Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kontantrabat ved leverandørbetalinger

+3
Har i dag til min store overraskelse konstateret, at jeres system ikke kan håndtere en rabat, hvis man betaler en leverandør indenfor en vis periode.

Er det ikke muligt at få lavet noget under betalingsbetingelser, som mange andre bogføringssystemer sagtens kan håndtere?

Det besværliggør betalingsprocessen temmelig meget, hvis man selv først skal udregne hvad ens kontantrabat er og så derefter selv bogføre det manuelt.
i Forslag » Andet af (380 points)

2 Svar

Hej og tak for dit forslag, 

Det er en problemstilling vi førhen har snakket om internt, men vi er desværre blevet ramt af nogle udfordringer med gældende regler på området. Jeg har tidligere stillet reglerne og de udfordringer der findes herved op i dette indlæg: 

https://forum.e-conomic.dk/21811/leverandorbetalinger-kontantrabat?

Sagen er derfor lidt mere kompleks end som så og derfor er den aldrig ført ud i livet.

Rigtig god weekend smiley

 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Dette problem stødte jeg også på i dag - jeg har (som administrator) en del kunder som benytter sig af muligheden for at fratrække kontantrabat ved betaling. Mit "gamle" IT-system har kunnet håndtere dette uden problemer overhovedet i det sidste (ihvertfald) 7 år.

Da det for kunderne drejer sig om en del penge der er sparet - direkte målt på kontantrabat, men også sparet renter ved den negative indlånsrente - så er det et krav fra dem. Derfor må jeg desværre nok fortsætte med med disse kunder på anden platform end e-conomic, selvom jeg helst så det anderledes.

Mener at dette er så central en del af et regnskabsprogram, at det skal ligge i programmet og ikke i en add-on.
Forslag af (340 points)

Dette emne er tidligere diskuteret til hudløshed, og endte i, at funktionen blev fjernet fra e-conomic.

De altvidende supportere kunne ikke abstrahere fra, at der i en eller anden lov står, at hvis der gives kasserabat af fakturabruttobeløbet, og firmaet fratrækker moms af rabatbeløbet, så skal der udstedes en kreditnota.

Omvendt kan man konkludere, at man blot beslutter/meddeler, at kasserabat udelukkende gives af nettobeløbet (Fakturabeløbet før moms); så er en kreditnota ikke nødvendig.

Der strandede sagen hos e-conomic, og modulet blev lukket. Men det er trods alt fortsat sådan i Danmark, at lidt kreativitet( omtanke) ikke er skadeligt og heller ikke altid ulovligt. 

Metoden med at give kasserabat af nettobeløbet(Mellem virksomheder) har været anvendt lige siden momsen blev indført.