Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Forskellig fakturadato og bogføringsdato.

0
Hej,

Vi har regnskabsår jan til dec. Hvert år i januar har jeg en række fakturaer som skal laves, som dækker arbejde foretaget i nov-dec året før. Jeg kan ikke fakturere og sende før januar, men de skal bogføres ind i året før. Jeg skal således have en januar dato på fakturaen men have dem bogført pr. 31.12 året før. Economic bruger jo fakturadatoen til at bogføre, eller kan jeg ændre dette? Findes der andre muligheder?

mvh

Lotte Hindkjær
i Spørgsmål » Andet af (180 points)
Hvem, udover dig selv, mener, at du skal bruge en fakturadato i januar?

Hvis du bruger datoen 31. december, har du løst periodiseringen for både dig selv og din kunde. Det er sådan man gør!

2 Svar

Hej Lotte,

Jeg har et bud på en løsning til, hvordan du kan få det til at ske i programmet. Om det er den 'rigtige' for dig skal du selv vurdere og evt. dobbelttjekke med en revisor eller lignende. 

Med modulet periodisering kan du bogføre fakturaen på d. 01.01.19 og periodisere bagud.

Hvis du gør det, så vil omsætningen af fakturaen blive bogført i den periode du har valgt at periodisere, men fakturaen bliver bogført i 2019 og momsen afholdes også her. 
Hvis ikke du har periodisering, så kan dette også gøre manuelt, men så skal du være opmærksom på, at du selv skal ind og lave posteringerne. 

Giver det mening for dig? Ellers spørger du bare smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Hej Jesper,

Det er nok den manuelle løsning jeg er interesseret i. Når jeg har lavet fakturaen, har jeg kun muligheden bogfør og send, hvordan før jeg sendt og så bogført manuelt?

 

mvh

Lotte
Spørgsmål af (180 points)
Det kan du som udgangspunkt ikke. Fakturaen bogfører en omsætning og det kan man ikke slå. Du kan altid tilbageføre selve bogføringen med finansbilag os bogføre en anden dato, men jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du skal gøre det på den måde du beskriver.

Det vil jeg dog lade være op til dig. Nu har fået lige forskellige måder at gøre det på :)