Jeg er stødt ind i lidt problemer mht. lagerstyring.
Inden jeg overhovedet fik varer hjem havde jeg en række ordre, som var tastet ind i vilkårlig rækkefølge. Nu skal jeg så til at levere til kunderne. Mit problem er bare, at jeg ikke har varer nok til at levere til alle kunder. Derfor er jeg nødt til at lave en prioritering, og så går det galt.
Når jeg overfører en ordre til levering har jeg kun mulighed for at vælge varer til rådighed eller alle varer, men jeg mangler en varer på lager. Hvis jeg vælger til rådighed har systemet selv valgt, hvad der er til rådighed ud fra, hvornår ordren blev lagt ind i systemet. Med andre ord er denne funktion kun brugbar, hvis man har fuldt lager, eller hvis kunderne altid skal ekspederes i den rækkefølge man lægger dem ind i systemet.
Alternativet alle varer smider i princippet alle fordelene ved lagerstyring væk. Her skal jeg nemlig selv sidde og tælle op, om jeg har varer nok til hver enkelt kunde. Det betyder, at jeg skal køre hver enkelt ordre igennem for derefter at se, hvor meget der er tilbage, til den næste kunde! Og så er risikoen for at lave fejl i høj grad til stede.
Det kan godt være, at det med at låse varerne når ordren er lagt giver mening ud fra et bogføringsmæssigt synspunkt... det skal jeg ikke gøre mig klog på, men nu er det jo netop et lagermodul jeg har tilkøbt, så dets funktion bør også være at holde styr på lageret.
Som jeg kan se det, skal der bare tilføjes en mulighed mere, når man overfører en ordre, som så trækker fra på lager.