail. Lad os derefter se, om vi har mulighed for at hjælpe dig videre på en god/smart måde.

 

Kim Sneum Madsen

Online regnskabsprogram
 

Forslag af (24k points)
Hej Kim

Tak for svar, det er fint, men jeg belyser samtidig i denne mail en fejl, da systemet opfører sig anderledes om en vare er i DKK eller i fremmed valuta. Med import af prislisten er fejlen dog mindre, men det er en fejl.

Kort beskrivelse af fejlen:

Hvis en kunde er tilmeldt en særprisliste og ordren er i fremmedvaluta tages valutaprisen fra varekartoteket ikke hvis prisen ikke findes i særprislisten for den pågældne valuta.

mvh

Tue
Forslag af (4.3k points)
Tue,

Tanken bag dette er faktisk reel nok: Hvis kunden er tilknyttet en prisliste, som har en særpris for den pågældende vare - men som blot ikke er defineret i den pågældende valuta - må der være en vis risiko for, at det er en <em>forglemmelse</em>, at der ikke er defineret en særpris i denne valuta: Man har jo knyttet kunden til en prisliste, hvori der er defineret en særpris for den pågældende vare. Dvs. kunden skal have varen til en særlig pris - og sådanne aftaler plejer trods alt ikke at være begrænset til enkelte valutaer.

Selvom både varekartotekets og særprislisternes priser jo altid kun er <em>forslag</em> ifm. fakturering, er der jo mange, der sætter disse op én gang for alle - og så efterfølgende stoler 100% på dem. Derfor synes jeg da også - men er åben over for andre synspunkter  - at det giver mening, at e-conomic i disse tilfælde ikke foreslår en valutapris fra varekartoteket, som potentielt kan være forkert.

(En nærmere inspektion af den helt præcise, underliggende logik har dog så gjort mig opmærksom på nogle <em>andre</em> uhensigtsmæssigheder i visse tilfælde - disse skal vi lige have afstemt i forhold til de typiske brugssituationer)


Mvh.

Christian Estrup

Chief Product Architect

 

image

 

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

Forslag af (20.4k points)
Hej Christian

Tak for svar. Jeg forstår bestemt logikken, det var blot inkonsistensen af at den var forskel m/u valuta jeg ville porientere den, og når så der ikke var mulighed for import (problem nu løst ad anden vej) havde det ret store konsekvenser for os.

mvh

tue
Forslag af (4.3k points)