forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Moms - udenlands handel

0

Hej

Jeg giver lige det her med moms endnu et skud - mest fordi jeg bare synes det er rigtigt ærgerligt at hver gang vi arbejder med en kunde der har handel med udlandet - skal igang med at lave diverse krumspring for at få det med moms til at fungere.

Sælger man kun lidt til udlandet - så er der naturligvis intet problem. Men er en virksomhed eks. momsregistreret i et andet land, så får vi problemer.

Et udemærket eksempel på et af de steder hvor momsopsætningen kommer til kort i e-conomic er den nye rubrik der er kommet på momsopgørelsen.
Det er jo rigtig fint at I har taget den med på momsopgørelsen, og lavet en form for momszone / momstype til det.
Det er denne jeg taler om:

Der er jo lavet en satstype til det i momskode opsætningen. Men denne momszone kan ikke påføres en kunde.

Så for at kunne bruge det i praksis ved generering af faktura betyder det at man skal have en række varer specifikt til det formål at sælge med denne momstype. Idet at en varer ligger i en varegruppe - som peger på en konto (afhængig af momszone på kunden) - som bærer en momskode, der ligger til grund for momsberegningen og hvilken konto momsen samles op på.

Der kan man i princippet godt have en kopi af alle varer til det formål. Medmindre man opererer med lager - hvilket handelsvirksomheder ofte gør - så går det jo galt.

Altså - point for at forsøge at tilpasse jer til ny lovgivning - men det fungerer bare ikke rigtigt i praksis.

Jeg har før foreslået at muligheden for at oprette specifikke momszoner ville løse hele problemet. Det blev dog afvist med den begrundelse at det ville kræve at I skulle lave det meste af momsopsætningen om.
Det vil jeg dog mene nok netop er det I bør gøre. Netop for at tilpasse jer, at langt de fleste virksomheder i Danmark har noget handel med udlandet.
Der er i hvert fald en række virksomheder som bliver sorteret fra på dette, og som går til konkurrenter der kan håndtere dette. Det er frustrerende som forhandler at skulle forklare kunderne at vi er nød til at lave en række krumspring for at få dette til at fungerer - når konkurrenterne kan det "out of the box"

Jeg har imidlertid et andet forslag til hvordan momsopsætningen kan laves anderledes for at tilpasse dette. Man kunne fjerne konceptet om momszoner - og så blot anvende momskoder. Momskoderne er alligevel defineret på satstype, og der kan vi lave alle dem vi har lyst til. Så skal kunden blot påføres en standard momskode, som er den der beregnes moms ud fra.
Er der bestemte varer der skal sælges med speciel moms, kunne disse påføres en momskode, der beregnes anderledes.
Eller varegrupperne kunne påføres omsætningskonti afhængig af momskode.

Det er altså denne momszone tankegang, hvor det er begrænset til de 4, der giver alle begrænsningerne.
Jeg håber inderligt at I vil overveje at kigge på dette igen. Det er funktionalitet som det her, der adskiller seriøse regnskabsprogrammer fra de andre. Det vil også gøre systemet i stand til at konkurrere meget bedre med systemer som Uniconta og MS Dynamics 365, som haler ind på e-conomic segmentet - i hvert fald hvad vi oplever derude.

Vi vil hellere end gerne komme med dybdegående input omkring dette hvis det kunne have interesse at høre lidt fra den virkelige verden ;)


Mvh Alexander Sylvestersen-Platz | VALJU ApS | +45 3360 1261
spurgt 17 Jan, 2019 i Forslag » e-conomic generelt af Alexander - VALJU (1,870 points)

1 Svar

Hej Alexander.

Mange tak fordi du skriver ind. Jeg er ked af at vi i første omgang afviste dit forslag, jeg har prøvet at læse dit nuværende indlæg ind et par gange og der er nogen ting jeg nok lige har brug for at forstå.

Hvorfor ville du have brug for at oprette dine vare flere gange? Du har en mulighed for at sætte flere konti op på dine varegrupper hvilket nuvel betyder at vi kan anvende den samme vare til flere forskellige momszoner. Alt efter hvilken vare det så drejer sig om, så kunne man have flere varegrupper, hvornår ville den samme vare have brug for at have 2 forskellige EU moms typer?

Eller misforstår jeg det fuldstændigt?

Lad mig høre fra dig, så finder jeg lige dit gamle indlæg og læser det i gennem også.

Hav en rigtigt god dag!

Venlig hilsen/Best regards

 

Charles Jensen

WOW Hero, Planet WOW

 

image

 

e-conomic er et produkt fra

Visma e-conomic A/S

Langebrogade 1, 1411 København K

CVR-nummer: 29403473

 

Hvis du gerne vil have indflydelse på de næste forbedringer, så er du velkommen til at besøge vores liste over forslag vi på nuværende tidspunkt overvejer.
- Hop herind og stem på de forslag du er enig i!
besvaret 23 Jan, 2019 Forslag af Charles Jensen (13,780 points)

Hej Charles

Det er relevant at sælge den samme varer med forskellig EU moms i de tilfælde hvor du eks. har et momsnummer i sverige fordi du sælger store mængder der til, og enten selv har valgt, eller er tvunget til at være momsrepræsenteret i det land - jf. reglerne om moms ved fjernsalg - og du samtidig gerne vil sælge den samme varer til Tyskland.

