Jo, man bliver altid klogere bagefter! Jeg skal ikke gør mig klog på noget jeg ikke har stor forstand på, men kunne man ikke lave en slag java løsning, således at en floating overskriftsbjælke kunne fremkaldes? Lidt ligesom den irriterende måde visse hjemmeside lader en annonce hænge over sidens indhold, så du dårligt kan scroll forbi den? Nok en rodet mellemløsning, men alligevel...
Jeg synes generelt at mange hjemmesider ikke tager højde for, at vi i dag arbejder med større skærme - man gang er tekstbokse alt for lille til at overskue hvad man skriver i dem - såsom de famøse formularer som mange hjemmesider anvender, når man skal skrive til f.eks kundesupport (der i modstætning til fora som dette, kun tillader en lillebitte tekstboks). I e-conomic findes der flere tekstbokse, der ligesom ruden her i forummet har de små prikkede trekant nederst til højre - men når man forsøger at re-size bokse, sker der underlige tinge.
Til daglig arbejder jeg med en videoredigeringsapplikaton, der som noget enestående tillader at man kan åbne flere vinduer, uden at lukke den man arbejder i - f.eks når man klikker på file properties på en videoklip, så åbnes der en popup med disse egenskaber - man behøver ikke lukke denne vinue for at klikke på properties for den næste klip - man klikker bare, så skifter popupet. En lignende filosofi kunne jeg tænke mig i e-conomic...
F.eks. hvor mange gang har jeg begyndt på at udarbejde et tilbud, ordre eller faktura, for at skulle lukke dokumentet for at flytte et andet sted hen i e-conomic for at oprette en kontaktperson, adresse eller leveringsadresse - som jeg havde overset som manglende før jeg begyndt. Det vil være fornuftigt, at man kun tilføje sådan data og refresh det dokument man arbejder på, uden at skulle begynde forefra hele tiden.
Det er også en irritation, at flere funktioner i e-conomic - der tager tid at lave på vores ende - f.eks at indtaste data til bilage eller flytte bilage, bevirker at når man endelig taster udfør så er forbindelsen til e-conomic tilsyneladende forsvundet, hvorved man skal logge ind igen og begynde forfra. I først omgang troede jeg, at det var min netforbindelse der var galt - men jeg oplever tit, at jeg i et andet vindue fortsat kan browse mellem andre hjemmesider, selvom e-conomic vinduet i lang perioder er død. Jeg kan ikke finde ud af, hvor dette problem opstår, men det ser ud til at være generelt - altså forbundet til situationer hvor e-conomic fremstiller et vindue (f.eks. arkivfoldere, vis faktura, design og layout m.v. hvor jeg skal arbejdet i nogle minutter - hvorefter mit arbejde ofte går tabt fordi udfør funktionen fører ikke til reaktion fra e-conomic. Har andre konstateret dette problem?
mvh/Adrian