forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Rykkerprocedure har mangler

0
Hej

 

Efter en snak med en kyndig på området, er jeg blevet opmærksom på at rykkermodulet i e-conomic ikke helt kan det der er behov for. For størstedelen af mine kunder (jeg er administrator), findes ingen aftalebreve forud for fakturering. Det betyder at man ikke har frit spil til at rykke som man vil.

 

Rykkergebyret virker som det skal. Man skal være opmærksom på at der skal gives en betalingsfrist på 10 dage, men ellers virker det som det skal.

 

Dog er man af EU givet lov til at pålægge et kompensationsgebyr på alle led i rykkerproceduren (ikke til private). Beløbet er EU-bestemt, og er lige nu 310,- kr.. Det mangler der er en mulighed for at gøre brug af.

 

Endelig må man kun opkræve procesrente (nationalbankens udlånsrente + 8 % p.a.). Det er en svær størrelse at styre, så måske man kunne automatisere denne del, så man kunne vælge at rykke efter procesrente, som automatisk reguleres når nationalbankens udlånsrente ændrer sig?
spurgt 13 Dec, 2019 i Forslag » e-conomic generelt af RVS444 (180 points)

1 Svar

hej Rasmus

Tak for dit input.

Jeg kunne godt bruge lidt mere info om aftalebrev, det er ikke noget jeg kender til. I hvilke tilfælde skal der sendes et aftalebrev før en faktura og hvad skal dette aftalebrev indeholde?

Kunne ordrebekræftelsen evt. benyttes som aftalebrev? For der bekræfter kunden sin aftale med dig.

På e-conomics standard fakturalayout står der en tekst om at der pålægges renter ved for sen betaling, måske er det dækkende?

Det er korrekt at man skal have 10 dage mellem opkrævning og rykkerne såfremt sagen skal gå videre til inkasso. Der kan man evt. benytte funktionen med respitdage hvis man vil sikre sig at man ikke rykker for tidligt.

Vi har en guiden til hvordan man på lægger kompesationsgebyr  - se her.

Ang. Procesrente så kan rentesats-feltet sagtens benyttes til det, men man skal selv regne renten ud.

Jeg mindes ikke at vi tidligere har fået henvendelser om dette, så jeg tror ikke vores brugere har de store udfordringer i forhold til rykkerproceduren når de anvender modulet, men jeg vil selvfølgelig gerne lade dit forslag ligge nogle uger så vi kan se hvilken feedback der kommer på det og så evt. gå videre med det, så modulet kan tilpasses.


Venlig hilsen/Best regards

 

Tabita Edith Lorenzen

Wow Hero & TopGun, Planet WOW

 

image

 

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

 

Hvis du gerne vil have indflydelse på de næste forbedringer, så er du velkommen til at besøge vores liste over forslag vi på nuværende tidspunkt overvejer.
- Hop herind og stem på de forslag du er enig i!
besvaret 13 Dec, 2019 Forslag af Tabita TopGun (11,360 points)
Hej Tabita

 

Det er ikke alle der laver et tlilbud eller en ordrebekæftelse, i så fald ville det være nok at påføre her. Man må ikke først skrive det på en faktura.

 

Jeg er klar over at man kan omdøbe gebyret, men man må opkræve begge dele. Derfor bør der være 2 felter.

 

Jeg ved godt at man selv kan regne det ud, Min tanke var et automatisk felt, for hvem holder øje med hvad nationalbanken gør?

 

Der er ikke forespørgsler, for ingen kender reglerne. Langt de fleste kunder betaler også bare renterne. Faktum er at man kan opkræve dem forkert, og i så fald kan man risikere aldrig at få pengene ind, hvis nogen kender og udnytter reglerne mens de trækker betaling i langdrag. Det bør I løse.
Kan du sende et link der beskriver kravet om aftalebrev?

og så lader jeg dit forslag ligger nogle uger så vi kan se om andre brugere har feedback før vi træffer en beslutning om hvad vi gør herfra :)

mvh Tabita
Det kan jeg ikke.

 

Hvis ikke det er muligt at hjælpe med procesrente, så vil det være rigtig rart hvis der kan laves et ekstra felt til gebyrer, så man kan skille rykkergebyr og kompensationsgebyr fra hinanden...
hej igen

Jeg lader dit forslag ligge nogle uger endnu for at se om andre kunder giver udtryk for sammen behov som dig ang. rykkergebyr og kompensationsgebyr og så vender jeg tilbage.
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”