Når du sælger varen til en virksomhed i Sverige, så skal der påføres svensk moms, og den salgsmoms skal efterfølgende afregnes i Sverige, og der skal ikke indberettes til de danske myndigheder. Dette skal i øvrigt ikke indberettes til "EU salg uden moms" (tidligere Listesystemet), men det kan e-conomic heller ikke skelne imellem.
Sælges varen til en privat person i Sverige, skal der påføres svensk moms på fakturaen og beløbet skal indbrettes i "Rubrik B - Varer - indberettes ikke til EU-salg uden moms"

Når du sælger varen til en virksomhed i Tyskland - så skal der ikke moms på fakturaen, og salget skal indberettes til de danske myndigheder i "Rubrik B - varer - indberettes til EU-salg uden moms"

Altså, så har vi faktisk her 3 forskellige "måder" at sælge varer til kunder i EU. Dvs. der er kun 2 forskellige momssatser, men det skal indbrettes, eller ikke, på 3 forskellige måder.

Begrænsingen kommer dermed på antallet af momszoner i e-conomic. For jeg er med på at der kan påføres forskellige konti afhængig af momszone på varegruppen - men jo kun 4, og hvis den pågældende varer også skal sælges til Indland, Udland og evt. indland uden moms (eller man bare gerne vil være fri for at anvende momszonerne alternativt) så får man et problem.
Altså den samme vare kan kun sælges med 4 forskellige momstyper / satser, og det er et problem, da mange virksomheder efterhånden har flere.

Har man i en virksomhed Trekantshandel, har vi samme problematik om begrænsing af momszoner - kan der læses om her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=130175&chk=215592

Altså er der faktisk brug for 2 ting:
- At vi får lov at oprette flere momszoner, efter behov, 1 mere vil ikke være nok i de tilfælde hvor en virksomhed er momsregisteret i flere lande.
- At vi kan skelne kunderne mellem private / ikke registrerede og erhverv / registrerede

Det kan også løses ved at momszone konceptet fjernes og man kun anvender momskoder.
På den måde at en kunde så påføres en momskode - og det er med udgangspunkt i denne at der beregnes moms på fakturaen. Dertil kan en varer så være påført en momskode der overskriver denne (fx varer der altid sælges uden moms) eller mulighed for at påføre momskode på den enkelte varelinie.

Håber det giver nogle svar, ellers så sig gerne til.

Jeg kan i øvrigt lige tilføje at når der laves fjernsalg (salg af varer til ikke registrerede kunder i EU) med dansk moms - så skal man kunne opgøre salget til hver enkelt EU land i regnskabet, jf. https://skat.dk/skat.aspx?oid=331628&chk=215592

Det kan e-conomic heller ikke.
Det kan dog løses med kundegrupper - men de bliver ofte anvendt til andet, og så skal alle private EU kunder inddeles i grupper efter alle EU lande. Det kan være svært at holde styr på hvis man eks. driver en webshop.

Det kunne også løses ved at feltet land på kunderne blev en dropdown med valgmuligheder i stedet for fritekst, og dermed kunne det medtages i rapporter, og på den måde kunne salget opgøres pr. land.
Hej Alexander.

I første omgang vil jeg meget gerne takke dig for den rigtigt gode forklaring. Min kollega Jesper Mieritz havde faktisk denne idé oppe i December. Jeg havde den dog lige oppe igen med den generelle idé samt hvorfor det er ønsket. Det var en længere snak omkring kompleksiteten af moms opsættelsen, og hvad det faktisk ville gøre for vores andre brugere som på nuværende tidspunkt anvender vores standard opsætning. Jeg tror ikke jeg helt taler for mig selv når jeg siger at jeg er enig i at det kunne give rigtigt god mening at vi tog et kig på vores momsopsætning. I denne voksende verden hvor international handel mellem mindre virksomheder også vokser, så er jeg sikker på det ville skabe værdi for vores brugere.

Når det så også er sagt, så er vi ikke helt der endnu. Hvis vi skulle lave denne ændring, så ville det faktisk kræve en hel "Re-work" af vores nuværende momsopsætning. I følge udviklingen ville ikke være muligt for os at tilføje denne udvidelse, men i stedet ville vi skulle bygge funktionaliteten op fra bunden af.

Jeg må afvise indslaget. Ikke fordi jeg synes det er en dårlig idé, og jeg kunne forestille mig at en dag som vores bruger segment også tilslutter sig idéen i større omfang, så ville vi se meningen i at det skulle bygges. Som det dog ser ud lige nu, så er det ikke noget vi høre tit. Så i forhold til det antal brugere som ville få gavn af det, i forhold til hvor mange ressourcer der skulle bruges på at genudvikle, samt at få vores nuværende brugerbase til ændre deres arbejds proces, så bliver det ikke denne gang.

Jeg må undskylde at det blev det samme svar igen, men jeg er glad for at du bragte det op igen. Jeg er også glad for at du gad at uddybe det da det klart hjalp med med forståelsen.

Jeg håber du har en fantastisk dag!
overvejes× 104
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”