forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Finansiel leasing bogføring

0
Hejsa

Jeg har leaset en firmabil på hvide plader igennem Santander Bank som en finansiel leasing.

Er det korrekt at bogføre således på balancen:

Debit - aktiv (biler) på balancen med hele anskaffelsesummen

Kredit - passiv (Santander Bank) med hele anskaffelsesummen

Betaler hver måned en samlet ydelse med kr. 5.000 inkl. moms og renter - skal den så bogføres således:

Debit - købsmoms kr. 1.000

Debit - passivposten Santander bank med afdrag kr. 3.800

Debit - resultatopgørelsen - renter - med kr. 200

Kredit - aktiv - banken med kr. 5.000

Jeg tænker, at pt. leaser jeg bilen (en samlet omkostning på kr. 5.000 pr. mdr.) skal denne omkostning så DERUDOVER ikke debiteres på resultatopgørelsen (driftsomkostning/bil) ? - ligesom en operationel leasing skal (som løbende leasingydelse - med alt inkl.) ?

Hvis ja, hvilken konto er så modkonto til debiteringen af en udgiftskonto (driftsomkostning/bil) ?

Ser frem til at høre fra jer :-)

P.f.t. Ulla
spurgt 18 Sep i Spørgsmål » e-conomic generelt af Nordsjælland (120 points)
Hej Ulla

Du kan ikke trække fuld moms af en leasing - der burde stå på din månedlige opkrævning, hvor meget moms der kan trækkes.

Mvh

Lissa

Bogholder

1 Svar

Hej Ulla

Tak for dit spørgsmål.

Lige netop dette spørgsmål er noget du skal snakke med din revisor om. Vi kan/må ikke rådgive i, hvor vores kunder skal bogføre de forskellige ting, men jeg lader lige dit indlæg blive stående, da det evt. kan være, at andre bogholdere/revisorer kan råde dig

Rigtig god weekend til dig

Venlig hilsen/Best regards

Susan Jensen

WOW Hero, Planet WOW

image

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

besvaret 20 Sep Spørgsmål af Susan Jensen (21,800 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”