Hej
Jeg giver lige det her med moms endnu et skud - mest fordi jeg bare synes det er rigtigt ærgerligt at hver gang vi arbejder med en kunde der har handel med udlandet - skal igang med at lave diverse krumspring for at få det med moms til at fungere.
Sælger man kun lidt til udlandet - så er der naturligvis intet problem. Men er en virksomhed eks. momsregistreret i et andet land, så får vi problemer.
Et udemærket eksempel på et af de steder hvor momsopsætningen kommer til kort i e-conomic er den nye rubrik der er kommet på momsopgørelsen.
Det er jo rigtig fint at I har taget den med på momsopgørelsen, og lavet en form for momszone / momstype til det.
Det er denne jeg taler om:
Der er jo lavet en satstype til det i momskode opsætningen. Men denne momszone kan ikke påføres en kunde.
Så for at kunne bruge det i praksis ved generering af faktura betyder det at man skal have en række varer specifikt til det formål at sælge med denne momstype. Idet at en varer ligger i en varegruppe - som peger på en konto (afhængig af momszone på kunden) - som bærer en momskode, der ligger til grund for momsberegningen og hvilken konto momsen samles op på.
Der kan man i princippet godt have en kopi af alle varer til det formål. Medmindre man opererer med lager - hvilket handelsvirksomheder ofte gør - så går det jo galt.
Altså - point for at forsøge at tilpasse jer til ny lovgivning - men det fungerer bare ikke rigtigt i praksis.
Jeg har før foreslået at muligheden for at oprette specifikke momszoner ville løse hele problemet. Det blev dog afvist med den begrundelse at det ville kræve at I skulle lave det meste af momsopsætningen om.
Det vil jeg dog mene nok netop er det I bør gøre. Netop for at tilpasse jer, at langt de fleste virksomheder i Danmark har noget handel med udlandet.
Der er i hvert fald en række virksomheder som bliver sorteret fra på dette, og som går til konkurrenter der kan håndtere dette. Det er frustrerende som forhandler at skulle forklare kunderne at vi er nød til at lave en række krumspring for at få dette til at fungerer - når konkurrenterne kan det "out of the box"
Jeg har imidlertid et andet forslag til hvordan momsopsætningen kan laves anderledes for at tilpasse dette. Man kunne fjerne konceptet om momszoner - og så blot anvende momskoder. Momskoderne er alligevel defineret på satstype, og der kan vi lave alle dem vi har lyst til. Så skal kunden blot påføres en standard momskode, som er den der beregnes moms ud fra.
Er der bestemte varer der skal sælges med speciel moms, kunne disse påføres en momskode, der beregnes anderledes.
Eller varegrupperne kunne påføres omsætningskonti afhængig af momskode.
Det er altså denne momszone tankegang, hvor det er begrænset til de 4, der giver alle begrænsningerne.
Jeg håber inderligt at I vil overveje at kigge på dette igen. Det er funktionalitet som det her, der adskiller seriøse regnskabsprogrammer fra de andre. Det vil også gøre systemet i stand til at konkurrere meget bedre med systemer som Uniconta og MS Dynamics 365, som haler ind på e-conomic segmentet - i hvert fald hvad vi oplever derude.
Vi vil hellere end gerne komme med dybdegående input omkring dette hvis det kunne have interesse at høre lidt fra den virkelige verden ;)